شناسهٔ خبر: 23942 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روز ملی صنعت چاپ و بازخوانی مشکلات بی‎جواب

سیصد و نود و پنجمین شماره ماهنامه صنعت چاپ منتشر شد. در این شماره، اهالی چاپ به بررسی و ریشه‌یابی مشکلات این صنعت پرداخته‌اند؛ همچنین بخشی از این ماهنامه به برگزاری مراسم روز ملی صنعت چاپ اختصاص دارد که به تعبیر سخنرانان آن «این روز تبدیل به روز بازخوانی مشکلات صنعت چاپ شده است، بی آنکه کمکی به حل آن کند.»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شماره جدید ماهنامه فنی مهندسی صنعت چاپ در قالب یادداشت، گزارش، گفت‌‎وگو، مطالب و مقالات علمی، به انعکاس نظرات اهالی صنعت چاپ درباره مسائل و چالش‌های پیش روی این صنعت پرداخته است.

روز ملی صنعت چاپ و بازخوانی مشکلات حل نشده
بخشی از این ماهنامه به برگزاری مراسم روز ملی صنعت چاپ می‌پردازد که شنبه ۲۲ شهریور ماه با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد، سید عباس صالحی، معاون امورفرهنگی، محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای اتحادیه و جمعی از اهالی صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم محمود رضا برازش، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با ارائه آمار تکان دهنده‌ای از واردات ۶۰ هزار تنی در ۹ ماه گذشته، به ۳ گام اساسی برای حل مشکلات صنعت چاپ اشاره کرد و گفت:  ایجاد بانک اطلاعات به‌روز از چاپخانه‌های کشور و تجهیز آنها؛ ایجاد و تقویت نظام مهندسی چاپ و بسته بندی و تشکیل هسته‌های علمی برای اجرای پروژه‌های چاپی و در نهایت کمک به تجهیز و توسعه صنعت چاپ می‌تواند برطرف کننده مشکلات این صنعت باشد.

در ادامه مراسم اعضای اتحادیه چاپخانه داران و روسای آن، با اظهار نارضایتی از تکرار هر ساله این مشکلات در مراسم‌ مشابه و حل نشدن آن‌ها، به بیان مبسوط مشکلات ریشه‌ای صنعت چاپ پرداختند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم، صنعت چاپ را بزرگترین محصول فرهنگی کشور برشمرد و با ترسیم افق آینده و اهمیت صنعت چاپ، خواستار تلاش موثر و پیگیر برای حل مشکلات این صنعت شد.

بررسی جایگاه تعاون در صنعت چاپ
همچنین به بهانه هفته تعاون، صفحاتی از این ماهنامه به گفت‌ و گو با مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران تهران و بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت تعاونی چاپخانه داران اختصاص پیدا کرده است.

احمدرضا اعتماد مظاهری، مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران در این گفت‌وگو به مسائلی چون فرهنگ تعاون در ایران، جایگاه اعضاء در تعاونی‌ها و نقش اقتصادی آن در صنعت چاپ و همچنین مقایسه مسائل روز تعاونی‌ها با قوانین تعریف شده برای آن‌ها پرداخته است.

همچنین  مصاحبه‌ای تکمیلی با سید عبدالله میرباقری رئیس اداره اقتصاد و برنامه‌ریزی و آمار کل اداره تعاون، در ادامه این بحث آورده شده است که در آن مشکلات اجازه ورود به اعضای جدید در تعاونی چاپخانه‌داران تهران بررسی شده است.

در میان مطالب ماهنامه، گفت‌و‌گویی به چشم می خورد که در آن محمدحسن گلابی، مدیر عامل شرکت آذر ماشین چاپ، با اشاره به موانع عمومی اقتصادی، در صدد است تا با نگاهی موشکافانه ریشه مشکلات صنعت چاپ را در فضای پیرامون و محیط کسب کارِ این صنعت واکاوی کند.

چاپخانه‌داران و پخش کتاب‌های درسی در دهه ۵۰
این نشریه همچنین از لابه‌لای خاطرات پیشکسوتان صنعت چاپ، به بخشی از خاطرات غلامعلی توتونچیان پرداخته و در آن به اقدام چاپخانه‌داران ایرانی برای تولید و توزیع کتاب‌های درسی کشور در اواسط دهه ۵۰ و شکل‌گیری شرکت چاپ و نشر ایران می‌پردازد.

خلق این شرکت و فعالیت آن رخدادی مهم در جریان افزایش سهم چاپخانه‌های ایرانی در بازار داخلی چاپ کشور و درخشان‌ترین نقطه زندگی حرفه‌ای توتونچیان و هیئت مدیره وقت اتحادیه صنعت چاپخانه داران بوده است.

همچنین گفت‌و‌گوی ماهنامه صنعت چاپ با محمود ابراهیمی، مدیرعامل چاپ اندیشه، با عنوان «خط نگهدار یک بنگاه اقتصادی است» بخش دیگری از این شماره را به خود اختصاص داده که در آن سعی شده تا نقش مدیریت مالی در مدیریت هزینه‌های چاپخانه بررسی شود.

ابراهیمی که سال‌ها سابقه مدیریت «چاپخانه مدرسه» را برعهده داشته، تجربیات خود را درباره مدیریت مالی یک چاپخانه در دو حوزه دولتی و خصوصی در اختیار خوانندگان قرار داده است.


پرداختن به موضوع توزیع کتاب در شهرهای مختلف در مطلبی با عنوان «اندر خم یک کوچه» و  گزارشی از حضور اهالی چاپ در نمایشگاه شیرینی و شکلات با موضوع چاپ و بسته‌بندی این محصولات نیز از دیگر مطالب ارائه شده در این شماره هستند.

سیصد و نود و پنجمین شماره از  ماهنامه فنی مهندسی صنعت چاپ در مهرماه سال ۹۳، در ۲۲۸ صفحه چاپ و منتشر شده است. 

 

نظر شما