شناسهٔ خبر: 24592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی: نشر دانشگاهی باوجدان جمعی مقابل کتابسازی بایستد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین افتتاح پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی گفت: انتشار حتی یک عنوان از مصادیق کتابسازی برای این حوزه عیب بزرگی محسوب می‌شود و حوزه نشر دانشگاهی باید باوجدان جمعی مقابل چنین پدیده‌هایی بایستد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی که صبح امروز در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به تقارن آغاز هفته کتاب و پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی اظهار کرد: نشر دانشگاهی باید به‌عنوان قطب اصلی نشر کشور مطرح شود. نشر دانشگاهی در فضای انقلاب فرهنگی با فعالیت (سمت) و نشر دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرد.


نقش بخش خصوص در تقویت جریان نشر دانشگاهی

وی افزود: در ابتدای فعالیت نشر دانشگاهی با این پرسش بزرگ مواجه بودیم که آیا تولیدات نشر دانشگاهی موفق خواهد بود؟ که در دو دهه گذشته با رشد تولیدات انواع کتاب‌های دانشگاهی و ناشران خصوصی و دولتی به این پرسش پاسخ داده شد.

صالحی گفت: در حوزه نشر دانشگاهی، شاهد رشد چند متغیر هستیم. تعداد عناوین منابع دانشگاهی که بر اساس منابع غیررسمی ۶۰ هزار عنوان در سال است، به‌عنوان نخستین متغیر مطرح می‌شود. رشد ناشران دانشگاهی دومین متغیر این حوزه است. در ابتدای کار، نشر دانشگاهی فقط شامل ناشران دولتی بود که با تقویت جریان خصوصی‌سازی، فرصت وسیعی برای تولید منابع دانشگاهی فراهم شد.

نشر دانشگاهی باوجدان جمعی مقابل کتابسازی بایستد

وی با اشاره به آسیب‌های نشر دانشگاهی افزود: کتابسازی یکی از دغدغه‌های حوزه نشر دانشگاهی است. انتشار حتی یک عنوان از مصادیق کتابسازی، برای این حوزه یک عیب محسوب می‌شود، اما ممیزان وزارت ارشاد برای پیشگیری از تولید چنین کتاب‌هایی کار چندانی نمی‌توانند انجام دهند. حوزه نشر دانشگاهی باید باوجدان جمعی مقابل چنین پدیده‌هایی بایستد.

مؤلفان، سرمایه‌های اجتماعی و انسانی انقلاب هستند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امروز شاهد حضور ۱۴۰ ناشر دولتی و خصوصی در پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی هستیم. رشد مؤلفان یکی دیگر از تغییرهای حوزه نشر دانشگاهی است. مؤلفان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی و انسانی مطرح هستند که در دهه ابتدایی بعد از انقلاب وجود نداشتند. سومین متغییر نیز، تنوع در موضوعات کتاب دانشگاهی است. امروز در کمتر حوزه‌ای منبع تولید نمی‌شود، وضعیت نشر در موضوعات مختلف متوسط روبه بالاست.

وی ادامه داد: حوزه تقاضا به‌عنوان یک فرصت مهم در حوزه نشر دانشگاهی به‌عنوان چهارمین متغیر قابل‌بحث است.

پیشرفت علمی، درگرو اتصال نشر دانشگاهی با نهادهای علمی است

صالحی گفت: پیشرفت علمی کشور که به‌عنوان یکی از دغدغه‌های رهبری و مسئولان کشور مطرح است می‌تواند از طریق اتصال حوزه نشر دانشگاهی با نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی تقویت شود. چنین اتصالی یکی از عوامل جهش در دهه چهارم انقلاب خواهد بود. رشد کمی و کیفی اعضای هیات علمی، یکی دیگر از پشتوانه‌های رشد نشر دانشگاهی در دهه چهارم انقلاب است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر تقویت رابطه نشر دانشگاهی با نهادهای علمی عنوان کرد: نشر دانشگاهی را نباید به دانشگاه‌ها محدود کرد، بلکه ارتباط بین نشر دانشگاهی و دیگر نهادهای علمی باید تقویت شود.

صالحی در پایان اظهار کرد: نشر دانشگاهی همچنین باید در حوزه آموزش و یادگیری و نشر بین‌الملل با برنامه‌ریزی به تولید انواع کتاب اقدام کند. در بخش بین‌الملل نشر دانشگاهی، با کشور همزبان و هم خط یعنی افغانستان مذاکراتی انجام‌شده که به این اساس، اردیبهشت سال آینده نمایشگاه کتابی در این کشور با مشارکت جمهوری اسلامی ایران برپا خواهد شد.

نظر شما