شناسهٔ خبر: 23947 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «نقد از دیدگاه عابد الجابری» در سرای اهل قلم برگزار می‌شود

در ادامه سلسه نشست‌های خانه کتاب، سرای اهل قلم میزبان نشست «نقد از دیدگاه عابد الجابری» با سخنرانی دکتر محمدرضا وصفی خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یازدهمین نشست از سلسه نشست‌های خانه نقد کتاب با عنوان «نقد از دیدگاه عابد الجابری» با سخنرانی دکتر محمدرضا وصفی، دبیر سابق جایزه جهانی کتاب سال  در سرای اهل قلم برگزار خواهد شد.

محمد عابد الجابری ۲۷ دسامبر سال ۱۹۳۶ در مراکش به دنیا آمد. در رشتۀ فلسفه تحصیل کرد و فوق‌لیسانس خود را در سال ۱۹۶۷ و دکتری را در سال ۱۰۷۰ از دانشگاه رباط مراکش دریافت کرد. وی از روشنفکران مشهور معاصر جهان عرب بود. او در طول حیات خود در مدارس، دانشگاه‌ها و وزارت فرهنگ این کشور به خدمت پرداخت و سرانجام در سوم مه ۲۰۱۰ درگذشت.

وی معتقد بود می‌توان با نقد عقل عربی زمینه را برای قرائتی علمی و آگاهانه از میراث مهیا کرد. جابری عقل عربی را نتیجه فرهنگی می‌داند که بر سه نظام معرفتی استوار است؛ نظام زبانیِ عربی یا بیان، نظام غنوسیِ ایرانی هرمسی یا عرفان و نظام عقلانیِ یونانی یا برهان.

نشست نقد از دیدگاه عابد الجابری هفتم آبان ماه  از ساعت 16 تا 18 در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، فلسطین جنوبی، کوی خواجه نصیر، پلاک 2 برگزار می‌شود.

نظر شما