شناسهٔ خبر: 24323 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد و بررسی كتاب «بررسی تاريخی تعامل فكری و سياسی اماميه»

نقد و بررسی كتاب «بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه» دوازدهمين نشست از سلسله نشست‌هاي خانه نقد موسسه خانه کتاب است که دوشنبه 19 آبان‌ماه برگزار مي‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دوازدهمين نشست از سلسله نشست‌هاي خانه نقد به نقد و بررسي كتاب «بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه» اختصاص دارد.

اين نشست با حضور دكتر محمد باراني، نويسنده كتاب، دكتر علي بهراميان، مدير اسناد مركز دائره‌المعارف اسلامي و محمدهادي گرامي، پژوهشگر مركز تحقيقات دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

در بخشي از كتاب «بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه» با اشاره به تسلط و قدرت آل بويه مي‌خوانيم: «بغداد پايتخت جهان اسلام به دليل جايگاه مهم و اثربخش، تحولات سياسي، اجتماعي، فرهنگي و علمي آن در سده­هاي چهارم و پنجم هجري تأثير بسياري بر سراسر جهان اسلام داشت. قدرت­گيري آل بويه شيعي در بغداد و حضور اثربخش برخي فرقه­‌هاي اماميه، معتزله، حنابله و اشاعره در اين شهر، فرآيند تحولات را شتاب بخشيد و در نتيجه مي‌­توان بغداد اين عصر را شهر پيروان انديشه­‌هاي مذهبي و كلامي مختلف نام نهاد كه زمينه تعامل و ارتباط اين فرقه­‌ها را فراهم ساخت و در توليد فكر و انديشه گام‌هاي نويي برداشتند و ارتباط آنان با پيروان برخي اديان نيز در اين زمينه نقش داشته است.» 

بررسي تحولات فكري اعتقادي و فكري سياسي اماميه در ارتباط با سه فرقه مهم و اثرگذار در بغداد موضوع اين كتاب است. نويسنده در تلاش است تأثيرگذاري و تأثيرپذيري اماميه از سه فرقه ­فوق را تبيين كند. گرچه برخي مباحث فكري رنگ كلامي دارد اما تلاش بر آن است تا مسايل مورد نظر از منظر تاريخي و با ذكر شواهد تاريخي به بحث ­گذارده شود. همچنين تعامل مورد نظر، دربردارنده تعامل (هم­گرايي) و تقابل (واگرايي) بين آنان است. اماميه به عنوان محور اصلي پژوهش با رويكردي اعتدالي در صحنه انديشه­‌هاي اعتقادي و سياسي ظاهر شد و در برابر آن، معتزله با رويكرد عقلاني، روشنگري و دوري گزيدن از محوريت سنت؛ حنابله با رويكرد سنت‌گرايي و پرهيز از عقل­‌محوري و هر گونه اجتهاد و روشنگري در امر دين و در نهايت اشاعره به عنوان واكنشي در برابر اعتزال و براي جلوگيري از افراط و تفريط معتزله و حنابله، به انديشه‌­هاي اعتدالي روي آورده و محور تفسير دين را سنت دانسته و توجه به عقل را نيز ضروري پنداشتند.

نقد و بررسی این کتاب دوشنبه ۱۹ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سراي اهل قلم موسسه خانه کتاب به نشاني خيابان انقلاب، نرسيده به چهارراه وليعصر، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، پلاك دو برگزار خواهد شد.

نظر شما