شناسهٔ خبر: 24855 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه خوشنویسی به یاد فتحعلی واشقانی افتتاح شد

نمایشگاه خوشنویسی به یاد مرحوم استاد فتحعلی واشقانی در رایزنی فرهنگی ایران در پاریس برپا شد.

خوشنویسی زنجان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همزمان با دومین سالگرد درگذشت استاد بزرگ خوشنویسی ایران مرحوم فتحعلی واشقانی فراهانی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس و با حضور چند تن از هنرمندان خوشنویس کشورمان، نمایشگاه خوشنویسی از آثار شاگردان ایشان با هدف گرامیداشت یاد این استاد فقید در پاریس برپا شد.

در این مراسم افتتاحیه که با حضور کم نظیر علاقمندان فرانسوی و ایرانی به هنر و فرهنگ کشورمان در خانه فرهنگ ایران در پاریس برگزار شد، حدود ۵۰ اثر از اساتید خوشنویس ایرانی در معرض دید عموم علاقمندان قرار گرفت.

در این مراسم رمضانعلی واشقانی رایزن فرهنگی ایران در پاریس ضمن خوش آمد گویی به حضار،  توضیحاتی در خصوص برپایی این نمایشگاه و مجموع آثار این هنرمندان ارائه کرد و در ادامه محمود پورهادی از اساتید خوشنویسی ایران و از شاگردان استاد فتحعلی واشقانی ضمن تشکر از عوامل برگزاری این مراسم یادبود، توضیحاتی در خصوص برپایی این نمایشگاه و هنر خوشنویسی و خط نستعلیق برای حاضرین ارائه نمود.

پورهادی در این باره افزود: هنرمندان خوشنویس ایرانی در طول تاریخ سعی کرده‌اند از کلام وحی که منشا تعلیم و تربیت جامعه انسانی محسوب می‌شود  و نیز سخنان بزرگان شعر و ادب فارسی نظیر حافظ ومولانا وسعدی و...به عنوان منبعی غنی با ابزاری ساده در جهت خلق آثاری جاودانه و هنرمندانه استفاده نمایند تا جذابیت کلام را در نظر مخاطب افزایش چشمگیری بخشند و در این بین هنرمندان خوشنویس ایران زمین آنقدر در این راه کوشیده‌اند که خط نستعلیق به عنوان عروس خطوط اسلامی هم اکنون زینت بخش موزه های جهان می باشد.

پس از پایان سخنان استاد پورهادی حاظرین ضمن پرسش و پاسخ در خصوص خلق آثار و مضمون آنها به تماشای گوشه ای از این گنجینه هنری و ادبی کشورمان در خانه فرهنگ ایران پرداختند.

در این مراسم همچنین استاد پورهادی به همراه  استاد  داوود کریمی برای حاظرین علاقمند به صورت زنده به تقریر آثار خوشنویسی پرداختند.

نظر شما