شناسهٔ خبر: 24166 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزارت بهداشت: جایی برای پذیرش نداریم

معترضین آزمون جایابی دندانپزشکی دوره بیست و چهارم نسبت به عدم معرفی به دانشگاهها جهت طی دوره تکمیلی خود به وزارت بهداشت اعتراض کرده اند و در مقابل وزارت بهداشت اعلام کرده است که ظرفیت کافی برای پذیرش این افراد در دانشکده های دندانپزشکی ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آزمون جایابی برای دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور برگزار می شود. افرادی که در دانشگاه های خارجی برحسب شرایط اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تحصیل کرده اند پس از ورود به کشور باید دوره تکمیلی طی کنند که جهت معرفی به دانشگاهها نیاز به شرکت در آزمون جایابی دارند.

معترضان در تماس با خبرگزاری مهر، یادآور شدند که از دوره اول تا دوره ۲۳ هیچ گونه محدودیتی در پذیرش دانشگاهها نبوده اما ناگهان در دوره ۲۴ این قانون اعمال شده است. این در حالی است که دوره ۲۴ به گونه ای بوده است که از میان ۱۳۷ شرکت کننده تنها ۴۴ نفر معرفی شده اند و بر حسب گفته مسئولان وزارت بهداشت اکثریت افراد شرکت کننده فاقد نمره بوده اند. آیا نباید آزمونی که بیش از ۳۰ درصد در آن رد شده اند مورد بازنگری قرار گیرد؟ افرادی که نمره آورده اند چه کسانی بوده اند و چرا از میان این ۱۳۷ نفر نبوده اند.

این در حالی است که بر اساس اطلاعیه دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی که در اینجا قابل مشاهده است می توان دید که حداکثر نمره قابل کسب ۷۵۹ بوده است در میان ۱۸۱ نفر شرکت کننده اولین نمره ۳۳۷ بوده و آخرین آن ۴۶- بوده است.

حال معترضین در بخش دیگری از اعتراض خود یادآور شده اند که " آزمون ملی و آزمون جایابی و همچنین آزمون دستیاری دندانپزشکی دارای سئوالات یکسانی بوده است. در حالی که در آزمون جایابی ردی و قبولی مطرح نیست چرا سطح سئوالات برای کسانی که هنوز دندانپزشکی عمومی قلمداد نمی شود باید یکسان باشد. این تناقض برای داوطلبان حل نشده است. "

"از سوی دیگر وزارت بهداشت از سویی می گوید این افراد از سواد چندانی برخوردار نیستند و باید در دوره های تکمیلی شرکت کنند اما از سوی دیگر حدنصاب کسب ۶۰ از ۱۰۰ برای کسب نمره داوطلبان تعیین می کنند. اگر بحث ردی و قبولی نیست پس چرا ۶۰ از ۱۰۰ برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. "

یکی از معترضان که در یکی از کشورهای اروپای شرقی تحصیل کرده است عنوان کرد : من در آزمون علوم پایه هم شرکت کردم و توانستم نمره قبولی را کسب کنم اما حال اعلام می کنند که دانشکده های دندانپزشکی جایی برای پذیرش ما ندارند. پاسخگوی این مدت زمانی که تلف شده، کیست. چرا مسئولان وزارت بهداشت به دستور وزیر برای حذف سقف پذیرش در معرفی شرکت کنندگان اهمیتی نمی دهند و آن را اعمال نمی کنند.

این معترضان به طور مکرر درخواست کرده اند که استناد وزارت بهداشت به قوانین شفاف باشد چرا که به گفته این افراد در جایی مصوبات نشست هفدهم مورد استناد قرار گرفته و در جایی دیگر مصوبات نشست سی و سوم. از سوی دیگر این افراد خواهان دیدار با وزیر بهداشت شده اند تا مشکلاتی که برای بیش از ۱۳۰ خانواده درگیر این موضوع ایجاد شده است در فضای منطقی و بدور از تنش حل شود.

پیش از این دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر در مهرماه یادآور شده بود که دستور بررسی این موضوع را صادر کرده و گفته بود: "سقفی برای جایابی دانشجویان دندانپزشکی تحصیل کرده در خارج از کشور گذاشته اند که این میزان ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه ها است. من شب گذشته پیگیری کردم که اگر دانشگاهی بیشتر از آن ۱۰ درصد امکان اش را داشت و این دانشجویان را پذیرفت وزارت بهداشت موافقت کند."

نکته دیگری که معترضان آزمون جایابی دندانپزشکی تاکید دارند این است که این افراد باید به عنوان پذیرش با هزینه خودشان در دانشکده های دندانپزشکی دوره تکمیلی را بگذرانند پس می توان از همین پول برای تامین هزینه آموزش آنها استفاده کرد حال چرا وزارت بهداشت هنوز هم مقاومت می کند؟

اما در مقابل دکتر سیدامیرمحسن ضیایی معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر، دلایل این امر را تشریح کرد. وی افزود: اینکه در سال های قبل به گونه ای دیگر عمل می شد و اکنون به گونه ای دیگر دلیل متقنی نیست. چرا که قوانین برحسب ضرورت بازنگری می شوند.

ضیایی خاطرنشان کرد: درباره اعتراض این افراد مبنی بر یکسان بودن آزمون جایابی با آزمون تخصصی، در تیرماه ۹۴ همزمان با آزمون تخصصی، آزمون جداگانه ای از داوطلبان جایابی گرفته می شود.

وی تاکید کرد: ما این افراد را برای ورود به تخصص غربالگری نکردیم بلکه این افراد در میان خودشان رتبه بندی شده اند و به عنوان مهارت های لازم برای یک دندانپزشکی عمومی ارزیابی شدند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: ظرفیت پذیرش بر اساس امکانات و تجهیزات تقسیم می شود. ما هر دانشگاهی را که بررسی می کنیم برای اعطای ظرفیت به آن امکانات اش را هم در نظر می گیریم. ما که نمی خواهیم دندانپزشکی مکاتبه ای داشته باشیم که دانشجو را به دانشگاهی با امکانات محدود بفرستیم. یکی از نقاط اختلاف ما با دانشگاه آزاد همیشه این بوده است که بیش از ظرفیتی که ما به آنها می گفتیم دانشجو می گرفت و همین مشکلاتی را ایجاد می کند. 

وی اضافه کرد: اختلال کیفیت موجب می شود همین افراد بگویند چرا استاد نداریم چرا آزمایشگاه نداریم چرا یونیت ها محدود است. بنابراین تجهیزات و امکانات یک رشته برای ما بسیار مهم است.

ضیایی یادآور شد: البته برای دوره بیست و پنجم آزمون جایابی با تلاشی که صورت گرفته و هماهنگی با دانشگاه های علوم پزشکی، حتی الامکان سعی شده است ظرفیت بیشتری به دانشگاه ها داده شود و بیش از ۱۰ درصد پذیرش صورت می گیرد. 

  •  

نظر شما