شناسهٔ خبر: 24701 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار جلد 52 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی

جلد 52 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی که نسخه‌های شماره 18901 تا 19300 را در بر می‌گیرد از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی کتابخانه مجلس شورای اسلامی؛ این کتابخانه در کنار کتاب‌های چاپی، اسناد و مطبوعات، گنیجنه‌های خطی با ارزش و نفیسی را در خود جای داده که این گنجینه‌ها نشان‌گر تمدن و فرهنگ عظیم اسلامی و ایرانی است و معرفی و فهرست‌نویسی این نسخ، راه دستیابی محققان و مصححان به این گنجینه با عظمت است.

جلد 52 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی توسط محمود نظری فهرست‌نگار بخش خطی کتابخانه نگارش یافته است. وی در مقدمه اثر آورده است: معرفی هر نسخه در این فهرست از دو بخش کلی تشکیل می‌شود: اول کتابشناسی که شامل شماره نسخه موجود در مخزن؛ نام کتاب و عناوین دیگر آن؛ نام مؤلف، گردآورنده، مترجم یا شارح و سال وفات یا دوره زندگانی وی؛ زبان و موضوع؛ احیاناً گزارشی از ابواب و فصول و بخش‌بندی‌های کتاب؛ منابع و مآخذ مربوطه؛ آغاز و انجام و انجامه نسخه و بخش دوم نسخه‌شناسی است که شامل نوع خط؛ کاتب؛ تاریخ و محل کتابت؛ ویژگی‌های نسخه از تزئینات، تملیکات، یادداشت‌ها و مواردی از این قبیل؛ نوع جلد و قطع و اندازه آن؛ تعداد صفحات یا برگ‌ها؛ تعداد سطرها و شماره ثبت نسخه. موارد ابهام و تردید نیز با علامت سؤال مشخص شده است.

در مقدمه دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی بر این کتاب آمده است:

آثار بی شماری از دانشمندان ایرانی و اسلام در گنیجینه‌های نسخ خطی داخل و خارج از کشور محفوظ است که هنوز معرفی نشده‌اند و از وجود آنها اطّلاعی در دست نیست. بی تردید، شناسایی این آثار و مآثر می‌تواند نقش و سهم این دانشمندان را در توسعه‌ی تاریخ علوم و معارف بشری، بهتر و بیشتر نشان دهد و جایگاه رفیع علمی و فرهنگی ایرانیان و مسلمانان را به درستی بازنماید.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی، دارای یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های مخطوطات در جهان اسلام است، سرمایه‌ای کلان که در گذر روزگاران اندوخته شده و هر روز در افزونی است، و به لطف خداوند حکیم در معرّفی این ذخایر ملی و جهانی، گام‌های بلند برداشته است.

اینک، فهرست دیگری از دست‌نویس‌های کتابخانه مجلس شورای اسلامی که به قلم دانشور گرامی، جناب آقای محمود نظری تألیف و تدوین شده است، در اختیار جامعه‌ی علمی و فرهنگی کشور قرار می‌گیرد. مزید توفیقات ایشان و تمام پژوهندگان مآثر گرانقدر خویش را از درگاه قدس الهی مسئلت داریم.

جلد 52 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تألیف محمود نظری است که در 274 صفحه در سال 93 منتشر شده است.

همچنین کتاب دارای نمایه‌ی آثار و پدیدآورندگان و کاتبان می‌باشد.

نظر شما