شناسهٔ خبر: 24472 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم تکریم و معارفه رییس رسانه ملی

رییس جدید صدا و سیما در مراسم معارفه‌اش تاکید کرد که باید نیروی انسانی این سازمان کارآمد شود، در روش‌ها و گردش کارها اصلاح صورت بگیرد و تولیدات به شیوه برون‌سپاری انجام گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم تودیع و تکریم سید عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما و معارفه محمد سرافراز رییس جدید رسانه ملی از صبح امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۹۳ با حضور مقامات لشکری و کشوری مدیران سازمان صدا و سیما هنرمندان و اهالی رسانه در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

تودیع و معارفه رئیس سازمان صدا و سیما

در ابتدای این مراسم حکم مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به سرافراز توسط حجت الاسلام گلپایگانی قرائت شد. وی پیش از قرائت حکم در سخنانی گفت: بر من لازم است از زحمات گرانقدر این سازمان عظیم مخصوصا در این ایام در انعکاس مراسم پرشور عزاداری حضرت اباعبدالله الحسن سپاسگزاری و تشکر کنم. این مراسم به نحو خوب و بهتر از هر سال منعکس شد.

وی افزود: خبرهایی که از گوشه و کنار می رسد حاکی از این است که مراسم به شدت در داخل و خارج از کشور مورد توجه مردم قرار گرفته است. از این سازمان و رئیس سابقش عزت الله ضرغامی تشکر می‌کنم و امیدوارم آقای سرافراز هم بهتر و بیشتر در این خصوص کوشا باشد.

در ادامه سرافراز که حکم خود را از مقام معظم رهبری گرفته است، گفت: اصل مراسم تجلیل از عزت الله ضرغامی است ولی من هم کوتاه چند نکته بگویم. به نظرم مولفه های قدرت در دنیا تغییر کرده و امروز بمب هسته ای و تکنولوژی برتر ابزار ابرقدرت ها برای تسلط بر دنیا نیست بلکه قدرت ارتباطات و پردازش اطلاعات حرف اول را می زند.

افزایش استفاده مردم از رسانه ها

وی افزود: ابرقدرت ها می خواهند با استفاده از این قدرتِ کاهش داده‌شده‌شان را افزایش دهند. سهم مردم از رسانه افزایش پیدا کرده و مردم آمریکا بیش از ۱۱ ساعت در روز از تلویزیون، رادیو، موبایل‌های هوشمند و اینترنت استفاده می‌کنند یعنی دو سوم وقت غیر از خوابشان صرف رسانه ها می شود.

تودیع و معارفه رئیس سازمان صدا و سیما

سرافراز با اشاره به اینکه قدرت پردازش اطلاعات در دنیا به شکل جهانی انجام می شود و حاکمیت ها را مخدوش می کند، بیان کرد: هدف این است که افکار تک تک افراد کره زمین را کشف کنند و احساسات و عواطف را بشناسند و بتوانند در آن تغییر ایجاد و آنها را تسخیر کنند. امروز به جای اینکه با بمب کشورها را نابود کنند می خواهند افکار را تسخیر کنند. وظیفه ما در قبال این پدیده این است که نخبگان جمع شوند، فکر کنند و پدیده را بشناسند، در زمینه فنی و تولیدی اتاق فکر ایجاد کنند و با شناخت پدیده، راه برون رفت از آن را پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق نیفتد ما در رسانه ملی و دیگر رسانه ها در انفعال خواهیم بود. وزن و جایگاه رسانه ملی باید در سبد رسانه ای مردم افزایش پیدا کند. صداوسیما یک رسانه متمرکز در سطح جهان است و این رسانه باید در واقع رسانه اسلامی شود با رسالت جهانی.

رییس صداوسیما گفت: رسانه ملی برای انجام ماموریت خود نیاز به راه حل هایی دارد. باید نیروی انسانی آن کارآمد شود و اصلاح روش و گردش کار در دستورالعمل ها صورت بگیرد. تولیدات به شیوه برون‌سپاری انجام گیرد. رسانه باید تعاملی شود و برای تحقق این هدف توسعه کمی و کیفی لازم است. به قول رادیو و تلویزیونی ها، امروزه کنداکتور و جدول پخش در اختیار مخاطب و کاربر است و اینگونه نیست که ما تعیین کنیم چه برنامه ای را چه کسی در چه زمانی ببیند بلکه باید طوری باشد که مخاطب برنامه را به شکلی که خودش می خواهد ببیند.

معاون سابق برون مرزی صداوسیما تصریح کرد: در تحولات منطقه ای که توسط آمریکا در عراق و افغانستان رخ داد نقش رسانه ها خیلی تاثیرگذار بود و در کشور ما با تدابیر مقام معظم رهبری این تهاجم ها شکست خورد. ترفند آنها مقابل این قضیه فتنه ۸۸ بود که هدف آن سرنگونی حکومتی مبتنی بر آرای مردمی بود ولی دیدیم که در ادامه بیداری اسلامی به وجود آمد و حکومت ها یکی پس از دیگری سرنگون شدند. ترفند دشمن این بود که کشورهای آزاد شده را به جنگ داخلی و مذهبی دچار کرد و امتداد این رخداد ادامه دارد.

وی ادامه داد: مقاومت و بیداری جدیدی شکل گرفت و جنگ داخلی و مذهبی به جنگ علیه تروریسم تبدیل شد. جریان سالم اهل سنت در دنیا با جریان تکفیری و تروریستی به مقابله برخاستند که این خیلی مهم است.

سرافراز در پایان گفت: بیداری علیه استبداد داخلی تبدیل به بیداری علیه استعمار جهانی می شود که نکته مهمی در این عرصه است. وقایع مهمی اتفاق می افتد که باید نسبت به آنها هشیار باشیم و جایگاه خودمان را دریابیم. در فرصت های آینده اگر توفیق پیدا کردم بیشتر صحبت می‌کنم. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار. عزت زیاد!

ظرفیت داشتن ضرغامی نکته مهمی است

در بخش دیگری از جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما درباره سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان، یادآور شد: ظرفیت داشتن ضرغامی نکته مهمی است، بسیار مهم است انسان با ظرفیت باشد. در مقابل همه آنچه از تهاجم ها در داخل و بیرون است انسان مقاوم باید با تکیه بر اصول، کار را در تمام ابعاد ادامه دهد. از تلاش های در این دوره آنچه برای من جلب توجه کرد، کاهش توجه به رسانه ها و ماهواره ها و توجه به رسانه ملی است. درصد و آمار متفاوت است اما کمتر از ۱۰ درصد گفته نشده که توجه به کار فنی و دیجیتالی در رسانه ملی و افزایش شبکه ها کاهش پیدا کرده است.

وی از بصیرت آفرینی در فتنه ۸۸ و نقش رسانه ملی در شکل گیری روز «بصیرت» نام برد و ادامه داد: آنچه در حکم مقام معظم رهبری آمده مدال‌هایی برای ضرغامی به چشم می‌خورد و او در سنگرهای دیگری فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

سرافراز ۲ دهه خوش درخشید

رئیسی یادآور شد: سرافراز در ۲ دهه اخیر خوش درخشیده و حکم حضرت آقا نیز با مقبولیت جدی در رسانه ملی مواجه شد و همگان این جایگاه را برای سرافراز زیبنده دانستند. بدون تردید آنچه در زمان دکتر لاریجانی و مهندس ضرغامی انجام شد به ویژه در جهت افزایش کمی و کیفی حوزه نفوذ رسانه ملی، در دوران سرافراز ادامه پیدا کند.

وی تأکید کرد: نظام ما مبتنی بر فقه است و رسانه ملی حوزه تبیین این فقه است. باورهای دینی، احکام و بایدها و نبایدها، حوزه خانواده و بسیج مسئولان برای اجرای سیاست‌های نظام در مقابل هجومی که وجود دارد مراقبت از مردم در مقابل آنها ضروری است و صیانت‌بخشی به آن کار رسانه ملی است.

ضرورت تعدیل نیروی انسانی در رسانه ملی

رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما اظهار کرد: در مقابل تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن نظام، رسانه ملی کارآمد و موثر فعالیت می کند. او باید خنثی کننده توطئه های دشمن باشد. امروز به نحوی می بینیم درباره مسائل کوچک فضای رسانه ای بسیار حجیمی برای منحرف کردن مردم می سازند.

رئیسی یادآور شد: در جلساتی که در خدمت ضرغامی بودیم از تعدیل نیروی انسانی و چابک سازی این رسانه سخن می گفتیم و انشاء‌لله در دوران سرافراز این موضوع مرتفع شود. بدون تردید تک تک اعضای سازمان در به انجام رساندن خواسته های رهبری نقش خواهند داشت.

با انتصاب سرافراز ماه‌ها جلو هستیم

سپس سید عزت‌الله ضرغامی نیز در جلسه تودیع خود و معارفه سرافراز رئیس جدید رسانه ملی با تشکر از اعتماد رهبر انقلاب به خانواده صدا و سیما و انتخاب سرافراز، تأکید کرد: با انتصاب سرافراز ما ماه‌ها جلو هستیم، اگر فرد جدیدی با همه بضاعت‌هایی که می توانست داشته باشد وارد سازمان می‌شد، تاخیر فاز زیادی داشت. رهبر می دانستند برای آزمون و خطا وقت نیست و باید کار را با قدرت و سرعت شروع کرد. خوشبختانه سرافراز پیش از اینکه حکم بگیرد جلسات را با بنده و دیگر دوستان داشت و تاخیر زمانی نداشت.

تودیع و معارفه رئیس سازمان صدا و سیما

ضرغامی ادامه داد: از اظهار محبت موجود در حکم صادر شده از سوی مقام معظم رهبری نسبت به من حقیر و شما همکاران که علیرغم محدودیت ها تلاش درخور داشتید، تشکر می‌کنم. دوستان گفتند نمره به خودت چند می‌دهی گفتم نسبت به انتظارات رهبری و دانشگاه عمومی که امام (ره) فرمودند و نکاتی که در جلسات خصوصی آقا می گفتند، من واقعا نمره خوبی به خودم نمی دهم. خودم را خیلی نسبت به توقعات پایین‌تر می دانم. رهبر انقلاب اخلاص و تلاش شما را دیدند و برای عبارات بلندی که در حکم ایشان به کار رفته و من خودم را شایسته‌‌شان نمی دانم، جز آقایی از ایشان و بزرگواری از ایشان دلیل دیگری نمی شود پیدا کرد. 

پس از رهبر معظم انقلاب مردم پشتوانه رسانه ملی هستند

رئیس سابق رسانه ملی یادآور شد: پس از حضرت آقا به عنوان پشتوانه رسانه ملی، مردم حضور دارند. این حرف شعاری نیست. رسانه ملی با مردم زندگی می کند و مردم به رسانه ملی وصل هستند. اعتماد مردم پشتوانه ما است.

وی تاکید کرد: هر چقدر دوربین شما بین مردم باشد بهترین مطالب را خواهید داشت. اگر دوربین را بین مردم ببریم یک پلان حذفی هم نخواهیم داشت. انتقادات مردم همواره درست است و باید قدرشناس آنها بود و اعتمادشان را حفظ کرد. مواظب هجمه‌هایی که جریان‌های سیاسی در فضای مجازی ایجاد می‌کنند، باشید. از ویژگیهای مدیر سازمان باید این باشد که در مقابل این هجمه های بی اساس، اعتنایی نکند و محکم و ثابت قدم در مسیر حرکت کند.

ضرغامی افزود: شما باید خط تعادل را به گونه ای بین مردم ترسیم کنید که همگرایی را بین آحاد مردم ایجاد کنید. به قول مهندس ها نقاط منحنی خراب کن را هم باید کنار گذاشت. افراد شازی هم که در بالا و پایین منحنی توقعات عجیبی دارند، کنار گذاشته می‌شوند و آحاد مردم همگرا می‌شوند.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما در ادامه سخنان خود بیان کرد: حضرت آقا درباره مسأله سرگرمی و اوقات فراغت تاکیدات جدی دارند و پرداختن به این مسأله از مهم ترین وظایفی است که رسانه ملی باید به آن توجه کند. سازمان باید اداره شود و توسعه پیدا کند، در دوره های گذشته خدمات بسیاری بوده اما در سال‌های آینده کار پیچیده‌تر خواهد بود.

سرافراز دوران سخت‌تری خواهد داشت

وی با بیان اینکه سرافراز دوران سخت تری از من خواهد داشت، تأکید کرد: کار رسانه ملی با تکیه بر مردم و توسعه فنی افزایش پیدا کند. دولت باید کمک جدی کند. کف اعتبارات صدا و سیما برای فعالیت‌های عادی سازمان صرف می‌شود. کمیته مجلس ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه را برای سازمان مشخص کرد و شورای نظارت هم این بودجه را تایید کرد اما فقط یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه به سازمان داده می‌شود.

ضرغامی یادآور شد: اگر قرار است صدا و سیما جراحی های بزرگ داشته باشد، باید بدانیم که جراحی خرج دارد. البته جراحی‌ها در رسانه ملی وظیفه ما است. 

وی در پایان سخنان خود از همگی همکارانش در سازمان صدا و سیما حلالیت طلبید و از مقام معظم رهبری به دلیل اعتمادی که به او داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

ضرغامی با خوش‌خلقی بسیاری از مشکلات را تحمل کرد

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم تودیع و معارفه رییس رسانه ملی در سخنانی که با طنز شروع شد، گفت: باز هم ما سخنران یکی از جلسات عجیب و غریب شدیم. اگر بگوییم صد حیف که آن رفت با آقایی که آمد چه کنیم. برعکسش را هم بگوییم که ماجرای دیگری است.

وی افزود: همه می‌دانید که کار رادیو و تلویزیون بسیار پیچیده و هنرمندانه است. ضرغامی دراین دوره خیلی تلاش کرد و از آنجا که خیلی خوش‌خلق است بسیاری از مشکلات را تحمل کرد. وقتی عکس‌های ضرغامی را می‌دیدم روند پیر شدن در سیمای او هویدا بود. شما با این بچه مردم چه کرده اید؟ این نشان‌دهنده همت بسیار و فعالیت‌های زیاد رییس قبلی رسانه ملی است. توسعه کمی تلویزیون و فراز وفرودهایی که باید به آن توجه می شد رییس سازمان را ۲۴ ساعته درگیر کرده بود.

لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه‌های رادیو و تلویزیون مکشوف و خدمات آنها منعکس است، بیان کرد: اگر رسانه ملی می خواهد سبک زندگی توحیدی را ترویج کند باید در همه ارکان هدایت‌ها به سمت و سوی او باشد. همانطور که انسان نمی تواند فقط سر نماز به سرمنشا الهی توجه کند و دیگر مواقع روز بی‌توجه باشد در نتیجه همه ارکان رسانه ملی باید با سمت و سوی اسلامی و الهی باشد.

استخدام زیاد در بخش اجرایی باعث رونق در تولید و ارتقا نمی‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما با استخدام زیاد در بخش اجرایی نمی توانیم موفق باشیم و تا تولید رونق پیدا نکند امکان ارتقا وجود ندارد. کشور ما از نظر منطقه ای و بین المللی امن است اما مشکلات اقتصادی داریم. ما اگر راهی به سمت کارآفرینی نداشته باشیم و تولید نکنیم موفق نمی شویم.

تودیع و معارفه رئیس سازمان صدا و سیما

لاریجانی مشی جمهوری اسلامی در مساله هسته ای را کاملا عاقلانه دانست و گفت: غربی‌ها حرافی زیادی می کنند که در رادیو و تلویزیون هم حجم زیادی از آن پخش می شود. طرف مقابل می خواهد بگوید ما زمینه فراهم کردیم و ایران نپذیرفت اما این خلاف واقعیت است. نباید به حرف هایشان توجه کرد. اوباما هم حرف‌های قلدرمابانه می زند ولی باید گفت کسی که قلدر است نامه فدایت شوم نمی نویسد. آنها در مذاکرات به گونه ای حرف می‌زنند و در رسانه ها طور دیگری.

تلاش رسانه با ارتباط متین و موعظه حسنه انجام شود

وی همچنین بیان کرد: تلاش های رسانه ملی باید با موعظه حسنه، زبان نرم و ارتباط متین و مهربانانه صورت بگیرد. اینکه رسانه برنامه های مفرح داشته باشد به پیشرفت جامعه کمک می کند. آقای سرافراز در معاونت های گوناگون و بخش های فنی از جهات مختلف توانمندی دارد. او سابقه تجربه طولانی دارد و من افتخار داشتم سالها در خدمت ضرغامی و سرافراز بودم و می دانم این توانایی در آنها وجود دارد. دقت نظر جزو خصوصیات او است گرچه گاهی بیان سردی دارد. سرافراز دید استراتژیک خوبی نسبت به مسائل سیاسی دارد همچنین درک و فهم خوبی از مسائل فرهنگی دارد. او از خانواده شهید و  آقازاده است. باید از رهبری تشکر کرد که ایشان از درون خانواده رادیو و تلویزیون کسی را انتخاب کرده‌اند. این اعتمادی است که به رادیو و تلویزیون وجود دارد. امیدوارم سرافراز با سابقه طولانی بتواند تحول رادیو و تلویزیون را رقم بزند. بد نیست اخم هایشان را باز کنند و گاهی بخندند. برای او آرزوی توفیق می کنم.

نظر شما