شناسهٔ خبر: 23958 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تکلیف شبکه‌های نیمه‌کاره چه می‌شود؟

این روزها در حالی به پایان حکم سید عزت‌ الله ضرغامی بر مسند سازمان صداوسیما نزدیک می‌شویم که همچنان برخی از شبکه‌های تلویزیونی در مرحله‌ی فعالیت آزمایشی هستند و وعده‌ی راه‌اندازی برخی دیگر از شبکه‌ها هم هنوز محقق نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در فاصله‌ی کمتر از یک مانده به پایان حکم 10 ساله‌ی ریاست ضرغامی بر سازمان صداوسیما، دو شبکه‌ی افق و اچ‌دی (HD) همچنان با پخش آزمایشی مواجه هستند و افتتاح رسمی نشده‌اند.
همچنین در حالی که پیش از این راه‌اندازی شبکه‌های جدیدی همچون «مدرسه»، «زیارت»، «گردشگری»، «کشاورزی»، و 24 ساعته شدن دو کانال برون‌مرزی، توسط شخص رییس سازمان صداوسیما نوید داده شده بود، این وعده‌ها تاکنون محقق نشد‌ه‌اند.
البته ضرغامی درخصوص اینکه آیا تا پایان حکم ریاستش در صداوسیما، شبکه‌های جدیدی راه‌اندازی می‌کند؟ اظهار کرده بود: تأکیدی ندارم تا تاریخ 16 آبان که به لحاظ تاریخی سالگرد حکم بنده محسوب می‌شود، حتما شبکه‌ای را در این مقطع راه‌اندازی کنم اما صداوسیما روال طبیعی‌اش را طی می‌کند و اگر تا آن موقع بعضی از شبکه‌ها آماده شود، ممکن است افتتاح شوند.
 

راه‌اندازی شبکه فوتبال!

اما در شرایطی که با پایان حکم ریاست ضرغامی بر صداوسیما هنوز راه‌اندازی شبکه‌هایی که وعده‌ی‌ آنها از ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل داده شده، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چندی پیش بود که معاون سیما در حاشیه مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی، از مطالعه برای راه‌اندازی 10 شبکه ورزشی در آینده خبر داد!

او اعلام کرده بود: برای تحقق این مهم، همراهی همه نهادهای مربوطه از جمله دولت و مجلس لازم است. در حال حاضر مطالعات راه‌اندازی این شبکه‌ها را انجام داده‌ایم و سازمان صداوسیما تشریفات نهایی خود را برای راه‌اندازی این 10 شبکه طی می‌کند. شبکه‌های جدید در حوزه ورزش‌های اصلی از جمله والیبال، فوتبال و کشتی خواهد بود.

 

شبکه مدرسه به تلویزیون نرسید

ضرغامی پیش از این از راه‌اندازی شبکه مدرسه خبر داده و عنوان کرده بود: برنامه‌های این شبکه آماده شده و وزارت آموزش و پرورش باید اعلام آمادگی کند تا این برنامه‌ها عملیاتی شوند.

معاون سیما هم پیش از این، افتتاح آزمایشی شبکه‌ی مدرسه را تایید کرده بود؛ شبکه‌ی که قرار بود که بیشتر در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت پیشتاز باشد.

 

شبکه کشاورز

شبکه کشاورز هم یکی دیگر از شبکه‌هایی بود که در مقطعی، راه‌اندازی آن جدی شده بود، اما تاکنون عملی نشده است. ضرغامی آغاز راه‌اندازی این شبکه را با پخش دو ساعت برنامه در هفته عنوان کرده بود.

وی گفته بود: راه‌اندازی این شبکه‌ها نیاز به همکاری‌های بخش‌های اجرایی دارد تا بتوانیم در این رابطه مردم را به درستی هدایت کنیم.

 

افق و HD از رسمی شدن جاماندند؟

شبکه‌های «افق» و «HD» نیز در حالی این روزها با پخش آزمایشی روبرو هستند که معاون سیما مرداد ماه امسال از رسمی شدن این دو شبکه در آینده‌ای نزدیک خبر داده و اعلام کرده بود: این دو شبکه در حال انجام مقدمات فنی است که امیدوارم زود‌تر انجام شود و در فاصله زمانی کوتاه افتتاح شوند.

«افق» دوازدهم خرداد ماه امسال به شکل آزمایشی با شعار «به افق نگاه کن...» آغاز به کار کرد و از سیزدهم خرداد پخش برنامه‌هایش را شروع کرد. این شبکه با گذشت کمتر از یک ماه از راه‌اندازی، صاحب مدیر شد. سید عزت‌الله ضرغامی از این شبکه به عنوان شبکه فرهنگی یاد کرده بود و سپس عنوان شد این شبکه به منظور پرداختن به اصول و ارزش‌های فرهنگی ایرانی، اسلامی، مبانی دینی و موضوعات دفاع مقدس راه‌اندازی شده است.

 

سرانجام شبکه HD چه می‌شود؟

عنوان می‌شود دیدن برنامه‌ها با کیفیت HD لذت تماشا را دو چندان می‌کند. هر چند برای بهره بردن از این لذت باید از تلویزیون‌های فول اچ دی استفاده کرد. شبکه HD در روز ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۳ با پخش آزمایشی مسابقات لیگ جهانی والیبال و جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، آغاز به کار کرد و در روز ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۳، پخش آزمایشی برنامه‌های خود را در ایستگاه الوند، فرستنده سوم تهران، فرکانس ۵۷۸، به عنوان شبکه ۲۳ آغاز کرد.

شبکه اچ دی از ۳۰ شهریور ماه هم اقدام به پخش منتخب بازی‌های آسیایی اینچیون کرد. این شبکه اولین شبکه پخش full HD در جمهوری اسلامی ایران است. پخش مستندهای تلویزیونی، کارتون، فیلم‌های تاریخی و سریال «مختارنامه» در ادامه در دستور شبکه اچ دی قرار گرفت.

 

راه‌اندازی 2 کانال برون‌مرزی

ضرغامی به تازگی از راه‌اندازی دو شبکه آذری زبان و کردی زبان 24 ساعته خبر داده بود. رئیس صداو سیما گفته بود: پیش‌بینی خود من این است شبکه سحر که به شش زبان خارجی مخاطبان زیادی داشت، دارای شبکه‌های مستقل شود. امکان استقلال این شبکه‌ها با توجه به استودیو‌های جدیدی که فراهم شده و سرمایه‌گذاری که صورت گرفته وجود دارد. احتمال اینکه شبکه مستقل آذری زبان و شبکه مستقل کردی زبان افتتاح شود، زیاد است. اگر این طور شود ما دو شبکه 24 ساعته بسیار تأثیرگذار خواهیم داشت که در کنار شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانند بخش زیادی از مخاطبان در منطقه و حتی در داخل را تحت پوشش قرار دهند. ضرغامی در عین حال تأکید کرده بود: در حال حاضر کار فنی راه‌اندازی این دو شبکه جلو رفته است و احتمال می‌دهم پخش آزمایشی این دو شبکه ظرف یکی - دو ماه آینده آغاز شود.

 

شبکه زیارت در چه مرحله‌ای است؟

قائم مقام رییس سازمان صداوسیما نیز پیش از این از راه‌اندازی شبکه ملی زیارت با اتمام فرآیند مطالعاتی در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود. حجت الاسلام رمضان موسوی مقدم عنوان کرده بود: راه اندازی شبکه زیارت با توجه به ظرفیت زیارتی کشور و وجود ۸۰۰۰ امام‌زاده، در سطح بین المللی ضروری است.

قائم مقام رییس سازمان صداوسیما مطرح کرده بود: اصل شبکه زیارت در مرکز مشهد و استان خراسان رضوی افتتاح می‌شود و در حال بررسی هستیم تا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استانی به خصوص خراسان رضوی برای راه‌اندازی این شبکه استفاده کنیم.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی هم تاسیس شبکه ملی زیارت را ملزم به اجرای تعهدات استانی و تامین اعتبارات دانسته بود. حجت‌الاسلام علی نهاوندی بیان کرده بود: بنا شد که استانداری خراسان مکانی را برای تأسیس این شبکه اختصاص دهد و مبلغ 10 میلیارد تومان لازم برای ایجاد زیرساخت‌های این شبکه را نیز فراهم کند و در مقابل صدا و سیمای خراسان رضوی نیز تعهداتی را به عهده گرفت که از جمله آنها می‌توان به تهیه TS3 برای مشهد و حومه و تبدیل برخی از سیستم‌های قدیمی به سیستم‌های پیشرفته اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرده بود: هم‌اکنون صدا و سیمای خراسان رضوی به تعهداتش در این زمینه عمل کرده است و ما منتظر اجرایی شدن تعهدات استانی برای شروع فعالیت‌های اجرایی شبکه ملی زیارت هستیم.

 

و اما جریاناتی که دامن‌گیر راه اندازی شبکه‌ی گردشگری شد

سید عزت‌الله ضرغامی در سال 91 چندین بار از سوی خبرنگاران با پرسشی درخصوص تبدیل شبکه شما به شبکه گردشگری مواجه شد که هر بار عملی شدن این اقدام را به نتیجه مذاکرات با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و توافق با معاون رییس جمهور در این حوزه موکول دانست.

حتی در مقطعی خبر «راه‌اندازی شبکه گردشگری از عید فطر» از سوی مسؤولان دو سازمان اعلام شد، اما در نهایت این خبر به تحقق نپیوست تا شبکه‌ی شما همچنان شبکه‌ی پخش‌کننده‌ی تولیدات منتخب مراکز استان‌ها باقی بماند.

و البته مسؤولان شبکه‌ی «شما» هم در مقاطعی با افزایش تولید و پخش برنامه‌هایی با موضوع گردشگری و معرفی ایران و همچنین به کار بردن شعار «شبکه گردشگری شبکه شما» در سایت خود تلاش کردند به این تعریف نزدیک شوند اما با گذشت زمانی طولانی از موعد این قول و قرارها، این شبکه طبق روال گذشته به کار خود ادامه داد و به پخش برنامه‌های معمولش بازگشت.

هر چند شبکه شما این روزها با برداشتن تعریف شبکه گردشگری از روی سایت خود و تبدیل آن به «شبکه شما، شبکه مردم ایران» سعی دارد به تعریفی که در بدو امر برای این شبکه در نظر گرفته شده بود - یعنی پخش برنامه‌های منتخب استانی - بار دیگر نزدیک شود اما تغییر مدیریت‌ها در هر دو سازمان این امید را زنده می‌کند که تلویزیون ایران سرانجام به طور رسمی دارای شبکه‌ی گردشگری شود.

نظر شما