شناسهٔ خبر: 24251 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آلبومی از آثار نقاشان شرق‌گرای قرن 19 میلادی منتشر شد

کتاب«برگزیده نقاشان شرق گرا» نوشته و گردآوری میشل وریر (Michelle Verrier) دربردارنده آلبومی با بیش از 120 اثر از نقاشان غربی است. مضمون نقاشی‌ها را تصاویر و مناظری از مردم و چشم‌اندازهای کشورهای شرقی همچون الجزایر، سوریه، تونس، لبنان و ایران تشکیل می‌دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این کتاب با عنوان اصلی «The orientalists» سال ۱۹۷۹ از سوی انتشارات Rizzoli در انگلستان منتشر شده است. در ابتدای کتاب مقدمه‌ای کوتاه در معرفی و توضیح ریشه‌ها و دلایل گرایش این نقاشان به موضوعات شرقی نوشته شده است.

دلاکروا، انگر، رودولف ارنست، لودویگ دویچ، امیل ژان هوراس ورنت، گوستاو باوئرنفانیت، ویلیام لاگزدیل، جان فردریک لویس، سدن توماس، ویلیام هولمن هانت و فردریک گودال از جمله نقاشانی هستند که آثار آنها در این کتاب گردآوری شده‌است.

در بخشی از مقدمه كتاب می‌خوانیم: «این نقاشان شرق‌گرا که شامل نقاشان بریتانیایی، اتریشی، آلمانی و به ویژه فرانسوی بودند، مکتب مستقلی نداشتند و مناظری از خاورمیانه را به شیوه‌های گوناگون در میان دیگر آثارشان می‌گنجاندند. در نیمه دوم قرن نوزدهم نگارخانه‌های پاریس، انباشته از تابلوهای شرقی بود که استقبال از آنها به تأسیس «سالن نقاشان شرق گرای فرانسه» در سال ۱۸۹۳ انجامید.»

میشل وریر در ادامه این مقاله با اشاره به استعمار کشورهای شرقی توسط اروپاییان، سفرهای پی در پی آنها به این کشورها را یکی از دلایل شکل‌گیری این مکتب نقاشی در اروپا می‌داند و درباره تاثیر ادبیات رمانتیک در گرایش این نقاشان به مضامین شرقی می‌نویسد: « نفوذ ادبیات رمانتیک، شوق و ذوق را نسبت به عجایب و غرایب شبح‌گون مشرق زمین برانگیخت. اثر بایرون موسوم به «حرم‌ها، سلاطین و پاشاهان ستمگر»، «کوبلاخان» (۱۸۱۶) اثر ساموئل تیلوکلریج، داستان هندی از توماس مور به نام «لاله رخ» (۱۸۱۷) و شرح سفرهای شرق از ا. دبلیو، کینگ‌لیک، ایئوتن (۱۸۴۴) سبب کشش عموم به سوی زندگی شورانگیز شرقی شد و تصویری فریبنده و دروغین اما رنگارنگ از آن ارائه داد. این نوع ادبیات با فناوری عملی و پُر زحمت قرن نوزدهم که سراسر اروپا را در برگرفته بود، تناقضی آشکار داشت.»

نویسنده همچنین در توضیح جذابیتی که دنیای شرق برای این نقاشان در قرن ۱۹ میلادی داشته است می‌نویسد: «نقاشان اروپایی در پی آزادی عمل بودند و مشرق زمین به آنها این آزادی را تقدیم می‌کرد. دیگر نیازی نبود تا به صورت تابلوهای تاریخی و اساطیری یا تمثیلی، هنر درخشان خود را عیان سازند. در آن زمان بر حسب مقیاس‌های زیباشناسی رسمی، دنیای عادی، عامیانه یا تصنعی به نظر می‌رسید. اما در شرق، فرهنگی می‌یافتند که از زمان کتاب مقدس تاکنون تغییر نکرده بود و نقاشان آکادمیک می‌توانستند موضوع‌های واقع‌گرایانه فراوانی را از آنجا استخراج کنند.»

چاپ اول کتاب «برگزیده نقاشان شرق‌گرا» در ۱۲۰ صفحه مصور تمام رنگی با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات یساولی تابستان امسال(۱۳۹۳) روانه بازار شده است. اطلاعاتی درباره طراح جلد کتاب، در شناسنامه درج نشده است.

از همین پژوهشگر در سال ۱۳۷۶ کتاب دیگری با عنوان «جلوه‌های‌ ش‍رق‌ در آث‍ار ن‍ق‍اشان‌ شرق‌گرا» با ترجمه و ت‍صحیح‌ ‌ حامد ف‍ولادوند توسط انتشارات یساولی منتشر شده است.

نظر شما