شناسهٔ خبر: 24857 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رامبد جوان: برگزیدگان جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی با کتابداری آشنا شوند

رامبد جوان، یکی از داوران جشنواره‌ کتاب‌خانه‌های خانگی گفت: برای تداوم اهدافی که این جشنواره دنبال می‌کند، ضروری است تا برگزیدگان این جشنواره تحت آموزش دوره‌های کتاب‌داری قرار بگیرند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رامبدجوان، داور سومین جشنواره‌ کتاب‌خانه‌های خانگی گفت: ضروری است تا برگزیدگان جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های  خانگی پس از تشویق و یا اهدای جایزه، مورد آموزش حرفه‌ای قرار بگیرند تا بدانند از این پس به عنوان مسئول قادر به ایجاد چه جذابیت‌هایی هستند و چه‌طور می‌توانند کتاب را به  دست مخاطب اصلی خود برسانند.

با پایان یافتن داوری سومین جشنواره‌ کتاب‌خانه‌های خانگی؛ رامبد جوان بازیگر و کارگردان، هدف اصلی این جشنواره را تشویق  به کتاب و کتاب‌خوانی دانست و عنوان کرد: تشویق کسانی که نمی‌گذارند کتاب‌ها بی مصرف بمانند یا صدمه‌ای ببینند انگیزه‌ای قوی می‌خواهد با این حال این افراد باید توسط انجمن نویسندگان کودک ونوجوان رهبری شوند.

جوان گفت: پس از داوری و آگاهی از معیارها، گمان کردم لازم است تا از این پس معیار جدیدی را به جشنواره اضافه کنیم و آن تعداد اعضای کلاس اولی و دومی است. این‌که کسی بتواند از همان کودکی به دانش‌آموزان یاد بدهد که تنها به مدرسه بسنده نکند و تکالیف مدرسه، وظیفه‌ اوست اما کتاب عشق و معیار درست‌تری برای میزان تاثیر گذاری یک شخص یا کتاب‌‌خانه بر افراد است.

او در ادامه‌ این  راه پیشنهاد کرد از این پس ماهی یک بار نویسنده‌ای در یکی از کتاب‌خانه‌های  خانگی حضور به هم رساند؛ به طوری که تنها اعضای کتاب‌خانه امکان حضور در جلسه داستان‌خوانی را داشته باشند؛ در این صورت جشنواره قدم‌های محکم‌تری را در جهت ترویج کتاب‌خوانی برخواهد داشت.

رامبد جوان در انتهای این گفت‌وگو و در پاسخ به نقش نهادهای دولتی در ترویج کتاب‌خوانی گفت: بی‌تردید در این امور دولت باید همراهی کند. وگرنه حمایت‌های خصوصی پاسخ‌گو نیست. به طور مثال در همین جشنواره  یک ناشر می‌تواند اهدای کتاب داشته باشد؛ اما درحالی که همه‌ ابزارها و بازوهای اجرایی در دست دولت است  خود دولت می‌تواند شروع کننده برخی جریان‌های فرهنگی باشد. معتقدم که اگر همین جشنواره با حمایت‌های مادی و معنوی دولت همراه شود آن وقت آدم‌های زیادی در این راه قدم خواهند گذاشت.

او در انتها به نقش حمایت‌های صورت گرفته از کتاب‌خانه چند کودک در سال‌های گذشته اشاره کرد:کتاب‌خانه‌ فاطمه‌ها که چندسال قبل توسط سه دختر راه‌اندازی شد با حمایت و ارسال کتاب توانست سرپا بماند و تعداد اعضای آن به آرامی زیاد شد. به نظرم اولین تاثیر یک حمایت جدی بر روی افراد این است که آدم‌ها نیازمند این هستند که بدانند که بیهوده در راهی قدم نگذاشته‌اند.

سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی از سوی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۱ آذر در تالار مجتمع فرهنگی هنری ایوان شمس تهران برگزار می‌شود.

نظر شما