شناسهٔ خبر: 24315 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: تدوین ضوابط رسانه از سرقت‌های ادبی جلوگیری می‌کند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بر ضرورت تدوین سلسله ضوابط اخلاقی در حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه تأکید کرد و گفت: تدوین این سلسله ضوابط به بهبود روابط روزنامه‌نگاران با یکدیگر کمک، و از سرقت‌های ادبی جلوگیری می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی رسانه، برگزار شد.

جنتی در این مراسم اظهار کرد: آزادی و آزادگی در ذات بشر است و هر انسان غیرتمندی آمادگی دارد برای کسب آزادی حتی جان خود را فدا کند. چه بسیار انسان‌هایی که در طول تاریخ برای کسب آزادی قیام کردند و جان‌های گران‌قدری در این راه از دست دادند.

وی ادامه داد: «رسانه، آزادی مسئولانه» شعار بسیار هوشمندانه‌ای است که امسال برای نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها انتخاب‌شده است، چراکه آزادی را در چارچوب قوانین تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: آزادی مسئولانه یعنی از حقیقت صرف‌نظر نکردن، دستاویز هیچ گروه و شخصی قرار نگرفتن، انتشار اخبار و اطلاعات با رعایت چارچوب‌های قانونی، عرفی و اخلاقی و پرهیز از دروغ و شایعه‌سازی و بزرگنمایی و کوچک نمایی.

وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی در ادامه سخنانش گفت: آزادی مسئولانه را بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها در دنیا مطرح می‌کنند و پایبندی به قانون را نیز همه آنها ابراز می‌کنند. نظام جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه دولت یازدهم نیز به آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون عمیقاً اعتقاد دارد، لذا دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند که به این اصل جامه عمل بپوشد.



مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: وقتی همه رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات شرکت می‌کنند و شعاری مانند «رسانه، آزادی مسئولانه» برای این نمایشگاه انتخاب می‌کنند به این معناست که به دنبال افزایش فضای آزادی در جامعه هستند البته نه آزادی خارج از چارچوب قوانین.

جنتی در ادامه داد: این به آن معنا نیست که خود رسانه‌ها نباید به هیچ‌کس پاسخ دهند. به این معنا نیست که رسانه‌ها می‌توانند هر خلافی را مرتکب شوند و درعین‌حال ادعای نماینده افکار عمومی را داشته باشند.

جنتی با اشاره به‌ضرورت تدوین سلسله روابط اخلاقی در حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه گفت: تدوین این سلسله ضوابط باعث بهبود روابط روزنامه‌نگاران با یکدیگر و پیشگیری از سرقت‌های ادبی و بی‌توجهی به احترام متقابل در حوزه روزنامه‌نگاری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه دخالت دولت با اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دولت در حوزه روزنامه‌نگاری مغایرت دارد گفت: دولت معتقد است مباحث مربوط به حوزه مطبوعات و روزنامه‌نگاری را باید به صنف روزنامه‌نگاران واگذار کرد بر همین اساس است که دولت، سازمان صنفی رسانه‌ای را در قالب قانون به مجلس تقدیم خواهد کرد تا چارچوب مناسبی برای تدوین و تبیین روابط میان روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه باشد.

وی بابیان اینکه امروز تعهد به اخلاق در حوزه روزنامه‌نگاری مغفول واقع‌شده است، گفت: رسانه به تعبیر امام خمینی(ره) دانشگاه است و کنش‌های رسانه‌هاست که گاه به هنجارهای اجتماعی تبدیل می‌شود. اگر رسانه‌ها آشکارا دروغ بگویند و تهمت بزنند نمی‌توان گفت که‌ آن رسانه به اخلاق حرفه‌ای متعهد بوده است.

جنتی بابیان اینکه دولت خودش باید از رسانه داری اجتناب کند گفت: امروز ما شاهد صدور و انتشار بسیاری از نشریات دولتی هستیم که بسیاری از آنها باید از تصدی‌گری دولت خارج شوند. خوشبختانه توجه به بخش خصوصی در قانون اساسی وجود دارد که باید در حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه نیز موردتوجه قرار گیرد.

مقام عالی حوزه فرهنگ و هنر گفت: خوشبختانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در این دوره تدوین‌شده است. اکنون اجرای این قانون در دستور کار دولت قرارگرفته است. پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک هفته آینده این قانون به تصویب دولت برسد؛ تصویب این قانون کمک بسیار خوبی خواهد بود که دولت بیشتر برای رسانه‌ها و مطبوعات پاسخگو باشد.

نظر شما