شناسهٔ خبر: 24598 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از شوک آمدن سرافراز تا دادن یارانه روی صحنه

انبوه عکاسان و تصویربرداران که بسیاری برای ثبت اولین حضور رسمی رییس جدید سازمان صداوسیما در یک مراسم آمده بودند، بیش از هر چیز به چشم می‌آید. فضای طنزآمیز ابتدای مراسم که با اشعار و طنازی‌های مجری برنامه ادامه پیدا می‌کند، از اتفاقات بارز اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌هاست؛ این نمایشگاه روز جمعه - 23 آبان‌ ماه - این‌چنین به کار خود پایان داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ قرار است مراسم ساعت 15:30 در طبقه دوم شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار شود. زمانی که وارد سالن می‌شویم صندلی‌های ردیف جلوی حاضران پر شده است و به‌ تدریج اهالی رسانه‌ وارد سالن می‌شوند. یک ربع می‌گذرد، جمعیت حاضر در حال افزایش است، همه عکاسان و تصویربرداران در ردیف جلو ایستاده و آماده‌باش هستند.
ساعت یک ربع مانده به 16 است که از جنب و جوش عکاسان و تصویر صفحه متصل به پروژکتوری که در روبه‌روی همگان تعبیه شده، می‌بینیم که دکتر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد سرافراز، رییس جدید صدا و سیما و هم‌چنین سید تقی سهرابی، مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما وارد سالن می‌شوند و در جایگاه خود می‌نشینند. با نشستن این افراد در جایگاه خود موجی از جمعیت عکاسان که در کناری از سالن ایستاده بودند به مقابل آن دو حرکت می‌کنند. صدای فلش دوربین آن‌ها فضای سالن را پر می‌کند.

1415988919433_Rouhollah Vahdati-22.jpg

 

اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

 

حالا دیگر تمام صندلی‌های سالن پر شده است. همه تصویربرداران در ردیف اول، پشت به حاضران و رو به جایگاه ایستاده‌اند که این اقدام آن‌ها دید را دچار مشکل می‌کند و نمی‌توان صحنه را به خوبی دید و اگر صفحه متصل به پروژکتور تعبیه نمی‌شد، شاید صدای خیلی‌ها را در می‌آورد؛ اگرچه با این حال هم صدای عده‌ای برای نشاندن یا کنار کشاندن تصویربرداران از مقابل خود درآمد.

بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم، رضا رفیع - مجری برنامه «قندپهلو»ی تلویزیون - به‌عنوان مجری در جایگاه قرار می‌گیرد و صحبت‌های خود را با اشعاری طنز شروع می‌کند.

وی همچنین با خواندن این بیت شعر «کار در روزنامه چون بازی اشکنک، سرشکستنک دارد / دل سالم مجوی ز مطبوعات که کاسه آسمان تَرَک دارد». به قانون زیان‌آوری و سختی کار اشاره می‌کند و می‌گوید ان‌شاء‌الله همیشه این قانون باشد تا دوستان مطبوعاتی از آن بهره‌مند باشند.

حضور محمد سرافراز، رییس جدید سازمان صداوسیما از نکات قابل توجه مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات است. او که پس از مراسم معارفه و تکریم هفته گذشته، برای اولین بار است که در یک مراسم رسمی شرکت می‌کند، علت حضورش را اینگونه توضیح می‌دهد: حضور من در چنین محفلی برای قدردانی از رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های مکتوب است که این نمایشگاه را برگزار کردند و هم اینکه تجدید خاطره‌ای برای من باشد.

 

اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

 

با حضور محمد سرافراز - رییس جدید سازمان صداوسیما - در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها - اینگونه اعلام می‌شود: پیوند تنگاتنگ رسانه ملی با عرصه‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌ها مستحکم‌تر شد.

اما حسین انتظامی هم این حضور را به فال نیک می‌گیرد و از آن به عنوان پیامی نمادین یاد می‌کند.

رفیع از انتظامی دعوت می‌کند تا به عنوان اولین سخنران به جایگاه برود، او با شوخ‌طبعی بیان می‌کند: از ایشان تشکر می‌کنیم که نمایشگاه را با همکاری نیروی انتظامی برگزار کردند و از ایشان دعوت می‌کنیم که بدون حضور نیروهای انتظامی پا به سن بگذارند؛ البته ایشان خود سنی ندارد اما به‌ خاطر جشنواره و اهالی رسانه لطف کنند، پا به سن بگذارند!

بعد از انتظامی از یک پیشکسوت مطبوعاتی یعنی حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات برای سخنرانی دعوت می‌شود اما او ضمن تبریک به سرافراز و انتظامی خاطراتی در مورد سرافراز تعریف می‌کند. او حتی بیان می‌کند که با کنار رفتن ضرغامی و انتصاب سرافراز به او شوک وارد شده است.

دعایی علت این شوک را این‌گونه تعریف می‌کند: زمانی تصمیم گرفته شده بود که از مؤسسات تابع رهبری نمایشگاهی برگزار شود که این میان صداوسیما، روزنامه کیهان و اطلاعات در کنار هم قرار گرفتند و غرفه‌هایشان در کنار هم بود. آن زمان من به آقا گفتم که شما سه لعبت را از میان این همه مؤسسه انتخاب کردید. ما سه چهره زیبا هستیم اما الان به این مثلث خدشه وارد شده؛ یعنی آقای ضرغامی کنار رفت و نازنینی آمد که می‌توان او را نگاه کرد.

دعایی خاطرات خود را با شوخ‌طبعی تعریف می‌کند که مایه خنده حاضران می‌شود تا جایی که رفیع عنوان می‌کند: شوخ‌طبعی آقای دعایی به من هم سرایت کرده و من هم خاطره‌ای از ایشان تعریف می‌کنم. خاطره او نیز موجب خنده تماشاگران شد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور و حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در میانه‌های مراسم وارد سالن می‌شوند.

 

اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

 

در فاصله سخنرانی‌ها، ذوالفقاری، نماینده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بیانیه‌ای را قرائت می‌کند و سپس از نظر درست‌نویسی و پاکیزه‌نویسی از سه روزنامه تقدیر می‌کند. در بخش دیگری از مراسم، رضا رفیع از مرحوم مرتضی پاشایی نیز یاد می‌کند.

یکی از موارد چشم‌گیر دیگر برنامه، زمان سخنرانی‌های دعوت‌شدگان است که به کوتاهی می‌گذرد؛ به‌طوری که حتی مجری مراسم می‌گوید: به مسئولان تبریک می‌گویم که مختصر صحبت می‌کنند. از دور صدایی شنیده می‌شود، حداد عادل است که در جواب رفیع می‌گوید اما در عوض مجریان مفصل صحبت می‌کنند.

با این حرف حداد عادل، رفیع بیان می‌کند که این هم از شوخ‌طبعی‌های آقای حداد عادل است.

 

اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

در پایان مراسم از غرفه‌های شایسته تقدیر و برتر تقدیر و لوحی به آن‌ها اهداء می‌شود، زمان زیادی گذشته و دیر شده است به همین دلیل مجری چند بار و حتی در بین خواندن اسامی تأکید و تکرار می‌کند که نمایندگان اهالی رسانه که برای گرفتن لوح به سن می‌آیند عجله کنند. او حتی می‌گوید که فکر کنید بالای سن یارانه می‌دهند، پس زودتر بیایید. مراسم تمام می‌شود و مسئولان از در پشتی سالن خارج شده، اهالی رسانه هم سالن را ترک کنند.

 

اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

نظر شما