شناسهٔ خبر: 25144 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رقابت دو برنده بوکر برای گران‌ترین جایزه کتاب جهان

«مارگارت اتوود» و «النور کاتن» دو اسم درخشان در فهرست نویسندگان راه‌یافته به مرحله نخست جایزه کتاب «ایمپک» دوبلین 2015 هستند.

1416900436686_dublin-generic-poster.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جایزه ادبی «ایمپک» دوبلین که عنوان گران‌قیمت‌ترین جایزه کتاب در زمینه‌ ادبیات‌ داستانی جهان را یدک می‌کشد، در این دوره 11 نامزد شامل 9 نویسنده کانادایی را معرفی کرد.

در این فهرست نویسندگان مطرحی چون «مارگارت اتوود»، «النور کاتن» و «جوزف بویدن» که هر سه کانادایی هستند، با هم رقابت می‌کنند.

اتوود و کاتن برنده بوکر برای نگارش «مدآدام» و «پرفروغ‌ها» شانس دریافت جایزه «ایمپک» را دارند. کاتن با این رمان جایزه‌های بوکر و «گاورنر جنرال» 2013 را کسب کرده است. نام بویدن نیز با کتاب «اورندا» در این فهرست گنجانده شده است.

«فرانس دایگر» برای نگارش «مسلما»، «پل بودرینگ» برای رمان «گالری غریبه‌ها»، «جانی چانگ» برای «سه نفر»، «آیلسا کی» برای نوشتن «زیر شهر بوداپست»، «اشلی لیتل» برای کتاب «آناتومی یک دختر» و «جنیفر کوییست» برای «نامه‌های عاشقانه فرشته مرگ» دیگر نویسندگان کانادایی برگزیده این لیست هستند.

«قصه‌ای برای زمان حال» نوشته «راث اوزکی» و «زن طبقه بالا» اثری از «کلر مسود» دو نامزد دیگر این جایزه هستند.

اعضای هیات داوران این جایزه 100 هزار پوندی (177 هزار دلاری) 142 اثر را برای رسیدن به این فهرست 11 نفری مورد بررسی قرار دادند. این رمان‌ها متعلق به نویسندگان 114 شهر 39 کشور جهان هستند. 49 کتاب از 16 زبان مختلف به انگلیسی ترجمه شده‌اند تا به این رقابت‌ها راه پیدا کنند. 29 نویسنده‌ نوقلم هم آثار خود را در این دوره جایزه «ایمپک» ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایندیپندنت‌، مراسم کلید خوردن جایزه «ایمپک» 2015 با حضور شهردار شهر دوبلین انجام شد. او در این مراسم گفت که جایزه «ایمپک»، نام دوبلین را در نقشه ادبی جهان حک می‌کند. نویسندگان، استادان و مترجمانی از کشورهای انگلیس، مکزیک، ایرلند و آمریکا رقابت این دوره «ایمپک» را داوری می‌کنند.

فهرست پنج نامزدهای نهایی جایزه «ایمپک» که از سال 1996 برگزار می‌شود، روز 15 آوریل اعلام می‌شود و برنده نهایی در 17 ژوئن 2015 معرفی خواهد شد.

جایزه بین‌المللی «ایمپک» دوبلین گران‌ترین جایزه کتاب ادبی دنیا محسوب می‌شود که به یک اثر ادبیات‌داستانی تعلق می‌گیرد. فهرست اولیه نامزدهای این جایزه به انتخاب کتابخانه‌های سراسر دنیا مشخص می‌شود. جایزه «ایمپک» به کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده و در فاصله زمانی یک‌ساله اخیر منتشر شده باشند، تعلق می‌گیرد. از سال 1996 شورای شهر دوبلین ایرلند با همکاری دولت دوبلین و کمپانی ایمپک برگزارکنندگان این جایزه ادبی هستند.

نظر شما