شناسهٔ خبر: 24604 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از جدیدترین کتاب پرویز تناولی

«شاعر» تازه‌ترین کتاب «پرویز تناولی» با حضور جمع کثیری از هنردوستان رونمایی شد.

1415985002562_erfan khoshkhoo-21.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ گالری «اعتماد» شامگاه گذشته (جمعه، 23 آبان‌ماه) میزبان مراسم رونمایی از کتاب «شاعر» بود که شامل بیش از 100 اثر پرویز تناولی است.

این کتاب آثاری را درباره‌ی «شاعر» و «فرهاد کوهکن» دربرمی‌گیرد و آثار این هنرمند پیشکسوت که با این موضوع ساخته شده‌اند، در این اثر گردآوری شده است.

علاقه‌مندان به هنر، کتاب جدید تناولی را که ششمین کتاب او است، خریدند و دقایقی طولانی منتظر ماندند تا کتاب‌شان توسط این هنرمند امضا شود. این در حالی بود که چهره‌هایی مانند شهرام ناظری، هما روستا، امید روحانی و ... در این مراسم حضور داشتند و با تناولی دیدار کردند.

گالری «اعتماد» علاوه بر مراسم رونمایی از «کتاب» میزبان 10 اثر برگزیده‌ی تناولی هم بود که در میان آن‌ها یک اثر از مجموعه‌ی «هیچ» و یک اثر از مجموعه‌ی «گوش ونگوک» به چشم می‌خورد.

 

آثار پرویز تناولی در حالی در گالری «اعتماد» به‌نمایش گذاشته شده بودند که سقف این گالری از ابتدای مراسم در حال چکه کردن بود و مسوولان نیز هیچ واکنشی در این راستا نشان ندادند. تناولی در بخشی از مقدمه‌ی کتابش نوشته است: «در سال ۱۳۳۷ برای اولین بار مجسمه‌ای به یاد فرهاد کوهکن ساختم. این مجسمه، فرهاد را پس از افتادن از کوه نشان می‌داد. در آن سال‌ها من در آکادمی میلان درس می‌خواندم و شاگرد مارینو مارینی بودم و کار‌هایم هنوز از تاثیر استادم به در نیامده بود و مجسمه‌هایم به سیاق مارینی خشک، منجمد و فارغ از ابزار دست و صورت بود.

مجسمه‌سازی قدرتمند ایتالیا و تاریخ پیوسته آن دلیل اصلی تلاشم برای پیداکردن یک راه حل بود. هرچند مجسمه‌سازی ایتالیا را دوست داشتم اما خود را وارث آن نمی‌دیدم و به دنبال سرنخی برای سبکی که متصل به فرهنگ ایران باشد، بودم. تا قبل از سال۱۳۴۰ و سفر به آمریکا هرچه می‌ساختم و می‌کوشیدم به یاد فرهاد بود و عنوان آن‌ها با نام او تنیده بود اما در آمریکا و اقامت چندساله در میناپولس واژه «شاعر» را جایگزین فرهاد کردم، زیرا در آمریکا کسی فرهاد را نمی‌شناخت، افزون بر آن کارهای آن دوران من (۱۳۴۳- ۱۳۴۰) با شعر و عاشقی همخوانی داشت.»

از پرویز تناولی به‌عنوان یکی از پیشگامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» جزو معروف‌ترین آثار پرویز تناولی هستند. اثر «پرسپولیس» او نیز در حراج کریستی در دبی، به مبلغ دو میلیون و ۸۴۱ هزار دلار به‌فروش رسید.

نظر شما