شناسهٔ خبر: 24979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتقدان جایزه جلال تقوا پیشه کنند

دبیرعلمی هفتمین جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد با بیان اینکه داوران این جایزه ادبی همگی محقق، متدین و متشرع هستند و شک کردن به انتخاب آنها دور از تقوی است گفت: هیچ کتابی را نمی‌توان پیدا کرد که ۱۰۰ درصد بدون مساله بوده و بشود به آن گفت پاک. کسی که این حرف را می‌زند یا کتاب نمی‌خواند یا کتاب را نمی‌فهمد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد دبیر علمی هفتمین جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد با اشاره به برخی حواشی رسانه‌ای پیرامون کاندیداهای این جایزه ادبی و داوران آن اظهار داشت: به اعتقاد من هیچ گاه در هیچ کاری نمی‌توانیم منکر وجود حاشیه‌ها باشیم. از سوی دیگر به باور من مهمترین رکن در مورد اظهار نظر در چنین مواردی تقوا و در کنارش علم و آگاهی است. من تعجب می‌کنم که چطور برخی بزرگواران بدون آنکه بدانند در فرآیند داوری جایزه چه پروسه‌ای طی شده است به خود اجازه اظهارنظر می‌دهند.

وی افزود: تا این اواخر داوران جایزه اعلام نشده بودند و فرآیند داوری آنها نیز شرح داده نشده بود. به نظرم بدون طرح شدن این موضوعات کمال بی‌تقوایی است که بخواهیم فرآیند داوری جایزه جلال را زیر سوال ببریم جز اینکه توانسته باشیم به این موضوع سرکی کشیده باشیم که البته این سرک کشیدن هم بدون اجازه، خلاف شرع است.

مهدوی راد افزود: من در جلسات داوری جایزه جلال بوده‌ام و اعلام می‌کنم که همه داوران این جایزه ادبی همگی محقق، متدین و متشرع هستند و از منتقدانشان انقلابی‌تر، پاک‌تر و ذهن‌پاک‌تر هستند.

دبیر علمی جایزه ادبی جلال‌آل احمد افزود: کسانی که صحبت از معیار و خط و جهت در داوری این جایزه می‌کنند آیا تخصص‌شان بیشتر از این داوران است و یا در حوزه اجرا از آقای قزلی که خودش بچه این انقلاب است بالاتر و متدین‌تر هستند؟ من فکر نمی‌کنم دوستان جایزه از این منظر کمتر از آنها باشند. متاسفم که این روزها دهان ما افسار ندارد. در حدیث آمده که بالاتر از این، دهان مومن باید لگام داشته باشد. اینکه بگوییم این کتاب فلان شکل است که دلیل نمی‌شود. آثار حاضر در جایزه جلال از منظر جایگاه و موضوع این جایزه بررسی شده‌اند و کاندیداها نیز بالاترین‌ها از این منظر هستند.

وی ادامه دارد: برخی مثال‌هایی می‌آورند از یک کتاب و نتیجه‌ای می‌گیرند. این صحیح نیست. داوران جایزه همه بچه‌های انقلاب و از اعضای همین حامعه‌ هستند و بالاتفاق در مورد کاندیداها رای دادند. حتی از خود من در برخی موارد سوال کردند و من ورودی نکردم. حالا اگر وارد می‌شدم و اصرار می‌کردم به نظری نمی‌گفتند دیکتاتوری شده است؟ من نمی‌فهمم ما با این برداشت‌ها داریم به کجا می‌رویم؟

مهدوی راد افزود: هیچ کتابی را نمی‌توان پیدا کرد که ۱۰۰ درصد بدون مساله بوده و بشود به آن گفت پاک. کسی که این حرف را می‌زند یا کتاب نمی‌خواند یا کتاب را نمی‌فهمد. هر اثری با تکنیک و محتوا و پردازش خاصی نوشته می‌شود که یکی آن را می‌پسندد و یکی هم نه.

دبیر علمی جایزه ادبی جلال‌آل احمد تصریح کرد: در جلسه داوری بخش داستان کوتاه این جایزه امسال یکی از عزیزان که از داستان نویسان بسیار شناخته شده است در مورد یک اثر اصرار داشت که ضعیف است اما بقیه نظری مخالف با وی داشتند. در نهایت اما او هم به حرف جمع احترام گذاشت. البته در هر داوری به هر حال خطا هم هست اما مهم نظر جمع است.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی من در جایزه‌های متعددی بوده‌ام و کار داوری را انجام داده‌ام. موارد بسیاری بوده‌اند که به یک کتاب داوری نمره ۹۵ از ۱۰۰ را داده و داور دیگری مثلا نمره ۴۵ یا ۳۵. سوال کردیم و دیدیم هر کدام از زاویه‌ای به کتاب نگاه کرده‌اند. من خودم در داوری‌هایی کتابی بوده که به آن نمره صفر یا نصف داده‌ام اما به خاطر نظر اکثریت داوران پای صورت جلسه داوری را امضاء کرده‌ام و از نتیجه هم دفاع می‌کنم.

وی در پایان تصریح کرد: داروان امسال جایزه جلال توسط بنیاد انتخاب و پس از آن به تایید هیئت علمی و بنده نیز رسید. البته در یکی دو مورد من پیشنهاداتی نیز داشتم که مورد توجه قرار گرفت.

نظر شما