شناسهٔ خبر: 24313 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل کمیته شاخص سازی برای درست نویسی

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکید کرد: باید با تنظیم ضوابط دقیق اخلاق و مسئولیت های حرفه ای از سرقت های ادبی، بی توجهی احتمالی مدیران رسانه ها به حقوق روزنامه نگاران، بی تعهدی احتمالی روزنامه نگاران نسبت به رسانه خود چاره اندیشی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر حسین انتظامی درحاشیه آئین نمایشگاه مطبوعات ایران تاکیدکرد: برای ایجاد تفاهم بین حاکمیت و رسانه ها، رسانه ها و روزنامه نگاران نیازمند تدوین میثاقی شفاف، دقیق، جزئی و اِجماعی هستند و باید ساز و کار ارزیابی و ترتیبات انضباطی را ایجاد کنند تا هر آن که را در پوشش رسانه، به دنبال کاری دیگر است از خود برانند. این پالایش و والایش درون صنفی، اثربخش، ماندگار و برای حاکمیت و شهروندان، اعتمادزا و اطمینان بخش است.

این مولف کتاب «مدیریت رسانه» گفت: ضوابط دقیق اخلاق و مسئولیت های حرفه ای حتی رابطه روزنامه نگاران با یکدیگر و روزنامه نگاران با مدیران رسانه ها را بهبود می بخشد. سرقت های ادبی، بی توجهی احتمالی مدیران رسانه ها به حقوق روزنامه نگاران، بی تعهدی احتمالی روزنامه نگاران نسبت به رسانه خود نیز در همین ساز و کارها چاره اندیشی می شود.

انتظامی با شاره به شعار نمایشگاه امسال افزود : وقتی رسانه ها بر همایش جمعی خود نام «آزادی مسئولانه» را می گذارند به آن معناست که اگر به دنبال افزایش فضای آزاد هستند به رغم تصویرسازی غلط مخالفان مطبوعات، آزادی بدون قید و شرط نمی خواهند. اولاً در چارچوب مسئولیت اجتماعی به دنبال ایفای کار ویژه نظارتی هستند تا به نمایندگی از افکار عمومی بر کار حاکمان نظارت کنند و مطالبه گر مطالبات مردم باشند و ثانیاً به روحیه ای مسئولیت پذیر، همه جانبه گر، غیراحساساتی، فهیم، غیرابزاری و پاسخگو باور دارند و باید داشته باشند.

این مولف کتاب «پاپاراتزی نیستیم» گفت: یکی از برنامه های ویژه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و با محوریت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تجلیل از روزنامه هایی است که «درست نویسی» را جدی می گیرند. لذا فرهنگستان زبان و ادب فارسی کمیته ای برای شاخص سازی در این زمینه تعیین کرده است که طبق اعلام این کمیته، رعایت درست نویسی در دو حوزه ویرایش فنی که شامل نشانه گذاری، دستور خط، املاء و نظایری از این دست است و همچنین حوزه ویرایش زبانی که دارای شاخص هایی چون کاربرد برابرهای فارسی مصوب فرهنگستان، کاربرد درست زبان فارسی معیار، رعایت کوتاهی جمله ها و رسایی، سادگی و انسجام جمله ها مورد داوری قرارگرفته و درنهایت رسانه ای که بیشترین امتیاز را کسب کند طی مراسمی اعلام و تجلیل می شود.

نظر شما