شناسهٔ خبر: 25037 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار خاطرات منتقدی که زود پیر شد

خاطرات مطبوعاتی و سینمایی احمد طالبی‌نژاد در کتاب «از شما چه پنهان» توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ احمد طالبی‌نژاد را با نقدهای سینمایی‌اش که در مطبوعات چاپ می‌شود و همین‌طور گفتگو و مصاحبه‌هایش می‌شناسند. طالبی‌نژاد در ابتدای کتابش خود را اینگونه معرفی می‌کند: روستازاده‌ای هستم که نه از سر تقدیر، که به میل و اراده خود سر از دنیای نوشتن و سینما درآورده‌ام و بیش از سی سال از عمر نه‌چندان با برکتم را در این راه‌ها گذرانده‌ام.

این منتقد معتقد است در طول عمرش شاهد اتفاقات و مسائلی در سینما بوده که بیانشان می‌تواند مفید باشد. طالبی‌نژاد اعتقاد دارد که زود پیر شده است، چون ۶۰ ساله است و یادآوری می‌کند که آدولف هیتلر در ۵۶ سالگی خودکشی کرد و شاه هم هنگام مرگ، همسن او بوده است.

در ابتدای کتاب، پیشگفتاری از طالبی‌نژاد و سپس مقدمه‌ای از هوشنگ گلمکانی درج شده است. کتاب ۱۳ فصل دارد و پس از آن، ضمیمه، پی‌نوشت و سپس تصاویر کتاب چاپ شده‌اند.

اسامی فصول ۱۳ گانه کتاب به ترتیب عبارت‌اند از: از کی شروع شد؟، عاشق شدن، فقط عشق کافی نیست، سیاست و چند چیز دیگر، دوزخ برزخ بهشت، که عشق آسان نمود اول، و دیگران، در پی استقلال، خرافات، پایان همان آغاز است، زندگی و دیگر هیچ، ناگهان چه زود دیر شد، عشق پیری.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

«گلمکانی و من برای این امر مهم انتخاب شدیم. این گفت‌و‌گو طی سه جلسه‌ی طولانی در دفتر بهشتی انجام شد و او برای اولین‌بار درباره‌ی برخی فیلم‌سازان با صراحت اظهار نظر کرد و گفت چه کسانی را قبول دارد و چه کسانی را فیلم‌ساز نمی‌داند.

تا آن‌جا که گفت همان امکاناتی که در اختیار مخملباف و حاتمی‌کیا و دیگر بچه‌های مذهبی قرار داده‌ایم، در اختیار کسانی مثل جمال شورجه، رحیم‌ رحیم‌پور و دیگران هم قرار گرفته ولی لابد جنم و استعداد لازم را برای رشد ندارند که چیزی نشدند. و از این دست حرف‌های صریح که تا آن روز کسی از زبان یک مسئول سینمایی نشنیده بود.

متن این گفتگو را من تنظیم کردم و پس از حروف‌چینی برای حک و اصلاح به بهشتی تحویل دادیم و مدتی معطل جواب ماندیم تا این‌که خبر داد چاپ گفت‌وگو فعلا به‌صلاح نیست و حتا متن حروف‌چینی‌شده را هم برنگرداند...»

این کتاب با ۱۹۲ صفحه که ۲۹ صفحه آن مصور است، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما