شناسهٔ خبر: 24451 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنسرت‌ها چرا لغو می‌شوند؟

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی دلیل لغو مجوز کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها و همچنین دلیل احیا نشدن ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران توضیح‌هایی داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد که معاون حقوقی‌، پارلمانی و امور استان‌های این وزارتخانه نیز هست، درباره‌ی دلیل لغو کنسرت‌های مجوزدار در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها در ماه‌های گذشته، تأکید کرد: برای برگزاری کنسرت در استان‌ها‌ باید دستگاه فرهنگی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با یکدیگر هماهنگ باشند‌.

او ادامه داد: ما همیشه متذکر شده‌ایم که اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها قبل از صدور مجوز برای کنسرت‌ها باید هماهنگی‌های لازم را برای این کار با شورای تأمین استان انجام دهند تا در صورت صادر شدن مجوز، هیچ مانعی وجود نداشته باشد. ضمن آن‌که انتظار می‌رود وقتی هماهنگی‌ها انجام شد، مسائل دیگری مطرح نشود و آن‌هایی که دغدغه‌ی مسائل فرهنگی را دارند، پیش از صدور مجوز، نگرانی‌های‌شان را مطرح کنند.

نوش‌آبادی با تأکید بر این‌که وزارت ارشاد از لغو مجوز کنسرت‌ها در بعضی شهرستان‌ها ناخرسند است‌، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد این اتفاقات به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها به‌وجود آمده باشد و ما از این امر ناخرسندیم. به همین دلیل، به مدیران استانی وزارت ارشاد تأکید کرده‌ایم که پیش از صدور هر مجوزی برای کنسرت، هماهنگی‌های لازم را با بخش‌های مختلف انجام دهند.

 

احیای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی

وی که در نخستین نشست خبری‌اش پس از انتصاب به‌عنوان سخنگوی وزارت ارشاد سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی این‌که چرا ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران با وجود صدور دستوری از سوی رییس‌جمهور هنوز احیا نشده‌اند، بیان کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور عنوان کرده، احیای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در حال پیگیری است که متأسفانه طبق معمول بحث منابع مالی وجود دارد؛ اما تأکید می‌کنم که این مشکل مانع احیای این دو ارکستر نخواهد شد.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا ارکستر ملی که باید زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت کند و قرار است به بنیاد رودکی منتقل شود، گفت: ما می‌توانیم طبق قانون، اجرای بعضی بخش‌ها را به موسسات یا افراد ذی‌صلاح واگذار کنیم و از وابسته شدن صدها کانون و موسسه به دولت جلوگیری کنیم، چراکه این کار از ابتدا اشتباه بوده است. در این زمینه به‌نظر می‌رسد منعی برای واگذاری ارکستر به بنیاد رودکی یا موسسات ذی‌صلاح دیگر وجود ندارد.

 

بار دیگر، توضیح درباره سفر مرادخانی به آمریکا

سخنگوی وزارت ارشاد درباره‌ی سفر معاون هنری این وزارتخانه - علی مرادخانی - به آمریکا نیز گفت: حضور معاون هنری در یک همایش در آمریکا توسط بخش غیردولتی و مرکز خاورمیانه‌ای که کارهای فرهنگی و هنری انجام می‌دهد، برنامه‌ریزی و انجام شد.

او ادامه داد: این نشست سالانه در ایالت پنسیلوانیای آمریکا برگزار می‌شود و با وجود این‌که آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها به‌شدت مخالف حضور افرادی از ایران در آن نشست بودند‌، بخش خصوصی فعال در حوزه‌ی فرهنگ در خارج از کشور، برنامه‌ای را تنظیم کرد تا آقای مرادخانی در این نشست حضور یابد.

سخنگوی وزارت ارشاد تأکید کرد: این حضور کاملا غیررسمی و غیردولتی بود و به هیچ‌وجه برنامه‌های دولتی در این سفر نبودند. همچنین هیچ ملاقات و گفت‌وگوی رسمی یا غیررسمی توسط آقای مرادخانی با مقامات آمریکایی صورت نگرفت.

آخرین وضعیت نظام جامع مالکیت معنوی

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی آخرین وضعیت نظام جامع مالکیت معنوی که توسط وزارت ارشاد پیگیری می‌شد، گفت: پس از ماه‌ها و با پیگیری مجدانه‌ی وزارت ارشاد‌ در کمیسیون‌های فرعی دولت‌، بحث لایحه‌ی مالکیت معنوی تصویب و از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است‌. امیدواریم نمایندگان مردم با تسریع در رسیدگی به این لایحه باعث شوند که بتوانیم تا پایان امسال این قانون را به‌عنوان هدیه‌ای به اهالی فرهنگ و هنر تقدیم کنیم.

نظر شما