شناسهٔ خبر: 24145 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه صنعتی شریف؛ پیش‌قراول نهضت ترجمه در کشور

انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، 6 سال پس از تاسیس این دانشگاه، در سال 1342 آغاز به‌کار کرد و باسابقه‌ای نزدیک به نیم‌ قرن فعالیت در عرصه علم و دانش کشور، بیش از 400 عنوان کتاب به جامعه فنی و مهندسی کشور عرضه کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دانشگاه صنعتی شریف، به‌عنوان یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های ایران در حوزه فنی و مهندسی، در سال 1344 تاسیس شد. نام این دانشگاه، با نام شهید مهندس سیدمجید شریف واقفی گره خورده است. 

مهندس سیدمجید شریف واقفی، سال 1345 هجری شمسی، در رشته مهندسی برق دانشکده صنعتی (آریامهر) شریف پذیرفته شد. وی در 16 اریبهشت‌ماه سال 54 در یکی از خیابان‌‌های بوذرجومهری نو (15 خرداد شرقی) به به شهادت رسید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه آریامهر تهران، به دانشگاه صنعتی شریف تغییرنام پیدا کرد. 

كتاب زندگینامه این شهید باعنوان «عبور از سازمان (مجید شریف واقفی به روایت اسناد)» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در پاییز سال 1386 در دو بخش و چهار فصل، شامل اسناد و تصاویر، کتابنامه و نمایه، به قلم شهرزاد ساسان‌پور تالیف شد. 

انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، 6 سال پس از تاسیس دانشگاه، در سال 1352 آغاز به‌کار کرد و در مدت 41 سال فعالیت در حوزه نشر علمی و دانشگاهی، بیش از 400 عنوان کتاب در شاخه‌های مختلف فنی و مهندسی از جمله مکانیک، برق، عمران، نانو، ریاضیات، شیمی و فیزیک منتشر کرده است.
 


انتشار 58 عنوان کتاب از ابتدای 93
دکتر محمدمهدی روحانی‌ مشهدی، مدیرعامل انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، به این بهانه، درباره فعالیت‌های‌ حوزه نشر این دانشگاه اظهار کرد: نسبت به سال‌های اخیر، دانشگاه صنعتی شریف در سال تحصیلی 92 - 93 در حوزه نشر دانشگاهی کشور، حضوری پررنگ‌تر داشته و تاکنون 28 عنوان کتاب را روانه بازار نشر کرده است. 

وی با تفکیک آمار آثار تالیفی و ترجمه‌ای منتشر شده از سوی این مرکز نشر در سال 93 گفت: هشت اثر ترجمه‌ای و 20 اثر تالیفی، مجموع آثار تولیدی چاپ نخست این دانشگاه را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، 30 عنوان کتاب تجدیدچاپی نیز از سوی این مرکز منتشر شده است. 

چاپ کتاب در شمارگان پایین به دلیل گرانی کاغذ
روحانی مشهدی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف، طی دو سال گذشته، به دلیل گرانی کاغذ، به انتشار کتاب در شمارگان اندک و با چاپ دیجیتال اقدام کرده است. 

مدیرعامل انتشارات دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: تا سه سال گذشته، شمارگان چاپ کتاب‌های دانشگاه، حداقل سه هزار و حداکثر 10 هزار نسخه بود. طی سه سال گذشته، سیاست تولید چاپ دیجیتال در شمارگان 50 نسخه را در برنامه داریم، بنابراین بعد از دریافت بازخورد از سوی مخاطبان، به انتشار کتاب در شمارگان بالا اقدام می‌کنیم. 

بازخورد مخاطب و رونق بازار، شرط چاپ در شمارگان بالا
وی افزود: منابع آموزشی تخصصی با شمارگان بالا چاپ می‌شوند، ولی منابع درسی مقاطع دکترا و کارشناسی‌ارشد، بعد از دریافت بازخورد مخاطبان و در صورت رونق بازار فروش، در شمارگان بالا به چاپ می‌رسند. 

روحانی مشهدی در ادامه گفت: هرچند چاپ دیجیتال هزینه‌های سنگین‌تری نسبت به چاپ افست دارد، یعنی هر صفحه کتاب چاپ دیجیتال 50 تا 60 و هر صفحه چاپ افست 30 تومان هزینه خواهد داشت، اما با شمارگان پایین، باکیفیت‌تر منتشر می‌شود و از سوی دیگر به دلیل فروش همه نسخه‌ها مانع از به انبار رفتن کتاب‌های اضافی خواهد شد. 

داوری مدرس جوان شریف در پنجمین نشریه برتر دنیا
مدیرعامل انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، در تشریح فعالیت‌های بین‌المللی نشر این دانشگاه و ارتباط با ناشران مطرح دنیا اظهار کرد: دکتر هادی پرستار، استادیار دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف، سال جاری از سوی انتشارات «الزویر» به‌عنوان داور ممتاز علمی با ضریب تاثیر 4.52 معرفی شده است. هادی پرستار، فارغ‌التحصيل مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه صنعتی شريف در رشته شیمی تجزیه بوده و هم اکنون نیز عضو هيات علمی دانشکده شیمی است. 

وی ادامه داد: پرستار، از سال 2011 میلادی، به داوری فعال برای مجلات معتبر بين‌المللی با نمايه ISI پرداخته و در سال 2014 به‌عنوان داور ممتاز مجله «Analytica Chimica Acta» از سوی «الزویر» انتخاب شده است. این نشریه با رتبه پنج، جز 10 مجله برتر دنیا در رشته شیمی تجزیه است. 


رعایت نکردن کپی‌رایت، بلای جان نشر ایران
روحانی درباره همکاری مشترک این مرکز دانشگاهی با ناشران معتبر بین‌المللی گفت: معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، به دنبال فراهم آوردن زمینه‌های ایجاد این همکاری مشترک است، اما به دلیل رعایت نکردن قانون کپی‌رایت در کشور ما، این همکاری‌ها با موانعی همراه است. این در حالی است که تمایل همکاری مشترک در ناشر خارجی نیز وجود دارد. 

این مسئول نشر دانشگاهی افزود: طی مذاکرات صورت گرفته با  «الزویر» برای انتشار مقالات به‌صورت مشترک توافق شده است. 

وی با اشاره به این نکته که کتاب‌های دانشگاه صنعتی شریف در بازارهای منطقه نیز مخاطب دارد، اظهار کرد: علاوه بر کشور همسایه افغانستان، کشور‌های فارسی‌زبان مانند تاجیکستان نیز، مخاطب کتاب‌های مولفان حوزه فنی و مهندسی دانشگاه هستند. دانشگاه‌های تاجیکستان، به دلیل اختلاف در خط، آثار مولفان ایرانی را به شیوه نگارش خود برمی‌گردانند. 

تحول نهضت ترجمه پس از انقلاب
مولف کتاب «رسم فنی» در ادامه در مقایسه‌ای از وضعیت نهضت ترجمه در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: نهضت ترجمه کتاب‌های فنی و مهندسی، از مهم‌ترین رویداد‌های بعد از انقلاب در حوزه نشر بوده است. دانشگاه صنعتی شریف از  پیش‌قراولان حوزه ترجمه است. 

روحانی مشهدی معتقد است: پیش از انقلاب اسلامی، منابع دانشگاهی به‌صورت متن اصلی در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت و ترجمه‌های بازار نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند. شکل‌گیری نهضت ترجمه، با هدف حفظ زبان، بعد از انقلاب فرهنگی در حوزه نشر مطرح و دنبال شد.

انتشار کتاب مصور تاریخچه دانشگاه در جشن 50 سالگی
در جشن پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی شریف، در سال تحصیلی 94 - 95، از یادمان مهندس سیدمجید شریف واقفی رونمایی می‌شود. انتشار کتاب مصور تاریخچه دانشگاه و دانشنامه‌ الکترونیک شریف، از مهم‌ترین برنامه‌های این آیین خواهد بود.  

نظر شما