شناسهٔ خبر: 24301 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

بررسی «چپ نو» در ایران در بخش اندیشه شماره دوم؛

شماره دوم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

شماره دوم دومین شماره از ماهنامه علوم‌انسانی فرهنگ امروز ، با افزایش ۳۲ صفحه‎ای و افزوده شدن چند بخش جدید در ۱۹۶ صفحه از نیمه دوم آبان ماه منتشر شد. بولتن خارجی، عکس نگاشت، حوزه و زبان وادبیات از جمله سرویس‌هایی است که در شماره جدید به این ماهنامه اضافه شده است.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شاید بتوان بخش اندیشه این شماره را هم به لحاظ حجم و هم به لحاظ محتوا مهمترین بخش این شماره محسوب کرد. سرویس اندیشه با طرح این پرسش که «چگونه چپ نو اتوپیا را به تبعید می‌فرستد؟» پروندهای را برای بررسی چپ نو در ایران گشود. «به نام چپ، به کام راست» عنوان پروندهایست که در آن ابتدا نگاهی کوتاه به برخی خاستگاههای تاریخی و مفهومی چپ نو شد؛ سپس وضعیت چپ نو در ایران در مقالههای متعددی بررسی شد. «طرح اجمالی جغرافیای خیالی مارکسیسم- لنینیسم ایرانی»،«کارکرد ترجمه آثار چپ نو در ایران»، «چپ نو و مساله آکادمی در ایران» از مسائلی بود که بدان پرداخته شد.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۰۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۲۷۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه
فرهنگ امروز همچنین با نگاهی به تجربه چپ نو در عرصه سیاستورزی به سویههای امکان عملی پروژه مراد فرهادپور نظر کرد. بررسی تاریخی چرایی ناکامی چپ ایرانی در الگوگیری از سوسیال دموکراسی، گفتگو با کامران متین درباره ناکامی چپ در تبیین انقلاب ایران، یادداشت تورج اتابکی درخصوص تاریخ نگاری چپ گرای ایران و گفتگو با مازیار بهروز با این پرسش که آیا چپ ایرانی همسو با چپ جهانی گام برمیدارد، از دیگر تلاش‌های فرهنگ امروز در تبیین چپ نو در ایران بود.

سپس در یادداشتهایی نسبت چپ نو با حوزه‌های مختلف بررسی شد. در حوزه اقتصاد محمد مالجو در گفتگویی به مقایسه نوآوری در سرمایه داری و سوسیالیزم پرداخت و محمدرضا معینی نیز یک ویژگی جداناپذیر اقتصاد سرمایه داری یعنی تبلیغات را به نقد کشید. نظر مارکسیستهای تحلیلی درباره عدالت لیبرالی، زوال اتوپیاسرایی در اندیشه چپ، زیباییشناسی مارکسیستی، جستاری در بنیانهای هستی شناختی چپ نو، نقد نظام آموزشی لیبرالیسم و نسبت اندیشه انتقادی و شرق دیگر مباحثی بود که فرهنگ امروز بدانها پرداخت.

همچنین در دو گفتگو یکی با سعید رهنما درباره همسوییها و ناهمسازیهای سوسیالیسم و لیبرالیسم و دیگری با مراد ثقفی با عنوان استحاله سوژه انقلابی در رخداد به بررسی تحلیلی چپ نو پرداخته شد. این پرونده همچنین دارای آثاردیگری از مشیت علایی، محمدعلی مرادی، محمد اسکندری، محمدمهدی اردبیلی، روزبه گیلاسیان، کیوان مهتدی، حسین هوشمند، محمد ایمانی ، علیرضا سیداحمدیان، بابک مینا و ... است که هریک از منظری به بررسی چپ نو در ایران پرداخته‌اند.

جلد2

«نغمه ناموزون» عنوان پرونده دیگری است که فرهنگ امروز در بخش ادبیات گشوده است و در آن به بررسی الزامات تغییر، حفظ و یا اصلاح خط فارسی پرداخت. این پرونده ضمن نگاهی به تجربیات تاریخی تغییر خط در ایران دو تجربه تغییر خط در ترکیه و ماوراءالنهر را مورد بررسی قرار داده است. پرونده زبان و ادبیات با آثار و گفتاری از اساتید زبان فارسی نظیر محمد دبیرمقدم ، علاءالدین طباطبایی، نگار داوری اردکانی و بهروز محمودی بختیاری همراه است که با آثاری از کاظم استادی، علی کالیراد، امید طبیب‌زاده، حبیب‌اله اسماعیلی، محمد فدایی و مرتضی پورحاجی تکمیل گردیده است. شاید بتوان جذاب ترین بخش این پرونده را گفت‌وگو با کوروش صفوی دانست که پیرامون ایده‌اش در خصوص تغییر خط فارسی با فرهنگ امروز  به گفت‌وگو نشسته است.

سرویس حوزه که سرویس جدید فرهنگ امروز است اولین پرونده خود را به موضوع انتظار جامعه امروز از علم فقه اختصاص داد. البته به دلیل محدودیت صفحه، پروندهای مفصل به پروندهای مختصر تبدیل گشته است و اصل پرونده به شماره آتی این نشریه منتقل شده است. اما در این شماره سرویس حوزه فرهنگ امروز با چاپ مصاحبهای با احمد مبلغی درباره ظرفیتهای مغفول مانده فقه، گفتاری از داود مهدی زادگان در خصوص نگاهی نو به پیکربندی علم فقه و ارائه تعریفی نو از فقه سیاسی و همچنین یادداشت‌هایی با عنوان فقه سنتی، فقه پویا یا فقه مدرن؟ و تاملی بر نامههای ردو بدل شده بین امام خمینی و آیت الله قدیری تلاش کرده است تا تنها در این خصوص به طرح مساله پرداخته تا فتح بابی باشد برای شمارههای آتی.

در سرویس سینما بررسی مفهوم مرگ در سینما دستمایه تولید پرونده‌ای برای این بخش پرطرفدار مجله فرهنگ امروز شده است. این پرونده ضمن آنکه به مفهوم مرگ در چند نظریه سینمایی پرداخته است، نجوای مرگ و زندگی در سمفونی برگمان و همچنین مواجهه مرگ و زندگی را در فیلم «درخت زندگی» بررسی کرد و با کنکاش در تحول فرم روایی درمواجهه با مرگ در سینمای کیارستمی و ترجمه گزیدهای از گفت‌وگوی استفان زاگدانسکی با ژان لوک گدار به روایت سینمای بودن و نبودن پرداخت.

عکس نگاشت بخش دیگری بود که به فرهنگ امروز افزوده شد. در این بخش تلاش شد کمتر به جنبههای بصری و فنی عکس پرداخته و بیشتر از درون تا بیرون یک قاب به جستجوی معنا بپردازد. یادداشت چند عکس نخست توسط دبیر سرویس نگاشته شد اما در قسمت دوم صاحب نظران و اساتید یادداشتهایی بر عکسهای انتخابی خود نوشتند. در این شماره خوانندگان نشریه میتوانند یادداشتهایی از سیاوش جمادی، مهدی معین زاده، علی اردستانی، مهدی ناظمی و ... را بخوانند.

در بخش پیشخوان چند کتاب داخلی و خارجی از جمله دولت و توسعه اقتصادی، جنبش دانشجویی پلی تکنیک تهران و ... معرفی و نقد شدند. همچنین در این بخش به بهانه انتشار کتاب «تقدیر تاریخی اندیشه در ایران دوره قاجار» مصاحبهای با نویسنده آن حسین آبادیان صورت گرفت. همچنین مصاحبهای نیز با محمدامین قانعیراد به بهانه ترجمه «گفتمان‌های دگرواره در علوم اجتماعی آسیا» انجام شد. همچنین پرونده این سرویس اختصاص داشت به بررسی کمی و کیفی روش تحقیق در ایران. در این پرونده ابندا آماری از کتاب‌های منتشر شده در خصوص روش تحقیق در حوزه‌های مختلف علوم انسانی ارائه شد. سپس گفتگویی با سعید عدالت نژاد درباره وضعیت پژوهش در مطالعات اسلامی، مصاحبهای با سیدکاووس سیدامامی درباره روششناسی در حوزه علوم سیاسی و مصاحبهای با حسن حضرتی درباره روش تحقیق در تاریخ انجام شد همچنین ناصر فکوهی در یادداشتی با عنوان «هشتگانهای در شناخت» بحثی در باب روش شناسی‌های جدید در علوم اجتماعی و انسانی گشود.

در بخش جدید بولتن خارجی نیز مقدمه نوام چامسکی بر کتاب مایکل آلبرت و مصاحبهای با یورگن هابرماس در خصوص اینترنت ترجمه شد. در بخش گزارش نیز علاوه بر بازتاب سخنرانیها و نشستها در حوزه علوم انسانی، مصاحبهای با مدیرگروه سینمایی هنر و تجربه به بهانه اکران فیلم «ماهی و گربه» و مصاحبهای با علی فتحی آشتیانی رییس گروه روان‌شناسی شورای تحول علوم انسانی در خصوص تجمیع گرایش‌های روانشناسی صورت گرفت. همین طور بخش اول کارگاه «زمان‌های تاریخی» ابراهیم توفیق در شماره دوم فرهنگ امروز منتشر شده است.

شماره دوم فرهنگ امروز در ۱۹۶ صفحه و به قیمت ۱۰هزار تومان در کتابفروشی‌ها و روزنامه فروشی‌های سراسر کشور توزیع شده‌است.

نظرات مخاطبان 2 8

  • ۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۱۷:۴۳ 6 13

    مطالب نخستین شماره از مجله را در سایت قرار نمیدهید؟
                                
  • ۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۲۲:۵۴داور عباس نژاد 6 11

    من هم با نظر مخاطب قبلی موافقم،لطفا مطالب نشریه را در سایتتون قرار دهید/تشکر
                                
  • ۱۳۹۳-۰۸-۲۲ ۲۱:۰۱ز .م 5 13

    باسلام خیلی مجله مفیداست
                                
  • ۱۳۹۳-۰۸-۲۸ ۲۱:۱۶محمد 5 7

    لطفا شماره اول را در سایت قرار دهید.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۸-۳۰ ۱۲:۰۲ 4 8

    سلام و خستهنباشید شماره دوم هنوز به رشت نرسید.
    
                                
  • ۱۳۹۳-۰۹-۰۶ ۲۳:۴۲وحید 4 7

    رشت توزیع نشد،چرا؟ لطفاً پیگیری کنید
                                
  • ۱۳۹۳-۰۹-۱۷ ۰۹:۰۸خسرو قمر 4 10

    به نظر می رسد نشریه پرباری باشد انشالله که دچار ویترین گرایی شبیه به سر نوشت شهر وند و   نشریات وایسته به اقای قوچانی نگردد و همواره به مسائل و نیازهای  فرهنگی و فکری روز  جامعه ایرانی به پردازد
                                
  • ۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۰۸محمد 4 4

    لطفا شماره یک را در سایت قرار دهید
                                

نظر شما