شناسهٔ خبر: 23962 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا برای فیلم پول می‌دهیم، برای کتاب نه؟

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: قرار بود کتاب سرسبد کالاهای مردم باشد، اما در حال حاضر کتاب در بین مردم هیچ جایگاهی ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ امین متولیان طی این سال‌ها به هر دلیلی اعم از مسائل سیاسی و اقتصادی گرفته تا سیاست‌های برنامه‌ریزان فرهنگی، این مسائل نهایتا باعث شده به شانیت اجتماعی کتاب خدشه وارد شود و این موضوع به کتاب نخواندن مردم منجر شود. این درحالی است که قرار بود کتاب سرسبد کالاهای فرهنگی مردم باشد، اما در حال حاضر کتاب در بین مردم جایگاهی ندارد.

او عوامل این بی‌توجهی به کتاب را ناشی از جمع عوامل متعدد اعم از نهادهای فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی، ناشران و خود مردم دانست و عنوان کرد: مشکل کتاب‌نخوانی را تنها نمی‌توان به موضوع اقتصاد و یا ممیزی ربط داد، وگرنه مگر همین الان فیلمی روی پرده نیست که خوشبختانه 10 میلیارد فروخته است؟ مگر این فیلم نظارت نداشته و برای دیدن آن نباید بلیت هشت‌هزار تومانی خرید؟ پس چرا مردم برای دیدن آن هزینه می‌کنند، اما برای کتاب نه؟

متولیان افزود: با در نظر گرفتن جمع این نظرات می‌توان به این نتیجه رسید که کتاب در جامعه جایگاه و ارزش ندارد، وگرنه حتی اگر گمان کنیم کتاب‌های منتشرشده ارزش خواندن ندارند باز هم برای ردشان باید آن‌ها را خواند. قرار هم نیست ما هر کتابی خواندیم بپسندیم یا با آن موافق باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: بخشی از علت کتاب‌خوانی متوجه خود دولت و نهادهای فرهنگی و بخش دیگری نیز متوجه مردم است. دلیل آن هم پایین آمدن شأن و منزلت کتاب در جامعه است. او همچنین درباره وضعیت کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اظهار کرد: در حال حاضر رویکرد نهاد به سمت بررسی رسانه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و وایبر و... رفته است، زیرا باید مشخص شود با توجه به این‌که بخش زیادی از وقت مردم صرف استفاده از آن‌ها می‌شود، آینده نهاد کتابخانه‌ها در تامین منابع به چه سمتی خواهد رفت. ما در حال حاضر شروع به مطالعه در این زمینه کرده‌ایم تا ببینیم در آینده چگونه می‌شود این موضوع را مدیریت کرد.

نظر شما