شناسهٔ خبر: 24625 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

این صحنه‌ها را مردم هم می‌بینند

بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که با استقبال مسئولان و هنرمندان برای بازدید از غرفه‌ها همراه بود، مانند همیشه برخی رسانه‌هایی را به خود دید که برای کشاندن چهره‌ها به داخل غرفه‌های خود، از هیچ راهکاری از جمله تجمع به دور آن مسئول، دوره کردن او و حتی گاهی ضرب و زور دریغ نکردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که با استقبال مسئولان و هنرمندان برای بازدید از غرفه‌ها همراه بود، مانند همیشه برخی رسانه‌هایی را به خود دید که برای کشاندن چهره‌ها به داخل غرفه‌های خود، از هیچ راهکاری از جمله تجمع به دور آن مسئول، دوره کردن او و حتی گاهی ضرب و زور دریغ نکردند.

خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در این باره با مسئولان تعدادی از غرفه‌ها گفت‌وگو کرد و نظرشان را درباره‌ی چنین اقدامات و رفتارهایی جویا شد که در این میان همگی به اتفاق کشاندن مسئولان را به هر ترفندی به داخل غرفه‌ها مذموم شمرده و در شأن رسانه و اهالی آن ندانستند.

مسئول غرفه خبرگزاری مهر در این‌باره عنوان کرد: نمایشگاه مطبوعات کارکرد واقعی خود را از دست داده است؛ یعنی اگر با این وصف می‌خواهد در سال‌های بعد هم برگزار شود، برگزار نشود خیلی مفیدتر است. به هر حال نمایشگاه مطبوعات قرار بوده محلی برای حل معضلات صنفی مطبوعات، معرفی مطبوعات به معنی درست و دقیق آن، ایجاد بعضی ارتباط‌ها که به رفع مشکلات صنفی کمک کند، بررسی موانع موجود بر سر راه مطبوعات باشد و از این رهگذر به نظر می‌رسد اگر مسئولی هم در نمایشگاه حاضر می‌شود طبیعتا باید مسئولی باشد که حضورش به رفع موانع مطبوعات کمک کند؛ همانطور که همین کارکرد را نمایشگاه نفت و انرژی، کتاب و ... دارد.

وی افزود: نمایشگاه مطبوعات با هدف رفع مشکلات این عرصه تشکیل شده، اما با این اوضاع و احوال کارکرد خود را از دست داده و محلی شده برای اینکه مسئولان حاضر شوند و نسبت به مواضعی که در طول سال هم می‌توانستند اعلام کنند در فضای دیگری به نام نمایشگاه مطبوعات اعلام نظر کنند.

مسئول غرفه مهر ادامه داد: وجهه دیگر این قضیه نگاه خود ما رسانه‌ای‌هاست. به نظرم این قضیه شأن رسانه نیست، تا وقتی ما رسانه‌ای‌ها شأن خود را حفظ نکنیم کسی شأن و جایگاه ما را حفظ نخواهد کرد. این رقابت نادرستی که برای کشاندن مسئولان به داخل غرفه‌ها که نمی‌دانم چه فضیلتی می‌تواند داشته باشد ایجاد شده، باعث شده است که شأن مطبوعات و رسانه‌ها خیلی پایین بیاید و نمایشگاه به محلی تبدیل شود که مسئولان در غرفه‌ها چرخی بزنند و چند عکس یادگاری بگیرند و رزومه‌ای داشته باشند و ما این رزومه را برای خودمان احساس کنیم.

او خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید یک بازنگری جدی روی این قضیه داشته باشند. فکر می‌کنم باید به غرفه‌داران آموزش‌های تخصصی داده شود؛ یعنی کسی که در غرفه حضور پیدا می‌کند باید شأن خود را حفظ کند. به قول معروف حرمت امام‌زاده به متولی آن است و درواقع وقتی ما شأن خودمان را حفظ نکنیم و برویم مسئولان را به هر ترفند و زور به غرفه خود بیاوریم، اتفاق بدی است که امسال تشدید هم شده است. با این وضع، سال آینده اگر نمایشگاه برگزار نشود خیلی بهتر است.

****

مسئول غرفه روزنامه مردم سالاری اگرچه کشاندن مسئولان به داخل غرفه‌ها را اقدام چندان مناسب و درستی ندانست، اما در عین حال بیان کرد: نمی‌توان گفت نمایشگاه مطبوعات به نمایشگاه مسئولان تبدیل شده است؛ اگر مسئولان به نمایشگاه نیایند دیگر نمایشگاه تنوعی ندارد، ممکن است مردم بخواهند با مسئولی صحبت کنند و نتوانند در دفتر کارش او را پیدا کنند اما نمایشگاه بهترین محل برای پیدا کردن مسئولان است.

****

همچنین مسئول غرفه روزنامه آسیا درباره‌ی کشاندن مسئولان به داخل غرفه‌ها اظهار کرد: این اقدام نه در شأن رسانه‌ها و نه در شأن مسئولان است. امسال روزنامه ما برای اینکه چنین اقدامی انجام ندهد یک هفته قبل برای مسئولان دعوت نامه فرستاده است تا هر کس که دوست دارد به غرفه ما بیاید چون این نمایشگاه در واقع جشنواره رسانه‌ای است، به خاطر اینکه به دور از بروکراسی‌های اداریِ حوزه‌های خبری، مسئولان بتوانند راحت‌تر با رسانه‌ها آشنا شوند و لازمه‌اش این است که مسئولانی که تشریف می‌آورند حتما برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند حداقل با روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که با آنها کار می‌کنند دیداری داشته باشند حتی در حد یک سلام و احوالپرسی.

وی ابراز کرد: متاسفانه اینکه یکسری از رسانه‌ها و همکاران ما در راهروها هنرمندان و مسئولان را برای گرفتن خبر و عکس به غرفه‌شان می‌برند اشکال خودِ ماست. اگر ما یک مقدار شأن خود را رعایت کنیم مسئولان هم متوجه می‌شوند.

مسئول غرفه روزنامه آسیا ادامه داد: امسال فضای کلی کشور خیلی مناسب بود برای اینکه رسانه‌ها حضور پیدا کنند و مسئولان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند اما متاسفانه صدا و سیما کم‌رنگ عمل کرد و دوربین‌هایش را به نمایشگاه نفرستاد، در صورتی که می‌توانست برگزاری نمایشگاه را به یک جریان بزرگ تبدیل کند اما با این حال خبرگزاری‌ها و مطبوعات توانستند همت کنند و خلأ صدا وسیما را پر کنند.

***

مسئول غرفه سایت خبری تحلیلی تابناک نیز همانند سایر غرفه‌داران خاطرنشان کرد: به نظر ما این اقدام خیلی زننده است، ما امسال برای هیچکس دعوت‌نامه نفرستادیم و گفتیم هر کسی تمایل داشته باشد خودش به غرفه ما بیاید؛ بنابراین ما نیز مخالفیم که اینگونه با مهمانان حالت رقابتی برخورد شود، در صورتی که ما در بحث مطبوعات و رسانه مخالف این هستیم که کسی را به غرفه‌مان بیاوریم و بخواهیم پُز آن را بدهیم. این خلاف شأن رسانه است.

وی ادامه داد: مورد دیگری که خیلی بد است این است که مردمی هم که به نمایشگاه می‌آیند این صحنه‌ها را می‌بینند، مردم درباره اهل رسانه چه قضاوتی خواهند کرد؟ اینکه صرفا غرفه ها پر باشد و بازدید کننده مسئول بیشتر باشد مهم است یا اینکه ما نمایشگاه را برگزار کنیم که منتقدان مطبوعات که مردم هستند بیایند نظراتشان را بیان کنند؟ ما به هر حال با مسئولان در ارتباط هستیم و نیازی نیست که وقتی یک مسئولی می‌خواهد از نمایشگاه بازدید کند اینگونه عمل کنیم و با زور او را به داخل غرفه خود بکشانیم.

نظر شما