شناسهٔ خبر: 24095 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه‌حل جدید سونی برای فروش کتاب‌های الکترونیکی دست دوم

کمپانی سونی با ایجاد پلتفرم جدیدی برای مدیریت بر حقوق دیجیتال(DRM) راه‌حل جدیدی برای فروش مجدد کتاب‌های الکترونیکی پیداکرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اگرچه ماه می امسال کمپانی ژاپنی بازار کتاب الکترونیکی را از دست داد اما همچنان با نوآوری‌های خود در زمینه‌های مختلف می‌خواهد خود را نگه دارد که عرضه پلتفرم جدید برای مدیریت بر حقوق دیجیتال روی کتاب‌های دیجیتالی از این دست است.

پروژه مذکور را بخش موسوم به Sony DADC انجام داده که بخشی جدید و جدا از بخش کتاب‌های الکترونیکی سونی است که پیش‌تر روی دی‌وی‌دی و سی دی متمرکز بوده و اکنون روی کتاب‌های دیجیتالی دست دوم تمرکز پیداکرده است. این بخش با گروه تحقیقاتی موسوم به مارلین/Marlin کار می‌کند.

سونی جزییات زیادی دراین‌باره منتشر نکرده است اما فروشنده ظاهراً می‌تواند کتابی با فرمت دیجیتالی را به مشتری جدید بفروشد که این کار در فرایند دسترسی به فایل هنگام استفاده مجدد صورت می‌گیرد.

پلتفرم متعلق به مارلین /Marlin ebook DRM platform هرچند سهم عمده‌ای در بازار ندارد اما قبلاً روی «امانت دادن کتاب به دوستان» با فرمت دیجیتالی کارکرده و پروژه قرض دادن فرمت دیجیتالی کتاب به کتاب‌خانه‌ها را نیز به خوبی پیش برده است.

سونی با برخی ناشران برای استفاده از پلتفرم جدید به توافق رسیده و ظرف ۳ الی ۶ ماه آینده اولین پلتفرم ها روی کتاب‌های دیجیتالی نصب و استفاده خواهد شد.

گفتنی است آنچه در صنعتی نشر دیجیتال معامله می‌شود لایسنس و حق امتیاز کتاب الکترونیکی است اما قرار است در امریکا و در بخش‌هایی از اروپا سیستم خرید و فروش کتاب الکترونیکی (به شیوه نو و بر اساس DRM) توسعه یابد.

نظر شما