شناسهٔ خبر: 25188 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«حنان» نرم‌افزاری بومی با قابلیت اتصال به 2هزار کتابخانه دیجتال دنیا

محمد آباقری،‌ در تشریح ویژگی‌های نرم‌افزار کتابداری «حنان» گفت:‌ مهم‌ترین ویژگی‌های‌ این نرم‌افزار توجه طراحان به بومی‌ بودن و استفاده از یک پِلَت‌فروم بین‌المللی در آن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهندس آباقری،‌ مدیرعامل شرکت کتابداری و اطلاع‌رسانی «پیام حنان» اظهار کرد: شرکت کتابداری «پیام حنان» نرم‌افزار «حنان» را با قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات کتاب‌ها و دسترسی به اصل عناصر اطلاعاتی تولید کرده، بنابراین در هر مرکز اطلاعاتی و کتابخانه‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی که کتابخانه دیجیتال دارند، وجود چنین نرم‌افزاری به‌عنوان یک نیاز مطرح است.
 
انتشار انواع رسانه در فضای وب با «حنان»

آباقری افزود:‌ دانشگاه‌‌های کشور با استفاده از این نرم‌افزار‌ می‌توانند نسخه‌‌های الکترونیکی منابع خود را در اختیار دانشجویان و اعضای هیأت علمی قرار دهند. طراحی این نرم‌افزار به‌صورتی است که با تمهیدات متولیان دانشگاه کاربران می‌‌توانند منابع اصلی را دانلود یا تورق کنند.
 
وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های نرم‌افزار «حنان» گفت:‌ هر نوع رسانه اعم از کتاب،‌ نشریه،‌ مقاله و حتی تصویر، فیلم کوتاه و آرشیو‌های صوت را می‌توان با استفاده از این نرم‌افزار در فضای وب منتشر کرد.
 
قابلیت اتصال به دو هزار کتابخانه دیجیتال دنیا
برگزیده بخش ناشران الکترونیک در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در
ادامه عنوان کرد: اتصال به دو هزار کتابخانه دیجیتال قابل دسترسی دنیا یکی دیگر از خدمات «حنان» به کاربران است که به تازگی عملیاتی شده است.
 
وی در تشریح قابلیت جدید نرم‌افزار«حنان» افزود:‌ به‌عنوان مثال دانشجویان با استفاده از نرم‌افزار «حنان» برای بازیابی عناصر اطلاعاتی موجود در دانشگاه محل تحصیلشان، می‌توانند درخواست خود را به هزاران کتابخانه دیجیتال دنیا ارسال و پاسخ را برخط  دریافت کنند.
 
آباقری گفت:‌ پِلَت‌فروم نرم‌افزار از نوعی استاندار تبعیت می‌کند که این استاندارد برای ارتباط با سایر کتابخانه‌های دیجیتال براساس یک پروتکل عمل می‌‌کند.

 «حنان» حاصل تلاش تیمی است

این فعال حوزه نشر الکترونیک در ادامه بیان کرد: وقتی کاربر در حال جستجو است «حنان» این قابلیت را دارد تا اطلاعات کاربر را به سایر کتابخانه‌های دنیا ارسال ‌کند مثلا اگر کاربر وارد کتابخانه‌ شیمی یکی از کتابخانه‌ها‌ی دیجیتال دنیا شود، آن دانشگاه فهرست کتابخانه‌هایی را که به نوعی با موضوع شیمی در ارتباط هستند انتخاب و به ۳۰ مرکز متصل می‌کند و به لحاظ موضوعی یک شبکه دیجیتال ایجاد می‌شود، بنابر فراخور موضوعی نرم‌افزار«حنان» قابلیت اتصال کاربر را به دو هزار کتابخانه دارد.
 
وی درباره مدت زمان صرف شده برای تولید نرم‌افزار «حنان» اظهار کرد: این نرم‌‌افزار نتیجه تلاش یک جمع چهار نفره است که بعد از ۱۶ هفته به بهره‌برداری رسید؛ توسعه این نرم‌افزار همچنان ادامه دارد.
 
بومی‌سازی، اصل نخست در طراحی نرم‌افزار «حنان»

آباقری با اشاره به نقاط قوت نرم‌افزار «حنان» گفت: پِلَت‌فروم این نرم‌افزار یک پِلَت‌فروم بین‌المللی است که همه دنیا از آن استفاده می‌کنند. نقطه قوت مهم این نرم‌افزار توجه به بومی‌‌سازی است و در حال حاضر زبان‌های فارسی،‌ انگلیسی و عربی در نرم‌افزار نصب شده است.
 
ناشر برگزیده بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود:‌ ارتباط با سایر کتابخانه‌های دیجیتال نیز یکی دیگر از نقاط قوت این نرم‌افزار است. محقق با یکبار عملیات جستجو می‌تواند با سایر کتابخانه‌های دیجیتال دنیا متصل شود. توسعه این نرم‌افزار از برنامه‌های مهم شرکت «پیام حنان» است.    

نظر شما