شناسهٔ خبر: 25172 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجمع مشترک رهبران مسلمان و مسیحی تشکیل شود

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد تشکیل مجمع مشترکی را با عضویت نمایندگان و رهبران مسلمان و مسیحی به منظور اشاعه صلح، عدالت و همزیستی مسالمت آمیز در جهان مطرح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان عصر سه شنبه در آیین افتتاحیه نهمین دور گفتگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان اظهار داشت: موضوع این دور از گفت وگوها، «گفتگوی سازنده مسلمانان و مسیحیان» برای مصلحت جامعه است

وی افزود: گفت و گو روشی است که خداوند آن را برای ما پسندیده تا بتوانیم در سایه آن به حرکت درآییم چرا که گفت و گو مانع غرق شدن انسان در باورهایش می شود و اگر در فضایی به دور از تعصبات انجام پذیرد سود آن به طرف های گفتگو خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه باید با جدیت تمام درصدد پرهیز از جدل باشیم ادامه داد: تصور قبولاندن باور خود به دیگری خطر بزرگی است که می تواند گفت وگوها را به جدل بکشاند. گفت وگو را نباید وسیله جدیدی برای به نابودی کشاندن باورهای طرف مقابل و واداشتن او به عقب نشینی دانست.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد انتظار می رود همه ادیان با انشعاب درونی به پالایش میراث دینی خود پرداخته و از تفاسیر لفظی و ظاهری فاصله بگیرند.

ابراهیمی ترکمان افزود: فعال کردن ظرفیت های هر کدام از ادیان و مذاهب در خدمت گفتگو و تقریب و ارائه قرائت های روادار و تکثرگرا از جمله خدماتی است که ادیان می توانند به صلح جهانی و شکل گیری دنیایی عاری از خشونت تقدیم کنند.

وی خاطرنشان کرد: کلیسای واتیکان گام های بزرگی در راه گفتگوی ادیان برداشته و همواره ایران از طرف های جدی در این گفتگوها بوده است.

وی اضافه کرد: پیامی که امروز باید از زبان عالمان و پیروان ادیان به گوش جهانیان رسانده شود دعوت به تعقل است. امروزه ادیان گوناگون نباید در دعوت دینی شان فقط در دعاوی خواص دین خود تاکید کنند بلکه باید پیروانشان را به تعقل فرا بخوانند.

ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه امروزه شاهد شکل گیری ائتلافی ضد گروه تروریستی داعش هستیم گفت: رهبران ادیان به ویژه ادیان ابراهیمی و توحیدی مفیدتر و موثرتر از قدرت های سیاسی می توانند در این ائتلاف نقش داشته باشند.

رییس شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان نیز اظهار داشت: همواره تلاش می کنیم تا مسلمانان و مسیحیان در راستای سازندگی تلاش کنند و به نوعی بتوانند خانه ای محکم برای آینده بسازند

کاردینال ژان لویی توران تصریح کرد نباید در مقابل افراطی گری ساکت بود، و دین و معنویت می تواند پاسخ محکمی بر افراطی گری باشد.

وی با بیان این جمله که این دور از گفتگوها می تواند ستاره ای در شب تاریک باشد، اظهار امیدواری کرد: از طریق این گفتگوها صلح، امنیت، برادری، عدالت و پیشرفت گسترده تر شود.

نظر شما