شناسهٔ خبر: 24311 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «ارتباطات سیاسی در عمل» وارد بازار شد

کتاب «ارتباطات سیاسی در عمل» تألیف دیوید ل. پالتز و ترجمه مهدی شفقتی با تحلیل ارتباطات سیاسی منتشر شد. در این کتاب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که آیا رسانه‌های همگانی بر روند تصمیم‌گیری‌های دولتی تاثیرگذار هستند یا خیر؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ژوهش‌های ارائه شده در کتاب «ارتباطات سیاسی در عمل»، بسته به موضوع و اهمیتشان به طور کلی به چهار مقوله تقسیم می‌شوند. دو فصل اول کتاب، به قلم ون دیک و ایتو ، به مباحث نظری مرتبط با موضوع کتاب می‌پردازند. 

ون دیک کلیات روش‌های اعمال قدرت رسانه‌های گروهی را مورد بحث قرار می‌دهد. وی با استفاده از چارچوب نظری، روش‌های دخالت رسانه‌های خبری را در بازآفرینی نژادپرستی بررسی می‌کند. به اعتقاد او ، رسانه‌های گروهی از طریق اکتساب، تولید، تنظیم و دسترسی به اخبار، به قدرت سیاسی اقشار سفیدپوست مشروعیت می‌بخشند. 

 ایتو می‌کوشد به این سوال پاسخ دهد که آیا رسانه‌های همگانی بر روند تصمیم گیری‌های دولتی تاثیرگذار هستند یا خیر؟ وی براساس تحقیقاتی که در کشور ژاپن صورت داده است، الگویی را با نام الگوی سه قطبی کوکی طرح کرده است. 

این نویسنده پس از شرح مختصر مواضع سیاستگذاران دولت وقت ژاپن در ارتباط با این موضوع سرمقاله‌های چهار روزنامه اصلی آن کشور را در مورد لایحه مزبور بررسی می‌کند و از طریق آن، موضع گیری‌های جناحی، یا به عبارت دیگر موضع گیری‌های قطبی رسانه‌های گروهی را در ارتباط با مردم ژاپن در مورد همین مساله سیاسی مورد بررسی قرار می‌دهد. 

بخش دوم کتاب حاضر شامل مجموعه مطالعاتی تحلیلی است که در ارتباط با نقش رسانه‌های همگانی در کشورهای مختلف است. اولایی وولا در مقاله خود، با توجه خاصی که به رسانه‌های متعلق به احزاب سیاسی یا دولت‌ها دارد، تاثیر اساسی مالکیت رسانه‌ای و تفکر سیاسی وابسته به آن را بر توانایی رسانه‌ها برای کمک به ثبات سیاسی و یکپارچگی ملی در کشور نیجریه بررسی می‌کند. 

بخش سوم کتاب به پوشش خبری رسانه‌های گروهی در مورد تحولات و وقایع جوامع مختلف و نیز فعالیت نهادها و جنبش‌های اجتماعی می‌پردازد. در این بخش سیلکاک براساس مشاهدات خود در واحد خبری رادیو و تلویزیون ایرلند ، پوشش خبر تلویزیونی اجلاس ماستریخت را مثال می‌زند و به این نتیجه می‌رسد در «پروژه‌های جهانی واحدهای خبری»، خبرنگاران رادیو و تلویزیونی در کشورهای مختلف دارای فرهنگ مشابهی هستند. 

بخش نهایی کتاب، مخاطبان و واکنش آنان را نسبت به محتوای مطالب رسانه‌ای از نظر می‌گذراند. در این بخش هم برتون می‌کوشد تا با عنایت به این واقعیت که بسیاری از پژوهش‌های صورت گرفته درباره رسانه‌های گروهی به مخاطبان این رسانه‌ها توجه نکرده و تنوع موجود میان آنان را در نیافته‌اند، در تحقیق رسانه‌ای خاص خود در مورد آفریقای جنوبی، موضوع مخاطبان را نیز وارد کند. 

یکی از ویژگی‌های بارز کتاب «ارتباطات سیاسی در عمل» آن است که در هر فصل نویسنده به مقالات و نظرات نویسندگان و محققان حوزه ارتباطات استناد کرده و گفته‌های آنان را در بوته نقد و بررسی قرار می‌دهد تا در نهایت به یک نتیجه‌گیری منسجم و علمی دسترسی پیدا کند.

چاپ دوم کتاب «ارتباطات سیاسی در عمل» در ۳۹۲ صفحه و به بهای ۱۶ هزار تومان از سوی انتشارات سروش با همکاری مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما