شناسهٔ خبر: 25170 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عوامل زمینه ساز شناخت و همکاری بیشتر اسلام و مسیحیت از نگاه جنتی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح (4 آذرماه) در دیدار با شورای پاپی گفت‌وگوی بین ادیان واتیکان بر ضرورت ترجمه متون دینی اسلام و مسیحیت برای شناخت و همکاری بیشتر این دو ادیان تاکید کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با شورای پاپی گفت­‌وگوی بین ادیان واتیکان اظهار کرد: نسل جوان امروز با چالش‌­هایی روبه‌رو است. این نسل از سنت‌های گذشته خود گسسته است. ما باید دنیای زیبایی مشمول از اعتقادات و باورهای دینی برای آنها ترسیم کنیم.

این مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از مشکلات که جوامع امروزی از آن رنج می‌برند ناشی از مسائل فرهنگی آنهاست. بدون تردید هر چه به ارتقای فرهنگ و تقویت باورهای دینی این جوامع کمک شود، بهتر می‌توانیم با مشکلات و مسائل روبه‌رو شویم و برای حل و فصل آنها چاره‌اندیشی کنیم.
 
وی افزود: گفت­‌وگوی بین ادیان می‌­تواند در شناخت از یکدیگر و ایجاد بستر و زمینه­‌های همکاری بیشتر بین اسلام و مسیحیت موثر باشد. هر چه بتوانیم متون دینی خود را ترجمه، منتشر و در اختیار یکدیگر قرار دهیم به این شناخت کمک بیشتری می‌­کنیم.

جنتی ادامه داد: بازدید از مراکز دینی یکدیگر نیز از جمله بازدید از واتیکان در اروپا و مرکز حوزه علمیه قم در ایران از دیگر راه­‌هایی است که می‌تواند در شناخت دین اسلام و مسیحیت برای دو طرف مفید باشد.

وی با اشاره به جریانات تکفیری گفت: همه ادیان توحیدی یک هدف را دنبال می­‌کنند و آن، مقابله با جریانات تکفیری است که امروز بروز یافته و مملو از خشونت و انسان کشی است؛ این موضوع از جمله ضروریاتی است که باید دنیای اسلام و مسیحیت دست در دست یکدیگر با آن به مبارزه بپردازند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خوشبختانه جامعه مسیحیت در ایران با آرامش و همزیستی مسالمت­‌آمیزی در کنار شهروندان ایران زندگی می­‌کنند و همه ایرانیان مسلمان نسبت به آنها روابط عاطفی مثبتی دارند.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان اقلیت­‌های دینی در مجلس شورای اسلامی ارتباط نزدیک و همکاری­‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف دارد و به ساخت کلیساها، چاپ کتاب‌ها، نشریات و مطبوعات آنها برای این‌که بتوانند آزادانه با تعالیم مسیحیت بیشتر آشنا شوند، کمک می‌کند.

جنتی گفت: امیدوارم این همزیستی به عنوان نمونه و الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد زیرا گفت­‌وگوهایی که تاکنون بین اسلام و مسیحیت صورت گرفته  منجر به همدلی و نزدیکی بیشتر در جهت حل و فصل بسیاری از مسایل و اتخاذ تصمیمات مناسب برای برخورد با برخی از مشکلاتی که امروز جهان با آن روبه‌روست، شده است.

وی با اشاره به پیشنهاد سال گذشته رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر مبارزه با خشونت و افراطی­‌گری ادامه داد: این پیشنهاد به تصویب و اجماع اعضای مجمع عمومی سازمان ملل رسید، اما متاسفانه در عمل شاهد خونریزی، کشتار، خشونت و آوارگی بسیاری از زنان و کودکان بی‌گناه هستیم. در چنین شرایطی لازم است در کنار هم به گفت‌وگو بپردازیم و روی مسائل و دردهای مشترک بحث کرده و برای آنها چاره­‌جویی کنیم.

در ادامه «ژان لویی توران» رئیس شورای پاپی گفت­‌وگوی بین ادیان واتیکان از ایران به عنوان معبد فرهنگ یاد کرد و گفت: هر دینی در بستر یک فرهنگ به وجود می­‌آید و رشد می‌­کند و مسلمانان و مسیحیان همواره در طول تاریخ با یکدیگر ارتباط داشته­‌اند و پدیده­‌های جدیدی را به وجود آورده­‌اند.

وی با اشاره به این‌که جوانان امروز نمی­‌توانند با سنت روبه‌رو شوند، گفت: نسل جدید آگاهی­‌های زیادی دارند، اما نمی‌دانند چگونه باید این آگاهی­‌ها را سامان بدهند. راه‌حل مشکل این است که آنها باید به این نتیجه برسند که مذهب و دین اعتبار خاص خود را دارد.

رئیس شورای پاپی گفت­‌وگوی بین ادیان واتیکان افزود: امروزه شاهد وقایعی هستیم که به دست مسلمانان انجام نمی‌‌شود بلکه این جنایات از سوی جانیان و خشونت‌طلبان صورت می‌‌گیرد، اما متاسفانه تاثیر بدی از اسلام در دنیا به جا می‌گذارد که باید تلاش کنیم اعتبار مذهب را برگردانیم زیرا بدون دین چیزی را نمی‌توان درک کرد. مذهب ریشه حل بسیاری از مشکلات است.

وی گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ گفت­‌وگوی بین ادیان را اشاعه دهیم و خوبی‌ها را از یکدیگر یاد بگیریم زیرا همه عضو یک خانواده هستیم.

نظر شما