شناسهٔ خبر: 24113 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تهرانگردی در تکیه‌های دوره ناصری

احمدمسجد‌جامعی و گروه تهرانگردان در برنامه تهرانگردی و در ششمین روز از ماه محرم به حسینیه‌های تاریخی تهران رفتند. با توصیه مسجدجامعی قرار شد کتاب‌های تاریخی این حسینیه فهرست‌برداری و ثبت و ورودی حسینیه با همکاری شورا و شهرداری به سبک و سیاق سنتی‌اش بازسازی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ احمدمسجد‌جامعی و گروه تهرانگردان در سی و سومین برنامه تهرانگردی و در ششمین روز از ماه محرم به حسینیه‌های تاریخی تهران رفتند و در جمع سوگواران حسینی ضمن شرکت در عزاداری سید و سالار شهیدان شاهد آیین‌ها و سنت‌های عزاداری در حسینیه‌های تاریخی تهران بودند و از زبان بزرگان هر هیات و حسینیه روایت‌ها، خاطرات و سنت‌های دیرین عزاداری و سرگذشت خادمان امام حسین(ع) را شنیدند. 

از کتاب‌های چاپ سنگی تا منبر ۱۳۷ ساله در حسینیه آقا سیدهاشم
 
مقصد تهرانگردان حسینیه سید هاشم، از قدیمی‌ترین حسینیه‌های تهران بود. حسینیه آقا سید هاشم شیرازی با بیش از ۱۳۰ سال قدمت، یکی از قدیمی‌ترین هیات‌های تهران و میراث خاندان سید شیرازی است. حسینیه‌ای که متولیان آن به حفظ کتاب‌ها، وسایل و تصاویر بانیان اولیه آن اهتمام داشته‌اند و این اسناد را در دل حسینیه حفظ کرده‌اند. با توصیه مسجدجامعی قرار شد کتاب‌های تاریخی این حسینیه فهرست‌برداری و ثبت و ورودی حسینیه و برخی از بخش‌های داخلی آن با همکاری شورا و شهرداری به سبک و سیاق سنتی خویش بازسازی شود. از ویژگی‌های این حسینیه نگهداری تعداد ۳۱ جلد کتاب چاپ سنگی و منبر چوبی با قدمت ۱۳۷ سال بود که مردم برای حاجت‌روا شدن به آن متوسل می‌شدند. 

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: آینه‌کاری‌ها و مقرنس‌های حسینیه آقا سید هاشم، یکی از مواردی است که باید مرمت و بازسازی آن آغاز شود. تهرانگردان سپس به حسینیه جواهری یا همان حسینیه صنف خیاطان رفتند و از این هیات که سابقه‌ای بیش از ۱۳۰ سال دارد بازدید کردند. به گفته اهالی محل و حاضران، صنف خیاط‌ها از قدیمی‌ترین هیات‌ در میان اصناف تهران هستند. 

حسینیه سادات اخوی از فتحعلی‌شاه تا امروز 

یکی از مکان‌هایی که توجه همه تهرانگردان را به خود جلب کرد، حسینیه سادات اخوی و مراسم عزاداری ویژه آن بود. خانه سادات اخوی یکی از معروف‌ترین هیات‌های تهران محسوب می‌شود که تاریخ تاسیس آن مربوط به دوران فتحعلی‌شاه است. این حسینیه در دهه اول فاطمیه و دهه اول ماه محرم ویژه جلسات عزاداری زنان بوده است، اما به مرور زمان بخش کوچکی از حیاط این خانه را به مردان اختصاص داده‌اند. 

به گفته زنان محلی، حسینیه سادات اخوی منبر متبرکی دارد و زنان برای حاجت روا شدن از زیر منبر رد شده و حتی گفته می‌شود در زمان قاجار قنداق کودکان را با این منبر متبرک می‌کرده‌اند و به همین دلیل در حال حاضر نیز حضور بسیاری از مادران با نوزادانشان در مراسم این حسینیه به چشم می‌خورد. پرچم‌ها، پارچه‌ها، تابلوهای هنری، اشیای قدیمی و ساختمان تاریخی این هیات، متفاوت از دیگر هیات‌ها و برای کسانی که تا کنون در هیات‌های تاریخی تهران حاضر نبوده‌اند جذابیت ویژه‌ای دارد. 





احیای سقاخانه‌های قدیمی از دوره ناصری

مسجدجامعی، دنیامالی و تهرانگردان پس از گشتی در کوچه‌های منتهی به حسینیه سادات اخوی به تکیه رضاقلی‌خان در محله سرچشمه رفتند و از این تکیه که مربوط به دوره ناصری است بازدید کردند. 

مسجد‌جامعی پس از بازدید از این تکیه از وجود سقاخانه‌ای در سال‌های دور در این محل خبر داد و اظهار کرد: این تکیه و حسینیه آقا سید هاشم، در سال‌های دور سقاخانه‌ای داشتند که امروزه اثری از آنها بر جا نمانده است. 

وی در بازدید از این تکیه عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم این سقاخانه‌ها به همان شکل قدیمی خود احیا شود. اگر هزینه تعمیر و مرمت این تکیه تأمین نشود، شخصا این پول را پرداخت خواهم کرد. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شناسایی، مرمت و فهرست‌نویسی نسخ خطی و چاپ سنگی حسینیه‌های تهران در این تهرانگردی مد نظر بوده است. همچنین تعمیر و مرمت تابلوهای ارزشمند و آثار خوشنویسی که مربوط به ابوالحسن اصفهانی و در حال پوسیدگی است، یکی دیگر از اقداماتی است که بعد از تهرانگردی امروز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظر شما