شناسهٔ خبر: 25026 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهاجرت دانشگاه‌های اوکراین در شرایط بحران

تحلیلگران مقتدند دانشگاه‌ها و مراکز علمی در مناطق تحت قلمروی جدایی‌طلبان و طرفداران دولت روسیه تا زمان اطمینان از عادی شدن اوضاع و امکان ادامه تحصیل دانشجویان در شرایط مناسب باید تعطیل یا منتقل شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ هزاران استاد و دانشجو در اوکراین با هدف ادامه روند تحصیل خود که توسط جدایی طلبان مختل شده در حال ترک مناطق شرقی اوکراین و نقل مکان به نقاط دیگر این کشور هستند.

یک استاد دانشگاه «دونتسک» می‌گوید: در جلسه‌ای با مدیریت جدید دانشگاه که از سوی تروریست‌ها حمایت می‌شود شرکت کردیم. آنها استادان دانشگاه را وادار کردند در کلاس‌های درس، اوکراینی‌ها را فاشیست بنامیم. اما من نمی‌توانم این واژه را بکار برم چون خودم هم یک اوکراینی هستم. اما اگر مطابق خواسته آنها عمل نکنیم این کار از نظر آنها خرابکاری محسوب می‌شود و آنها می‌توانند به ما شلیک کنند.

بنا بر اعلام وزارت علوم و آموزش اوکراین، تاکنون ۱۱ دانشگاه این کشور از مناطق اشغالی اوکراین به مناطق دیگر کشور منتقل شده‌اند. برخی دانشگاه‌ها نیز به شهرهای همسایه تحت کنترل دولت اوکراین نقل مکان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، به عنوان مثال در حال حاضر دانشگاه ملی «آگراریان» در استان «لوهانسک»، هم‌اکنون فعالیت‌های خود را در شهر «خارکیف» ادامه می‌دهد. سایر دانشگاه‌ها نیز در بخش‌های دیگر اوکراین دانشکده‌های خود را گشوده‌اند.

استادان اوکراینی نیز می‌گویند که بسیاری از دانشجویان هم تصمیم گرفته‌اند تحصیل خود را در سایر مناطق خارج از قلمروی جدایی طلبان ادامه دهند چون آنها به خوبی می‌دانند مدارکی را که از دانشگاه‌های مناطق اشغالی مخالفان اخذ کنند از سوی مقامات اوکراین و سراسر جهان به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

نظر شما