شناسهٔ خبر: 24721 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خداحافظی «شهر موشها 2» با سینماها

سخنگوي شوراي صنفي نمايش گفت: «شهر موشها 2» چهارشنبه اين هفته از سرگروه تعويض ميشود و طبيعتاً همانطور که براي تمام فيلمها حق اکران قائليم، بايد براي فيلمهاي پشت اين گروه هم اين حق را قائل باشيم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از بانی فیلم؛ وي با اشاره در پاسخ به اين پرسش که ممکن است بعضي فيلمهاي پر هزينه يا خاص نياز به اکرانهاي ويژه تري داشته باشند، بيان کرد: آنچه به نظر شوراي صنفي نمايش ضروري ميرسد اين است که بايد سازوکار توليد مشخص شود چرا که اکران در سينماي ايران سالهاست که داراي محدوديت است. بسيار پسنديده است فيلمهاي ويژهاي مثل «شهر موشها 2» ساخته شوند که احتمال دارد بيشتر از هزينههاي معمول سينما در آن هزينه شود اما اين قطعاً به تنهايي نميتواند حق ويژهاي در اکران براي آنها بهوجود آورد، چرا که به اين ترتيب با ساختن چهار فيلم غير معمول و احتمالاً پر هزينه، بايد تمام اکران سال در اختيار اين چند فيلم قرار گيرد و بقيه توليدات پشت اکران بمانند و زمينهاي براي عرضه نداشته باشند.

سخنگوي شوراي صنفي نمايش سپس خاطرنشان کرد: توصيه ميشود سازندگان فيلمهايي که امکان سرمايهگذاري و ساخت آثار ويژهاي را دارند، به جاي طلب حق و حقوق ويژه در اکران، خوب است بخشي از سودهاي اينچنيني که از اکرانهاي متعدد جهاني و حقوق ديگر ذکر شده بهدست ميآيد را صرف گسترش ناوگان سينماهاي نمايش دهنده کنند. دراين صورت است که ميتوانيم بدون آنکه عدالت را در حق سايرين زير پا بگذاريم، حقوق ويژهاي را براي اينگونه فيلمها از اکران خواستار شويم.

وي در ادامه در پاسخ به پرسش  درباره اينکه آيا تهيه کنندگان «شهر موشها 2» ميتوانند پس از برداشته شدن از سرگروه، در سينماهاي آزاد به اکران ادامه دهند، گفت: اول آنکه طبق قانون شوراي صنفي نمايش که درباره ساير فيلمهاي کودک هم اجرا شده و خواهد شد، سينماهايي که نسبت به ساير فيلمها تعهدي ندارند حسب قرارداد ميتوانند در سانسهاي صبح (سانس دانش آموزي) به نمايش اين فيلم ادامه دهند که اين کار طبق مصوبه شوراي صنفي نمايش خواهد بود.

نظر شما