شناسهٔ خبر: 25169 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دفاع از ادغام جشنواره های شهید آوینی و سینما حقیقت

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: جشنواره شهید آوینی را در سینما حقیقت ادغام کردیم تا از نمایش این فیلم ها حمایت کنیم چرا که معتقدیم آنچه که در گذشته رخ داد رفع تکلیف بود اما امروز در جشنواره حقیقت ادای تکلیف می کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد مهدی طباطبایی نژاد در ابتدا و در پاسخ به ترکیب جشنواره شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت گفت: زمانی که جشنواره حقیقت برای اولین بار آغاز به کار کرد یک سال از برگزاری جشنواره فیلم شهید آوینی می گذشت و در آن جشنواره فیلم های مستند برتر به نمایش درمی آمد اما وقتی جشنواره سینما حقیقت تأسیس شد عملا جشنواره شهید آوینی که رویکرد گسترده ای داشت به نمایش فیلم های دفاع مقدس و مقاومت اختصاص یافت.

طباطبایی نژاد ادامه داد: در این دوره همچنین آثار جشنواره شهید آوینی دیده نمی شدند و صرفا به عنوان یک جایزه دوسالانه در نظر گرفته شده بود و اعتبارش فقط در حد تعریف یک جایزه بود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی گفت: تمام تلاش ما این بوده که فارغ از اهمیت این فیلم ها مسئولیت مان را در این حوزه انجام دهیم چرا که وظیفه دینی من حمایت از فیلم های دینی و نمایش آنها است.

طباطبایی نژاد همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا به تولید فیلم مستند بیش از نمایش و عرضه آن توجه می شود، گفت: مهمترین آسیب سینمای مستند ایران عرضه فیلم های مستند است، ۷۰ درصد بازار سینما مستند در جهان اختصاص به تلویزیون دارد اما در ایران و زمانی که تلویزیون مشتری ما نباشد بازاری نیز برای فیلم های مستند نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: مجموعه دوستان مستندساز، شرکت ها و افراد خصوصی نیز با معضل بازار عرضه فیلم مستند روبرو هستند. از دیگر مشکلات این عرضه فیلم بخش نمایش خانگی است چرا که حتی فیلم های سینمایی نیز در شبکه خانگی به مشکل برمی خورند.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: معاون پژوهشی مرکز گسترش در این ارتباط مذاکراتی را با شبکه اروپایی DDN برای تولید مشترک داشته است که این شبکه اروپایی معروف ترین شبکه عرضه فیلم مستند به حساب می آید، بنابراین همه تلاش های ما در راستای فعال کردن عرضه فیلم مستند در بازار داخلی و جهانی است اما تا جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم.

طباطبایی نژاد درباره حضور بخش عاشورایی در جشنواره سینما حقیقت توضیح داد: ایام برگزاری سینما حقیقت مصادف با ماه صفر است بنابراین وظیفه دینی ما بود که به این موضوع توجه ویژه کنیم، در این ارتباط بخش ویژه ای نداریم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی اظهار داشت: اما از مجموعه فیلم هایی که در بخش ملی حضور دارند اگر فیلمی به موضوع عاشورا توجه کرده بود با احتساب نظر داوران جایزه هفت میلیونی و تندیس ویژه این بخش به احترام ساحت حضرت سیدالشهدا اعطا می شود.

وی در پایان درباره معرفی نکردن هیئت انتخاب گفت: اگر سال دیگر نیز مدیرعامل مرکز گسترش بودم در بخش ملی نیز هیئت انتخاب را همچون بخش بین الملل امسال حذف خواهم کرد و شورای مشاوران انتخاب زیر نظر دبیر جشنواره آثار را انتخاب می کنند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در بخش دیگری از این نشست درباره تبعیض در پرداخت کمک به مستندسازان تصریح کرد: دوست پیشکسوتی که در این زمینه ادعا داشت، متأسفانه سخنان نادرستی را مطرح کرده است. گلایه کردن بد نیست اما بیان مطالب غیرواقعی خلاف شرع و اخلاقیات است. وظیفه من برقراری عدالت در تخصیص امکانات است.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: تاکنون هیچ پروژه ای نبوده که جمع مشارکت ما در آن به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رسیده باشد. اگر کسی ادعا دارد که ما مبالغ ۸۰۰ میلیون تومانی کمک کرده ایم آن پروژه ها را اعلام کنند.

بنابراین گزارش در ابتدای این نشست شهنام صفاجو درباره روند برگزاری جشنواره سینما حقیقت گفت: در این دوره حدود ۱۳۰۰ فیلم شامل ۸۵۰ اثر ایرانی و ۴۵۰ فیلم خارجی به دبیر خانه جشنواره رسیده است.

وی افزود: بعد از بررسی یک ماهه، هیات انتخاب و بازبینی در بخش ملی ۱۱۸ فیلم و ۳۰ فیلم در بخش بین الملل را برای حضور در مرحله نهایی این جشنوراه انتخاب کرد.

مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی درباره مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره گفت: برنامه خاصی برای افتتاحیه نداریم و مراسم با اکران دو فیلم 'عیار مشروطه' ساخته محمد یارمحمدلو و 'میراث مجید' به کارگردانی آتش مرد صبح روز یکشنبه ۹ آذر آغاز خواهد شد.

صفاجو افزود: مراسم اختتامیه نیز با توجه به گران شدن هزینه اجاره تالار وحدت در تالار اندیشه حوزه هنری و در شب ۱۵ آذر با شناخت برگزیده ها برگزار خواهد شد.

بخش های جنبی جشنواره محور بعدی سخنان صفاجو بود که درباره آن توضیح داد: امسال دو بخش جنبی هم داریم که اول بخش 'مستند شهر' است که با همکاری سازمان زیبا سازی شهرداری برگزار خواهد شد. ۱۳ فیلم به این بخش رسیده که ۶ فیلم در بخش رقابتی حضور دارد.

وی به بخش 'مستند صنایع دستی' اشاره کرد و گفت: این بخش نیز به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ترتیب داده شد که در آن ۱۱ فیلم حضور دارد.

نظر شما