شناسهٔ خبر: 24056 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تجلیل از مادربزرگ موج نوی سینمای فرانسه

اگنس واردا کارگردان فرانسوی با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری از جوایز فیلم اروپا، تقدیر می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اگنس واردا که به عنوان مادربزرگ موج نوی سینمای فرانسه شناخته می شود با ارایه نقدها و تفاسیر جدی اجتماعی در فیلم هایش از سوی آکادمی فیلم اروپا تجلیل می شود.

وی که از والدینی فرانسوی و یونانی در بلژیک متولد شده در جنگ جهانی راهی فرانسه شد و در همانجا به زندگی‌اش ادامه داد. او در فیلم هایش از دیدی چپ به مسایل مهم اجتماعی پرداخت و بیشتر بر افراد حاشیه جامعه و یا افراد رانده شده از جامعه توجه کرد. شخصیت‌های زن معمولا در مرکز توجه او قرار گرفته‌اند و به همین دلیل او به عنوان کارگردان موجی نوی جنبش‌های زنان محبوبیت پیدا کرد.

اولین فیلم بلند او با عنوان «نقطه کوتاه» در سال ۱۹۵۴ اکران شد و او از همان فیلم سبک بسیار شخصی خودش را که ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای با مردم عادی بود که در شهرهای کوچک فیلمبرداری می‌شدند، ظاهر ساخت.

او از جمله چهره‌های کلیدی در میان کارگردانان چپ فرانسه محسوب می‌شود.

واردا در فیلم‌های بلندش به نوعی به سبک مستند هم وفادار بوده و چندین جایزه برای فیلم‌های غیرداستانی‌اش دریافت کرده است. او یک جایزه سزار برای بهترین فیلم مستند را در سال ۲۰۰۸ دریافت کرد. شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۸۵ برای «واگابوند»، خرس نقره‌ای برلین برای «شادی» در سال ۱۹۶۵ و جایزه فیلم اروپا در سال ۲۰۰۰ برای «خوشه‌چین‌ها و من» از دیگر جوایز سینمایی اوست.

واردا جایزه یک عمر دستاورد سینمایی خود را در بیست و هفتمین جشنواره فیلم اروپایی که ۱۳ دسامبر در شهر ریگا لتونی برگزار می شود دریافت می‌کند.  

نظر شما