شناسهٔ خبر: 24445 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یکی از تالارهای کتابخانه ملی به نام «سید عبدالله انوار» می‌شود

سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بزرگداشت فرهیختگان این سازمان، همزمان با بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، از استاد نسخه‌شناسی، سید عبدالله انوار تجلیل می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین برنامه از سلسله آیین بزرگداشت فرهیختگان کتابخانه ملی، به تجلیل از سید عبدالله انوار اختصاص دارد و همزمان با برگزاری این مراسم از تالاری که به نام این استاد پیشکسوت در کتابخانه ملی نام‌گذاری شده رونمایی خواهد شد.

این مراسم همزمان با پنجاهمین سالگرد انتشار نخستین فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی و نودمین سالگرد تولد استاد انوار در کتابخانه ملی برگزار می‌شود و در این مراسم کامران فانی، احمد مسجد جامعی، نجف قلی حبیبی و غلامرضا امیرخانی درباره جایگاه فرهنگی و علمی استاد سید عبدالله انوار سخن می‌گویند.

در این مراسم فیلم مستند دره التاج به کارگردانی محسن سلیمانی فاخر اکران خواهد شد. فیلم دره التاج از تولیدات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که به‌نوعی زندگی‌نامه تصویری این نسخه‌شناس، ریاضی‌دان، مورخ و فیلسوف محسوب می‌شود.

همچنین بخش پایانی این مراسم به بازدید از نمایشگاه آثار استاد انوار اختصاص خواهد داشت.

سید عبدالله انوار کتاب‌شناس، مترجم، فرهنگ‌نویس، نسخه‌شناس و مصحح متولد ۱۳۰۳ تهران است. او فرزند سید یعقوب انوار شیرازی از آزادی خواهان عصر مشروطه است.

او همزمان با شروع آموزش ابتدایی، مطالعه ۱۴ عنوان از متون سنگین فلسفه، صرف، نحو، منطق را در خانه آغاز کرد. او از دانشگاه تهران در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد و تألیف و در تدوین ۱۰ جلد از لغتنامه دهخدا با دکتر محمد معین همکاری داشت.

او همچنین به مدت ۲۲ سال مسئولیت مدیریت بخش خطی کتابخانه ملی را بر عهده داشت. او سال‌هاست که در خانه‌اش به دانشجویان و استادان علاقه‌مند، مباحث ریاضی، فلسفه، فقه و اصول، زبان انگلیسی، نسخه‌شناسی، فهرست‌نگاری و متن پژوهی آموزش می‌دهد.

مراسم بزرگداشت استاد عبدالله انوار ساعت ۱۵ تا ۳۰: ۱۷ روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی، مسیر شرق به غرب، بلوار کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

نظر شما