شناسهٔ خبر: 24750 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تأکید هاشمی رفسنجانی بر کاهش وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه ها

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید کارهای اجرایی و درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت تحقیقات و پژوهش‌های علمی باشد و کم‌کم از وابستگی دانشگاه به شهریه‌ها بکاهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیأت امنا و دبیران استانی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، با یادآوری فضای زمان تأسیس این دانشگاه، گفت: اصل اساسی نیاز مردم و جامعه بود و می‌دیدیم که دولت وقت با همه تلاش‌ها، ظرفیت جذب متقاضیان تحصیل را نداشت.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هر جا که مردم وارد شوند، کارها را به بهترین نحو انجام  می‌دهند و این دانشگاه بهترین مصداق برای این ادعاست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عدم وجود زمینه تحصیل جوانان را  برای انقلابی که منادی اسلام بود، زیبنده ندانست و گفت: با امام(ره) مطرح کردیم و ایشان با هوشیاری بالا قبول کردند و فرمودند با توکل بر خدا شروع کنید و من هم حمایت و کمک مادی می‌کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۰ سال گذشته، به خاطره طرح این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: زمانی که مطرح کردیم، اعضا به همدیگر نگاه می‌کردند و می‌گفتند: مگر می‌شود که مردم دانشگاه تأسیس کنند؟!

وی با تأکید بر این نکته که «تب دولتی کردن امور در سراسر کشور داغ بود»، گفت: در آن دوران حتی چند مدرسه خصوصی را که از دوران قبل از انقلاب مانده بودند، دولتی کرده بودند.

رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رشد علمی و فنی جهان در همه زمینه‌ها، گفت: مردم ایران با استعدادهای بالایی که دارند، می‌توانند سرآمد علم و دانش باشند که راه آن گسترش کیفی دانشگاه‌هاست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تقبیح کار شعاری در ترویج علم و دانش، اظهار کرد: دیدید که با شعارهای بی پایه و اساس،  طی دو سال گذشته چه بلایی سر دانشگاه آزاد اسلامی آوردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر فهم علمی دکتر فرجی دانا در مقام وزارت علوم و فناوری و تحقیقات و شجاعت دکتر میرزاده در مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای باز کردن درهای تحقیقات و تحصیلات عالیه روی جوانان کشور، گفت: با گسترش شرایط تحصیل جوانان در مقاطع عالیه، خدمت بزرگی به مردم ایران کرده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: دکتر میرزاده و تیم مدیریتی اش با این اقدام ثابت کردند که از عهده انجام وظایف و اهداف اصلی دانشگاه برمی آیند. با اتفاقاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی افتاد، مردم مطمئن شدند افرادی در این دانشگاه حضور دارند که به فکر آنها هستند و فضای جدیدی در دانشگاه ایجاد شده است.

وی با یادآوری تأکید مقام معظم رهبری بر «تولید علم»، گفت: همگان می‌دانند که تولید علم از طریق تحصیلات تکمیلی و توجه به تحقیقات میسر می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر توجه به دانایی و بهره‌وری در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام، گفت: می‌بینم که ایران ما با همه شرایط مساوی که نسبت به دیگر کشورها از لحاظ آب و خاک و دانشگاه دارد، به خاطر ضعف تحصیلات مقاطع عالی، بهره‌وری پایینی دارد که علتش پایین بودن تخصص‌هاست.

رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی رقابت علمی بین دانشگاه‌های کشور را به نفع مردم خواند و گفت: استادان و محققان، سرمایه‌های ملی کشور هستند و باید از ظرفیت‌های آنها در جهت تقویت کارهای دانش بنیان استفاده شود

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از امکانات، زمین‌ها و سرمایه‌های دانشگاه آز.اد اسلامی را در جهت تقویت تحقیق و پژوهش ضروری خواند و گفت: باید کارهای اجرایی درآمدزای دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت تحقیقات و پژوهش‌های علمی باشد و کم‌کم از وابستگی دانشگاه به شهریه‌ها بکاهیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه ملی است که باید در خدمت منافع ملی باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده علمی و تجاری از ابتکارات و اختراعات دانشجویان و استادان را ضرورت امروز جامعه دانست و گفت: به عنوان مثال می‌توانیم با نگاه علمی به کمبود آب در کشور، کارهای مهمی انجام دهیم و تهیه آب شیرین از دریا یکی از نمونه‌هاست که باید کاری کنیم تا کشور که طبیعتاً کم‌باران است، تشنه نماند.

وی با توصیه به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای توجه به کارهایی که نیاز امروز و آینده کشور است، گفت: باید از سرمایه ملی دانشگاه آزاد اسلامی در جهت تقویت کشور استفاده کنیم.

نظر شما