شناسهٔ خبر: 24827 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاکید وزیر ارشاد بر راه اندازی کتابخانه‌های تخصصی پزشکی

وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف همکاری در حوزه کتاب و سلامت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از بانی فیلم؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در نشست امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی این را دارد تا با تائید وزارت بهداشت افرادی متخصص در حوزه‌های پزشکی و سلامت کمیته بررسی کتاب های پزشکی را تشکیل و برای کتب این حوزه با تایید اعضای این کمیته مجوز نشر صادر کند.


وی با اشاره به برگزاری هفته کتاب نیز افزود: موضوع کتاب و کتابخوانی از مهمترین مباحث حوزه فرهنگ است و هفته کتاب نیز هر ساله مورد توجه قرار می گیرد و این هفته فرصت مغتنمی برای اهل علم، دانش و ادب و فضل است تا بیشتر به این موضوع بپردازند.


جنتی ادامه داد: نقشی که کتاب، مطالعه و کتابخوانی در برآمدن دانشمندان بزرگ و برجسته و سرشناسی از ایران ما دارد و اهمیت آن در حوزه سلامت و زندگی فردی و اجتماعی ما بر کسی پوشیده نیست.
وی با اشاره به پیوند فرهنگ و سلامت گفت: پیوند میان حوزه‌های سلامت و فرهنگ موضوعی است که از دیر زمان به آن اندیشیده شده و در این دوره بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.


جنتی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت و تمامی ابعاد آن از جمله ابعاد اقتصادی افزود: همه پیشرفت های علمی که ما داشته ایم مرهون مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌هایی که از طریق خواندن کتاب ها به وجود آمده است و افتخارات بسیاری از جمله شخصیت‌های برجسته مانند ابن سینا داریم که کتب وی مورد استفاده بسیاری از اندیشمندان، اساتید، دانشجویان و اهل علم قرار می گیرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب در بخش های مختلف می تواند با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری های خوبی داشته باشد که از آن جمله می توان به آگاهی بخشی عمومی به مردم در حوزه سلامت از طریق چاپ کتاب هایی با موضوع سلامت و افزایش آموزش پیشگیری بیماری در میان عامه مردم، ارتقای فرهنگ عمومی کادر پزشکی و پیراپزشکی و افزایش آگاهی های علمی در زمینه اخلاق حرفه ای اشاره کرد.


جنتی افزود: تشکیل کتابخانه های مجهز در دانشکده های علوم، بیمارستان ها و سایر مراکز پزشکی، تغذیه خوب دانشجویان و اساتید از طریق کتاب های علمی که باید در اختیار آن‌ها قرار گیرد و این مهم با حمایت وزارت بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامی میسر می‌شود از دیگر اقداماتی است که دو وزارتخانه بهداشت و ارشاد می توانند در زمینه همکاری های فرهنگی و حوزه کتاب داشته باشند.


وی گفت: حمایت از نویسندگان، مولفان، ناشران و مترجمان فعال در حوزه سلامت و شناسایی نویسندگان و مولفان ایرانی و کمک برای چاپ و نشر آثارشان از جمله ضروریات است.


جنتی با تاکید بر راه اندازی کتابخانه‌های تخصصی پزشکی ادامه داد: باید در تجهیز و غنی کردن این نوع کتابخانه ها همت گمارد و نقش به سزایی در تشکیل آن ایفا کرد.


وی از تهیه و تنظیم لایحه قانون تبلیغات از سوی دولت و تقدیم آن به مجلس برای تصویب خبر داد و گفت: امروزه در حوزه تبلیغات پزشکی از راه های بسیاری از جمله تبلیغات ماهواره ها شاهد تهدید سلامت جامعه هستیم که در صورت تصویب لایحه قانون تبلیغات از سوی مجلس شورای اسلامی کمک زیادی به جلوگیری از مضرات این نوع تبلیغات می شود.


جنتی ادامه داد: برای ارتقای سطح جامعه از همه ابزارهای فرهنگی و هنری دیگر نیز مانند سینما، تئاتر، هنرهای نمایشی و تجسمی و مطبوعات می‌توان کمک گرفت.


وی گفت: در بسیاری از روزنامه های خارجی صفحات قابل توجهی به موضوع سلامت و بهداشت اختصاص می‌یابد و ما نیز باید در این زمینه در فعال کردن مطبوعات و نشریات کشورمان همت گماریم.


جنتی افزود: با امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های فرهنگی میان دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همفکری و همدلی‌های بسیاری میان یکدیگر ایجاد می‌شود و از این طریق می‌توان به هدف‌های جمهوری اسلامی ایران نائل شویم.


در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌های «جامع فرهنگ و سلامت» و «همکاری در حوزه کتاب و سلامت در چارچوب تفاهم نامه جامع فرهنگ و سلامت» امضا شد.

نظر شما