شناسهٔ خبر: 24000 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اندیشمندان ایرانی به فارسی اندیشیده‌اند و به عربی نگاشته‌اند؟

محمد رضا وصفی در نشست «نقد از نگاه عابد الجابری» گفت: الجابری، داعیِ جریان نقد محترمانه تراث اسلامی است و در واقع او خود را ورای رویکردهای رایج در برابر میراث می‌داند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یازدهمین نشست خانه کتاب، به بررسی دیدگاه‌های «عابد الجابری» در حوزه نقد میراث فکری و نواندیشی عربی‌ـ‌اسلامی اختصاص داشت.

در این نشست، دکتر محمدرضا وصفی از محققان حوزه اندیشه‌های جهان اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت.

وصفی با اشاره به سابقه آشنایی خود با الجابری و تفکرات وی، او را داعیِ جریان «نقد محترمانه تراث اسلامی» دانست.
 


وی با اشاره به نهضت بازنگری در میراث فکری اسلامی که در اوایل قرن بیستم در دنیای عرب شکل گرفت، بیان کرد: پروژه‌ای که الجابری در کتاب‌های خود از قبیل «نحن و التراث» دغدغه آن را داشت و بر روی آن کار می‌کرد، چالش و نقد تراث فکری در جهت ساخت آینده است.

دکتر وصفی ادامه داد: در واقع الجابری خود را ورای رویکردهای رایج در برابر میراث می‌داند. او میراثی «پالوده و فرآوری‌شده» می‌خواهد و به تراث احترام می‌گذارد.

وی با بیان این که الجابری توجهی اصولی به اندیشه ابن‌رشد و احیای آن اندیشه دارد افزود: عابد الجابری نگاهی ساختارگرایانه به موضوعات و موارد نقد خود دارد. بنابراین او کل اندیشه اسلامی را به صورت یک بافت می‌داند و آن بافت را «عقل عربی» نام می نهد. او حتی میراث ایرانیان را اگر به زبان عربی باشد، بخشی از این عقلِ عربی می‌داند.

نویسنده کتاب «نومعتزلیان» ادامه داد: سوالی اساسی در این ادعای الجابری این است که آیا اندیشمندان ایرانی در تالیفات خود، به فارسی و ایرانی اندیشیده‌اند و به عربی نگاشته‌اند  یا هم تفکر آنها عربی بوده است و هم نگارش آنها؟ یعنی آیا فقط زبان نگارش عربی بوده یا زبان اندیشیدن هم عربی بوده است؟

مشروح این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما