شناسهٔ خبر: 25139 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوبل اسپانیا به یک نویسنده ممنوع‌الکار رسید

گویتیسولو نویسنده اسپانیایی به عنوان برنده جایزه معتبر سروانتس در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ خوان گویتیسولو دیروز دوشنبه به‌عنوان برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان اسپانیایی زبان یعنی جایزه سروانتس انتخاب شد.

این جایزه به مبلغ ۱۲۵ هزار یورو (معادل ۱۵۵ هزار دلار آمریکا) از سوی وزیر فرهنگ اسپانیا به برنده آن اهدا خواهد شد.

گویتیسولو که پیش از این به عنوان برنده جایزه ملی ادبیات اسپانیا در سال ۲۰۰۸ انتخاب شده بود، خالق رمان، مقاله، خاطرات و کتاب‌های سفر است.

اولین رمان او با عنوان «قاتلان جوان» در سال ۱۹۵۴منتشر شد؛ یک سال پیش از زمانی که او تصمیم گرفت تا زادگاهش را که آن زمان تحت سیطره ژنرال فرانکو بود، ترک کند.

ممنوع‌الکاری در دوران فرانکو

گویتیسولو مجموعه‌ای رمان منتشر کرده که در آن از رئالیسم اجتماعی بهره برده است. او در سال ۱۹۷۰ رمانی با عنوان «کنت خولیان» نوشت که حمله ای به نظرات کاتولیکی و محافظه کاری در اسپانیا بود و مثل خیلی از کتاب‌های دیگرش تا زمان مرگ فرانکو در سال ۱۹۷۵، در سرزمین مادری‌اش ممنوع اعلام شدند.

او پس از آن به زادگاهش بازگشت اما علاقه‌اش به فرهنگ عرب موجب شد تا در سال ۱۹۹۶ در مراکش اقامت گزیند. وی هنوز هم در این کشور عربی زندگی می کند.

گویتیسولو این جایزه را در تاریخ ۲۳ آوریل سال آینده و در روزی که به عنوان سالمرگ سروانتس خالق مشهور «دون کیشوت» شناخته می‌شود، دریافت می کند.

این جایزه که در سطح نوبل ادبیات اسپانیایی زبان مطرح است، پیش از این به نویسندگان برجسته‌ای چون یوسا و فوئنتس اهدا شده بود.

النا پونیاتوسکا سال گذشته، کابالرو بونالد سال ۲۰۱۲ و نیکانور پارا در سال ۲۰۱۱ این جایزه را دریافت کرده‌اند.

نظر شما