شناسهٔ خبر: 24483 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عسگرپور: بحث اکرانِ یکی دو فیلم نیست

مدیرعامل خانه سینما درباره‌ی حواشی که برای اکران برخی فیلم‌ها بوجود آمده است و آخرین وضعیت همایشی که قرار بود در خانه سینما با حضور نمایندگان مجلس برگزار شود، سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمدمهدی عسگرپور پس از حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نمایشگاه مطبوعات، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا این حجم از فشارهای مجلس به وزارت ارشاد برای اکران نکردن بعضی فیلم‌ها، سابقه داشته است؟ گفت: تا آنجا که به خاطر دارم سابقه نداشته است. البته حتما در دوره‌های مختلف وجود داشته که نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت، درباره فیلم یا فیلم‌هایی یا برخی مسائل سیاستگذاری سینما، برخی مدیران سینمایی را به بحث دعوت بکنند. این روند همیشه بود ولی به این معنا که به تدریج بیایند در جایگاه نظارتی قرار بگیرند و بخواهند ممیزی بکنند آن‌هم بدون اینکه بخواهند فهرست جدی بدهند، نبوده است.

وی سپس درباره مقصودش از تهیه «فهرست جدی» از فیلم‌ها،توضیح داد: به نظرم کسانی که تا این حد دارند تخصصی درباره سینمای ایران صحبت می‌کنند، چه در مجلس چه در هر جای دیگری، باید بتوانند هم اسم فیلم بگویند و هم موارد اصلاحی پیشنهادی آن را بگویند. نه اینکه شرایطی ایجاد کنند که بگویند ما باید نظر قطعی را بدهیم و از طرفی اگر فیلم اکران شود، وزیر را استیضاح می‌کنیم! تازه در این میان، اگر مسئولی از آن‌ها بپرسد نظرتان را درباره این فیلم‌ها مکتوب بگویید که مثلا موارد فلان فیلم چیست، این کار را هم نکنند.

مدیرعامل خانه سینما افزود: با این وضعیت، خود به خود شرایط متناقضی به وجود می‌آید که آن‌ها به سمتی بروند که وزیر فعلی ارشاد برای صیانت ازپروانه نمایشی که مجموعه تحت امرش داده خودش را ملزم بداند به اینکه فیلم‌ها را اکران بکند که بعدا بتوانند او را استیضاح بکنندو اگرقادر به چنین صیانتی نشد توسط سینماگران بازخواست شود. این شرایط دیگر اسمش شرایط فرهنگMehdi Ghasemi-14-45.jpgی نیست، به نظرم قطعا شرایط سیاسی است.

عسگرپور سپس درباره همایشی که قرار بود خانه سینما به این منظور برگزار کنند و به سرانجامی نرسید، گفت: ما در این همایش مدنظر داشتیم که به عنوان یک نهاد صنفی، بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که با برگزاری یک همایش، افراد بتوانند حرف‌شان را تخصصی‌تر بزنند چون بنده ممکن است در تریبون مردم یک شهر بروم درباره سیاستهای فرهنگی انتقاد بکنم، اما نمی‌توانم اینقدر بحث را تخصصی کنم که هیچ کس نفهمد اما در این همایش بحث می‌توانست تخصصی‌تر باشد. ضمن آنکه بعضی نمایندگان مجلس دارند در این دوره نشان می‌دهند که به عنوان متخصص درباره فیلم‌ها، ژانرشان و... اظهارنظر می‌کنند. اتفاقا این خیلی خوب است و آن‌ها هم می‌توانند به یک جمع تخصصی بیایند و بحث‌شان را پیگری کنند تا شرایطی فراهم شود که به فهم بهتر مسائل کمک کند.

 

نمایندگان می‌توانند ادعا کنند به همایش دعوت نشدند اما واقعیت ندارد

وی درباره اینکه آیا نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی مستقیما به همایش دعوت شدند یا خیر؟ بیان کرد: آن‌ها می‌توانند ادعا کنند با ما تماس گرفته نشده ولی تا آنجاییکه من می‌دانم و یک موردش را هم خودم در جریان بودم، تماس‌ها بی‌پاسخ ماند که البته برای من قابل فهم بود.

این عضو هیات رییسه کانون کارگردانان سینمای ایران سپس با اشاره به رفتار برخی نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: من این موضوع را از یک زاویه دیگر هم نگاه می‌کنم. حق طبیعی‌ مجلس است که طبق قانون بر قوه مجریه نظارت خاص خودش را داشته باشد و حتما هم باید به وظیفه‌اش عمل کند چون اگر نکند، باید از سوی موکلین آنها که مردم هستند بازخواست شوند اما آنچه برای من نکته بود و با یکی دو تا از نمایندگان مجلس هم مطرح کردم، این بود که در ماجرای بازگشایی خانه سینما، بخشی از مجلس که درباره حوزه سینما اظهارنظر می‌کنند، تا حد زیادی در تقابل با نهاد صنفی وارد عمل شده بود در حالیکه آن‌ها در قبال دولت یکسری وظایف قانونی دارند. البته آن‌ها درباره نهادهای صنفی هم می‌توانند اظهارنظر کنند ولی شما در دنیا کمتر می‌بینید نمایندگانی که با آرای مردم آمدند در مقابل نهادهای صنفی که بخشی از مردم هستند، حالت تقابلی بگیرند.

عسگرپور یادآور شد: تقابل نهادصنفی با دولت، تقابل مجلس با دولت و یا برعکس‌ آن‌ها قابل فهم است. هرجای دنیا می‌تواند این اتفاق بی‌افتد، اما تقابل مجلس با نهاد صنفی قابل هضم نیست و از نوبرانه‌هایی بود که دیدیم. برای من این همه اصرار و هم‌نظری بخشی از نمایندگان مجلس با بخشی از کسانی که فقط با انحلال خانه سینما آرام می‌گرفتند عجیب بود. آن‌قدر هم‌نظری و کلمه به کلمه مثل هم حرف زدن، زیبنده نمایندگان مجلس نبود و قاعدتاً توقع می‌رفت که از موضع بالاتری به موضوع نگاه می‌کردند. این گلایه را به آنها کردم که شما ساعت‌های زیادی با مخالفان خانه سینما جلسه گذاشتید و همچنان می‌گذارید ولی حتی نیم ساعت هم با ما جلسه نگذاشتید و یک‌بار از ما نپرسیدید شما را که می‌خواهند به قربانگاه ببرند، نظری دارید، چیزی می‌خواهید؟ چون تعطیلی خانه سینما، پدیده ساده‌ای نبود.

موضوعی که به بحران تبدیل شد، معلوم است که سر از خبرگزاری خارجی در می‌آورد

مدیرعامل خانه سینما سپس با اشاره به گسترش دامنه موافقت‌ها و مخالفت‌ها با خانه سینما به شبکه‌های خارجی و... گفت: وقتی یک موضوع به بحران تبدیل می‌شود، سر از خبرگزاری‌های خارجی درمی‌آورد و مردم در کوچه و بازار در موردش صحبت می‌کنند. چون موضوع پدیده ساده‌ای نیست و برای بررسی آن، باید جمیع جهات را نگاه کرد اما یک جانبه‌گری که در آن دوره اتفاق افتاد، برای ما دردآور بود. به عنوان یک شهروند و به عنوان فردی که از نمایندگان خودم در مجلس توقعاتی دارم می‌پرسم آیا یک بار از بنده درباره این موضوع سوال شد؟!

وی درباره اینکه گاهی از تریبون‌هایی گفته می‌شود برای موضوع خانه سینما با برخی سینماگران صحبت شده بود، بیان کرد: ممکن است این را بگویند اما چنین امری قابل احصا نیست. با مسئولان صنفی هرگز این گفت‌وگوها انجام نشد. ما فقط زمان بحران‌های شدید یکدیگر را دیدیم. درست زمانی که کمیسیون فرهنگی مجلس رسما جلوی بازگشایی خانه سینما ایستاده بود.

عسگرپور افزود: اگر آقایان معتقد بودند (که البته بودند) ما نماینده آحاد سینماگران نیستیم و فکر می‌کردند کسان دیگری نمایندگان سینماگران هستند (کسانی که می‌خواستند خانه سینمای دیگری را تأسیس کنند)، باید به عدد، ارقام و امضاها توجه می‌کردند که نشان می‌داد آحاد سینماگران با کدام خانه سینما همراه هستند اما متأسفانه به این موضوع اعتنا نکردند و دردآورتر اینکه وقتی درباره ثبت قانونی‌مان صحبت می‌کردیم، واقعا احساس می‌کردم با گروهی در حال گفت‌وگو هستم که تاحدود زیادی از قبل تصمیمشان را گرفته‌اند.

وی با اشاره به مشکلات ثبت نهادهای صنفی مانند خانه سینما تصریح کرد: قوانینی که نوشته می‌شوند وحی منزل نیستند و اصلا مجلس برای این تأسیس شده تا به هنگام نیاز، قوانین را تغییر دهد.

کارگردان «میهمان ‌داریم» افزود: در دهه 70 اشتباهی درباره قوانین ثبت صنف‌ها به وجود آمده است.به این ترتیب که نهادهای صنفی را در اعدادموسسات فرهنگی تلقی کردند در واقع اینطور می‌توان گفت که برای نهادهای صنفی قانونی وضع نکردند و خود به خود آنها را با موسسات فرهنگی وآموزشی یکسان تلقی کردند. من از مجلس فعلی می‌پرسم قوانین نادرستی موجب این بحران شد و شما به جای اینکه این بحران را با شناسایی اشتباهات و عزم در تغییر قوانین به نفع جامعه صنفی حل کنید،صرفاً همان حرف دولت دهم را با زبان دیگری زدید! دقیقا به این دلیل است که حال ما بد می‌شود چون این رفتارها را از سوی مجلس و گروهی که به عنوان نمایندگان ملت باید قوانین مناسب امروز را تدوین کنند، می‌بینیم. اما آن‌ها نه تنها چنین نکردند، بلکه اصلا روی این اشتباه متمرکز نشده و نمی‌شوند و همین ما را ناامید می‌کند.

این فیلمساز خاطر نشان کرد: موضوع اینجاست با اینکه این اشتباه را مباح می‌دانند، اما بعید می‌دانم بتوانند به این پرسش‌ها پاسخ دهند که اگر ایرادی وجود ندارد، این بحران از کجا می‌آید؟! چرا نمی‌توان آن را حل کرد؟! آیا فکر نمی‌کنید ممکن است قوانین اشکال داشته باشد.

 

قوانین صنفی باید اصلاح شود/ فقط می‌گویند همین است که هست!

عسگرپور با تاکید بر لزوم تغییر قوانین اصناف در مجلس افزود: من چند سوال را پیش روی آن‌ها می‌گذارم، اما بعید می‌دانم بتوانند به آن‌ها پاسخ دهند. قوانین وزارت ارشاد را برای ثبت مراکز فرهنگی به آن‌ها ارائه کرده‌ام و می‌پرسم کدامیک از این قوانین به روح حاکم بر فعالیت‌های ما منطبق است؟!

پاسخشان را بهتر است خودتان(مردم ورسانه‌ها)از آنها بشنوید. نهایتش می‌گویند همین است که هست و این بهتر از هیچ است. در حالی که معتقدم نمی‌شود که همیشه بپذیریم بودن یک چیز بهتر از هیچ است، بلکه گاه بدتر از هر چیز دیگر است. چون با این شیوه، در صنف تغییر ماهیت داده و آن را به شرکت خصوصی چند نفره تبدیل کرده‌ایم که دقیقا همان کاری است که درباره خانه سینمای موردعلاقه دولت دهم انجام دادند.

وی با یادآوری شیوه ثبت خانه سینمای ایرانیان توضیح داد: اگر نامه ثبت‌شان را ببینید، متوجه می‌شوید چند نفر هیأت مدیره شده‌اند و پایین این نامه درخصوص عمر هیات مدیره نوشته شده «به مدت نامحدود ». لابد ارثی می‌شود و بچه‌های این‌ها هم بعداً مدیران خانه سینما می‌شوند. چنین کاری خنده‌دار نیست؟! نام چنین تشکلی، نهاد صنفی است؟! وقتی این پرسش‌ها را مطرح می‌کنیم، می‌گویند چنین چیزی بهتر از هیچ است.

 

بحث، اکران یکی دو فیلم نیست، بلکه ماجرا تقابل جریانهای فکری سیاسی است

سازنده فیلم‌هایی همچون «قدمگاه» و «هفت و پنج دقیقه» در بخش دیگری از این گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تأثیر مدیریت فعلی سینما بر ماجراهایی مانند اکران نشدن چند فیلم با نظر مجلس، گفت: این موضوع جنبه‌های روشن و پنهان دارد اما بازکردن جنبه‌های پنهان آن دشوار است چون نمی‌توانیم نیت‌خوانی کنیم. اما تا جایی که درک می‌کنم و قرائن آن را در کوچه و بازار هم می‌توان دید، این تقابل، تقابل جریانهای سیاسی است.

عسگرپور تصریح کرد: الان فکر می‌کنم اساسا بحث اکران شدن دو یا چند فیلم نیست؛ یعنی اگر بر سر اکران شدن یا نشدن این فیلم‌ها هم تفاهم شود، باز باید درباره چند فیلم یا موضوع دیگر صحبت می‌کنیم. چون این مسایل تمام شدنی نیست. بنابراین ساده انگاری است اگر فکر کنیم مشکلات سینمای ایران به اکران چند فیلم برمی‌گردد. به نظرم این مساله‌ای که برای اکران فیلم‌ها بوجود آمده، نوعی نشانه است.

اگر معاون سینمایی قبل تا این حد با مجلس اختلاف داشت، چه «بگم بگم‌هایی» بوجود می‌آمد؟

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به منش و عملکرد حجت‌الله ایوبی در رابطه با این موضوع اظهار کرد: آقای ایوبی به دلیل طبع و منشی که دارد، تلاش می‌کند با مدارا، آرامش و بدون جنجال مسائل را پیش ببرد. فقط برای لحظه‌ای تصور کنید در شرایط فعلی، معاونت سینمایی دولت دهم به جای آقای ایوبی بود و در این سطح با مجلس اختلاف داشتند.چقدر دهان به دهان گذاشتن‌ها اتفاق می‌افتاد، چه «بگم بگم‌هایی» می‌شد. اما امروز چنین نشده است و آنچه می‌بینیم تلاش آقای ایوبی برای حل مسالمت‌آمیز مسائل است.

این عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان در عین حال خطاب به مدیران سینمایی دولت یازدهم و به خصوص ایوبی تأکید کرد: درست است که سینما باید با مدارا کارها را پیش ببرد و به آرامش نیاز دارد، همچنان که فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد هر چه آرامش بیشتری بر سینما حاکم باشد، اقتصادش هم وضعیت بهتری پیدا می‌کند، اما باید قدری مراقب نحوه شکل‌گیری این جریانات هم باشند. به نظرم دوستان اخیراً پاسخ بعضی ابهاماتشان را پیدا کرده‌اند چون این‌گونه نیست که تعدادی از نمایندگان محترم مجلس دور هم نشسته و تصمیماتی گرفته باشند. موضوع قدری گسترده‌تر است. همچنان که امروز نمود آن را به این شکل می‌بینیم و فردا ممکن است نمود دیگری پیدا کند.

برای لحظه‌ای تصور کنید در شرایط فعلی، معاونت سینمایی دولت دهم به جای آقای ایوبی بود و در این سطح با مجلس اختلاف داشتند. چقدر دهان به دهان گذاشتن‌ها اتفاق می‌افتاد، چه «بگم بگم‌هایی» می‌شد

عسگرپور ادامه داد: هر چند مدارا که حتما سرفصل برنامه‌های آقای ایوبی یا هر مدیر دیگری است، ضروری است، اما قاطعیت‌های به موقع هم لازم است. به هر حال هر کس در جایگاهش مسئولیتی دارد. اگر من مسئولیت خود را در خانه سینما بویژه در آن چهار سال پرالتهاب نمی‌توانستم انجام دهم و آحاد سینماگران از من به عنوان کسی که نمی‌توانم مدیریت لازم را داشته باشم ناامید می‌شدند، حتما باید فکری جدی می‌کردم. آن موقع یا باید در رفتارم تجدیدنظر می‌کردم و یا اعلام می‌کردم نمی‌توانم به این شکل ادامه دهم. به هر حال باید شیوه‌ای انتخاب می‌کردم که می‌توانستم این جریان را به شکل جدیدی مدیریت کنم.

حتما وزیر ارشاد ملاحظاتی دارد که ما هم باید به آن توجه کنیم

 

این سینماگر سپس با اشاره به فشارها و ملاحظات ایوبی و وزیر ارشاد گفت: اطلاعات ما فعلا از بیرون است در حالی که اطلاعات آقای ایوبی از درون این مجموعه است. حتما هم ایشان و هم وزیر ارشاد برای شیوه پیش‌برد امور ملاحظاتی دارند. با این حال معتقدم وزارت ارشاد، کمی غیرمشخص در ماجرای چند فیلم مورد بحث عمل کرد. یعنی ما یکی دو بار از زبان وزیر شنیدیم که درباره این فیلم‌ها اظهارنظر منفی کرد ولی زمان دیگری بحث اکرانشان را پیگیری کرد. ممکن است شما بگویید وزیر ارشاد شخصیت حقیقی و حقوقی دارد و نظرات این دو وجه از شخصیتش با یکدیگر متفاوت است، اما این احساس وجود نداشت و انگار مشخص نبود که درباره چه چیزی صحبت می‌کنند و این‌ها هم کمی به مسائل دامن می‌زند.

وی با تاکید بر لزوم همگرایی مدیران ارشاد افزود: همچنان که یکبار به آقای ایوبی گفتم، اگر وزیر ارشاد جایی حضور پیدا کند و خبرنگاران هم آنجا باشند، معمولا فقط درباره چند موضوع از ایشان سوال می‌شود. در چنین فضاهایی معمولا درباره مسائلی مانند کانون فرهنگی مساجد در کشور یا سیاست‌های سازمان اوقاف و... پرسش نمی‌شود بلکه این‌ها در جلسات تخصصی‌تری مطرح می‌شود. در این فضاها معمولا یا درباره چند فیلم یا کنسرت‌های موسیقی پرسش می‌شود که دامنه‌اش خیلی گسترده نیست. بنابراین بهتر است هماهنگی‌های درون وزارت‌خانه به گونه‌ای باشد که وزیر و معاونان مربوطه‌اش مشخصا هر روز درباره هر موضوع مورد بحثی همنظر شوند و اینگونه نباشد که وزیر یا معاونش امروز نکته‌ای بگوید که معلوم شود دیروز تفاهم دیگری بوده که ایشان از آن بی‌خبرند یا برعکس.

مدیرعامل خانه سینما سپس تأکید کرد: جای دوری نمی‌رود اگر این مدیران کمی بیشتر درباره سیاست‌های کاری‌شان با یکدیگر هم‌نظر شوند تا احساس نکنیم این پالس مدام در حال تغییر است.

محمدمهدی عسگرپور، در بخش پایانی این گفت‌وگو، درباره برگزاری همایش با حضور نمایندگان مجلس در خانه سینما گفت: اگر ما به عنوان متولیان نهاد صنفی سینما، بر برگزاری این همایش اصرار داریم به این دلیل است که فکر می‌کنیم یک نهاد صنفی هستیم؛ چه بخشی از نمایندگان مجلس دوست‌مان داشته باشند و چه نداشته باشند. به هر حال ما نمایندگان گروهی هستیم که انتخاباتی برگزار کرده‌اند و اگر باز هم برگزار کنند، احتمالا گروهی انتخاب می‌شوند که همین مسائل را دارند.

مدیر عامل خانه سینما خاطرنشان کرد: تصورمان این است که به عنوان نمایندگان جریان صنفی می‌خواهیم تا حد امکان مسایلی را روشن کنیم که ایجاد بحران می‌کند و لطمه اصلی را به معیشت سینماگران می‌زند. امیدواری‌مان این است که در فضای بوجود آمده کسانی که درباره سینما کار تخصصی و اظهارنظر تخصصی کرده‌اند، کمی صحبت کنند چون در این فضا افکار عمومی، رسانه‌ها و بخشی از سینماگران حضور دارند که همه این‌ها بخش‌های موثری از جامعه هستند. پس همچنان امیدواری را داریم که به این دعوت پاسخ مثبت بدهند و کسانی که در مجلس به حل مشکلات سینما علاقه‌مندند، در این همایش هم بتوانند حضور پیدا کنند.

نظر شما