شناسهٔ خبر: 24754 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهمنی: برخی مميزان به‌جای تحلیل اثر، فكر نويسنده را قيچی می‌كنند

محمد‌علی‌بهمنی، شاعر در نشست «باشگاه پرفروش‌ها» از سلسله نشست‌های «17 دقیقه حرف حساب» گفت: بسیاری از نویسندگان گمان می‌کنند مميزان كساني هستند كه فكر آنها را قيچي مي‌كنند در حالي كه قرار بود، مميزان كارشناساني باشند كه به تحليل اثر بپردازند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست «باشگاه پرفروش‌ها»۲۵ آبان در بنیاد ادبیات داستانی با خواندن متني از رضا اميرخاني، نویسنده آثار پرمخاطب که در نشست حضور نداشت، آغاز شد.

مهدي قزلي، رئيس بنياد شعر و ادبيات داستاني در این نشست گفت: موضوع كتابخواني وابسته به موقعیت و اسباب و دلايل متعددي است؛ يكي از دلايل كتابخواني مردم، وجود نويسندگان پرفروش است. البته اين نويسندگان را معمولا به دو دسته عامه‌پسند و نويسندگان آثار فاخر تقسيم‌بندي مي‌كنند كه من قصد حذف چنين دسته‌بندي‌هايي را دارم. 

وی درباره نويسندگان عامه‌پسند گفت: چرا ما سهم نويسندگان عامه‌پسند را در عرصه نشر جدي نمي‌گيريم و اين نويسندگان همواره در تمام گفتمان‌هاي فرهنگي غایبند؟ اين گروه فقط در آمارهاي فروش كتاب جايگاه مهمي دارند تا حدي كه اگر ميزان فروش آثارشان را از آمارها حذف كنيم، ناگهان با افت شديدي مواجه مي‌شويم.

 محمدعلي بهمني نیز در این نشست با اشاره به تاثيرات منفي مميزي بر كتابخواني و اهميت كلمه كارشناس گفت: كلمه كارشناس را در كجا بايد استفاده كرد؟ نويسندگان گمان مي‌كنند، مميزان كساني هستند كه فكر آنها را قيچي مي‌كنند در حالي كه قرار بود، مميزان كارشناساني باشند كه به تحليل اثر بپردازند. انديشيدن به چگونگی مميزي بخشي از مشكلات حوزه نشر را حل مي‌كند.

وي در ادامه گفت: يادمان باشيد كه بخشي از كتاب‌هاي پرفروش، به شكل هديه به ديگران ارائه مي‌شود و اين در حالي است كه گاهي شخص هديه‌گيرنده، چند نسخه از همان كتاب را در پستوي خانه‌اش دارد كه مسلما هيچ يك از آنها خوانده نشده‌اند. حال چه طور عنوان پرفروش بر چنين كتابي اطلاق مي‌شود؟

بهمني ضمن اشاره به محتواي ضعيف بعضي كتاب‌ها گفت: گاهي كتابي تبليغ مي‌شود و خواننده كتاب را به دلیل تبليغات خريداري مي‌كند ولي بعد متوجه مي‌شود كه كتاب فاقد پشتوانه فكري لازم است. يكي از دلايل مهم كتاب نخواندن مردم را در همين مساله بايد يافت.

وي ادامه داد: اگر مخاطبان يك كتاب مطمئن باشند، كتابي را خريداري مي‌كنند كه يك كارشناس آن را ديده و نه يك مميز، حتما پيش از هر كس ديگري خريد كتاب را به ديگران پيشنهاد مي‌كنند.

بهمني در پایان سخنانش گفت: يكي از مشكلات نويسندگان آن است كه نمي‌دانند اگر در كتابشان عبارت چاپ دهم ثبت شده، واقعا ۱۰ بار تجديد چاپ شده است، يا بيشتر؟

در این نشست سید عباس صالحی، محمود دولت آبادی،  محمدعلی بهمنی، مصطفی مستور، فاضل نظری، جواد محقق، و تكين حمزه‌لو حضور داشتند.

گزارش تکمیلی این نشست به زودی در ایبنا منتشر می‌شود

نظر شما