شناسهٔ خبر: 24657 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رفتار برخی ناشران با عنوان ناشر دانشگاهی همخوانی ندارد

وجود یک کتاب کتاب‌سازی شده هم در حوزه كتاب‌های دانشگاهی بد است چون نامی که روی این‌ کتاب‌هاست، کتاب دانشگاهی است. نشر دانشگاهی کشور با یک برنامه جدید می‌تواند یکی از قطب‌های نشر کشور شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایلنا؛ معاون فرهنگی ارشاد از كتاب‌سازی در بخش كتاب‌های عمومی و دانشگاهی انتقاد كرد. سیدعباس صالحی در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی كه صبح دیروز (شنبه ۲۴ آبان) در مصلی تهران برگزار شد؛ با اشاره به اینكه یکی از مشکلات مرتبط با حوزه کتاب، کتاب‌سازی است که در زمینه کتاب‌های عمومی بسیار عیان است و دوستان هم می‌دانند که در ارشاد با چه مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم، اظهار داشت: این مسأله در کار ناشران دانشگاهی، بدتر است یعنی حتی وجود یک کتاب کتاب‌سازی شده هم در این حوزه بد است چون نامی که روی این‌گونه کتاب‌هاست، کتاب دانشگاهی است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی افزود: البته این‌گونه کتاب‌ها از نظر محتوا در ممیزی با مسائل نشر، تعارضی پیدا نمی‌کنند و وجدان ناشران دانشگاهی، خود باید از این حیطه محافظت و حمایت کند. متاسفانه گاهی، رفتارهایی می‌شود كه با نام علمی عنوان ناشر دانشگاهی، همخوانی ندارد.

وی در ادامه افزود: نکته دوم در باب تأکید بر این مطلب است که کتاب‌های دانشگاهی، وجه آموزش و یادگیری دارند. بعد از ۲ دهه زیرساخت‌سازی در نشر دانشگاهی بیشتر، رعایت استانداردهای آموزشی مطابق بحث‌های خلاق، مطرح است.

صالحی با اشاره به اینكه شاید این مسأله، دغدغه‌ای برای حرکت از کمیت به سمت کیفیت باشد، گفت: بالأخره کتاب‌های دانشگاهی، کنارآموزشی هستند و نکته مهم در این گروه کتاب‌ها، آموزش خلاق است.

وی ادامه داد:‌ نکته بعد، ورود ناشران دانشگاهی ما به حوزه نشر بین‌الملل است. در ۲ دهه اخیر، زیرساخت‌های این حوزه از نشر، برای تأمین نیازهای داخلی فراهم شد و به سوال‌هایمان در مورد بازار داخلی، پاسخ داده شده است اما ورودمان به سطح بین‌الملل، نکته‌ای است که برنامه‌ریزی‌ خودش را می‌خواهد؛ چه در زمینه کشورهای فارسی زبان و چه غیرفارسی‌زبان.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه فرصت، در كشورهایی مثل افغانستان قابل اعتناست؛ اظهار داشت: با همین رویکرد، اردیبهشت سال آینده نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی ایران را در افغانستان برگزار خواهیم کرد. اما سوأل مهم این است که غیر از کشورهای فارسی‌‌زبان، ‌در کشورهای دیگر چه کار می‌شود کرد؟

وی ادامه داد: نکات دیگری نیز برای طرح کردن داشتم که ترجیح می‌دهم به بیان این مسأله بسنده کنم که اگر ۲ دهه گذشته به زیرساخت‌سازی نشر دانشگاهی گذشته، نشر دانشگاهی کشور می‌تواند با یک برنامه جدید، ‌ گام جهشی را در این حوزه در دهه آینده بردارد که می‌تواند نشر دانشگاهی را تبدیل به یکی از قطب‌های نشر کشور تبدیل کند.

صالحی بعد از پایان سخنرانی به بازدید از این نمایشگاه و غرفه‌های ناشران مختلف حاضر در نمایشگاه پرداخت.

نظر شما