شناسهٔ خبر: 24349 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست « عاشورا تکیه‌گاه تشیع» در خانه‌اندیشمندان علوم انسانی

ashura.jpg به همت کارگروه تاریخ و باستان‌شناسی خانه‌اندیشمندان علوم انسانی در نشست « عاشورا تکیه‌گاه تشیع» جلوه‌های حماسه حسینی در فرهنگ شیعه بررسی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز؛ به همت کارگروه تاریخ و باستان‌شناسی خانه‌اندیشمندان علوم انسانی در نشست « عاشورا تکیه‌گاه تشیع» جلوه‌های حماسه حسینی در فرهنگ شیعه بررسی می‌شود.

عاشورا به عنوان مهم‌ترین رویداد حماسی تاریخ شیعه همواره نقش پررنگی در جریان‌های سیاسی و فرهنگی شیعه داشته است. تأکید ائمه معصومین برای زنده نگاه داشتن یاد و نام عاشورا منحصر به مجالس عزاداری و نوحه‌سرایی نبوده است. بلکه قیام شیدالشهدا زمینه‌ساز تحولات عظیم تاریخی و اجتماعی در پهنه جهان اسلام بوده است. در طی سده‌های گذشته تفاسیر و رهيافت‌های متعددی از حرکت اباعبدالله‌الحسین(ع) صورت گرفته است. آنچه مسلم است اینکه شیعیان علارغم فراز و نشیب‌های فراوان و پس سده‌های متمادی با وجود کینه برخی از دشمنان اهل‌بیت پیوند الهی و مبارک خود را با فرهنگ عاشورایی به نحو شایسته‌ای حفظ کرده‌اند. ارتباطی که در کلام حضرت امام خمینی(ره) از آن به عنوان مهم ترین سرمایه این ملت یادشده و به قول فصیح ایشان«ما هرچه داریم از محرم و صفر است».

 نشست« عاشورا تکیه‌گاه تشیع» به بررسی جلوه‌های حماسه حسینی در فرهنگ شیعه اختصاص یافته است. در این نشست دو تن از اساتید تاریخ اسلام آقای دکتر عباس برومند اعلم عضو هیات علمی دانشگاه امام‌خمینی و دکتر زهیر صیامیان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

این نشست روز سه‌شنبه20 آبان، ساعت 16 در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی(ویلا)، نبش خیابان ورشو برگزار خواهد شد. لازم به یادآوری است؛ شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما