شناسهٔ خبر: 25197 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل باغ کتاب: کلینیک کتاب‌درمانی ساخته می‌شود

مدیرعامل باغ کتاب در همایش اقتصاد نشر کودک و نوجوان گفت: قرار است در باغ کتاب تهران یک کلینیک کتاب درمانی ساخته شود، همچنین با شهرداران کلانشهرها وارد گفتگو شده‌ایم که در هر کدام از این شهرهای بزرگ یک باغ کتاب ساخته شود. امید که در آینده نزدیک، در مرکز هر استان یک باغ کتاب وجود داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی‌اکبر اشعری، مدیرعامل باغ کتاب در همایش یکروزه اقتصاد نشر کودک و نوجوان که امروز چهارم آذر ماه در انجمن فرهنگی ناشران برپا است، گفت: تا زمانی که به همین میزان توزیع و شمارگان کتاب راضی هستیم وضع نشر کتاب کودک و نوجوان بهتر از این نمی شود، باید به این فکر کنیم که چطور می توان یک تحول اساسی در بازار نشر پدید آورد.

یکی از دغدغه‌های اصلی هر کس که در حوزه فرهنگ کار می‌کند، در مواجهه با مقولهای چون نمایشگاه کتاب تهران این است که چرا این نمایشگاه فقط در یک هفته برگزار می‌شود؟ چرا مکان ثابتی وجود ندارد که مردم همه سال بتوانند به آن مراجعه کنند. همه این چراها ما را بر آن داشت که در سال 1383 به فکر ساخت و طراحی باغ کتاب تهران باشیم تا مکان ثابتی در تهران وجود داشته باشد که به نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب تبدیل شود و کاستی‌های نمایشگاه کتاب را برطرف کند.

اشعری به بخش‌های گوناگون باغ کتاب تهران اشاره و بیان کرد: یک بخش به کتاب‌های عمومی اختصاص دارد، 16 هزار متر در نظر گرفته شده، ما 16 موضوع اصلی را مدنظر داشته و کتاب های عمومی را در این 16 موضوع طبقه‌بندی کرده ایم. در طول سال مردم می توانند به بخش کتاب های عمومی باغ کتاب مراجعه کنند، کتاب های مورد نظر خود را ورق بزنند و در صورت تمایل خریداری کنند. همچنین مشاورانی در این بخش حضور دارند که مخاطبان را راهنمایی می کنند، جدیدترین آثار را به آنها معرفی می کنند و با آنها درباره کتاب های پرفروش صحبت می کنند.

یک نوع معرفی کتاب دیگر هم در این بخش وجود دارد و آن اینکه به مناسبت تولد یا بزرگداشت هر شاعر و نویسنده، مجموعه آثار او را به نمایش می گذاریم.

مدیرعامل باغ کتاب بخش کودک و نوجوان را یکی دیگر از قسمت های این باغ دانست و افزود: ما همچنین 8 هزار متر فضا را به گروه سنی کودک و نوجوان اختصاص داده و این گروه را به 4 رده سنی صفر تا 5 سال، 5 تا 8 سال، 8 تا 12 سال و 12 تا 16 سال تقسیم کرده ایم. در داخل این گروه‌بندی سنی، طبقه‌بندی موضوعی هم وجود دارد.

به گفته اشعری، یکی از تفاوت‌های بخش کودک با بخش بزرگسال این است که در بخش کودک و نوجوان باغ کتاب همه مجلات مربوط به این گروه سنی وجود دارند، اما در بخش بزرگسال فقط مجلات علمی- پژوهشی دیده می شوند. همچنین برای بخش کودک 70 بازی و کارگاه با موضوع کتاب تعریف شده است. پدر و مادرها می توانند بچه ها را به مدت 2 ساعت در این کارگاه‌ها بگذارند تا بازی کنند و آنها با خیال راحت به خرید و ورق زدن کتاب بپردازند یا در لمکده های بخش کودک و نوجوان بنشینند و رفتار بچه های خود را در جمع همسن و سال‌هایشان مقایسه کنند.

وی همچنین گفت: فضایی در حدود یک‌هزار و 500 متر مربع به فناوری ها و اقلام مرتبط با مطالعه چون نوشت‌افزار، چند رسانه‌ای‌ها و کتاب الکترونیک اختصاص داده شده است. همچنین 6 سالن همایش، یک سالن حرفه‌ای تئاتر و یک سالن روباز برای انواع نشست‌های مرتبط با کتاب اجرای نمایش‌های اقتباسی و نمایش فیلم‌های اقتباسی وجود دارد.

مدیرعامل باغ کتاب از وجود یک کلینیک کتاب درمانی در این باغ خبر داد و افزود: ما به کتاب به عنوان یک روش درمانی نگاه کرده ایم و در باغ ملی کتاب یک کلینیک کتاب درمانی ساخته‌ایم. همچنین یک استودیوی تلویزیونی برای ساخت فیلم‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است. خلاصه اینکه باغ کتاب فضایی است که مخاطبان را به کتاب علاقه‌مندتر می‌کند.

به گفته اشعری، یکی از مشکلات جدی حوزه کتاب کودک و نوجوان مساله ویترین است. ما باید یک نیازسنجی کنیم و ببینیم در مناطق مختلف تهران بر اساس تراکم جمعیت به چه تعداد کتابخانه و کتابفروشی نیاز داریم، بعد با کمک خود ناشران امکاناتی را فراهم آوریم که دسترسی مردم به کتاب راحت تر باشد. ما همچنین به موازات این فضای واقعی، باید فضای مجازی مفصل‌تری را نیز طراحی کنیم و در اختیار مخاطبان خود بگذاریم.

مدیرعامل باغ کتاب، از ارتباط با کلانشهرها خبر داد و افزود: ما با شهرداران کلانشهرها وارد گفتگو شده ایم تا نمونه های کوچکتر باغ کتاب در مراکز استان ها بوجود آید.

سیدعلی کاشفی‌خوانساری، دبیر همایش اقتصاد نشر کودک و نوجوان نیز گفت: وضعیت نشر و کتاب کودک در موقعیت بحرانی است. اگر نگران این صنف و ارزش ها و فرهنگ‌هایمان هستیم، باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم. تبلیغ، ترویج و توسعه کتاب به تبلیغ، ترویج و توسعه فرهنگ در همه ابعاد آن منتهی می‌شود. بنابراین برای توفیق این هدف مقدس باید همه‌مان همت جدی و متعالی داشته باشیم.

نظر شما