شناسهٔ خبر: 25207 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقویم بی‌هنر!

بیشتر شاخه‌های هنرهای تجسمی مانند نقاشی،‌ مجسمه‌سازی و عکاسی روزی را در تقویم به نام خود ندارد، بعضی از انجمن‌های هنری گفته‌اند که می‌خواهند روزی را در تقویم به نام خود ثبت کنند، دبیر شورای فرهنگ عمومی هم گفته که با این پیشنهاد موافق است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ اگر 365 روز تقویم ایرانی را ورق بزنید، هیچ روزی را نمی‌بینید که به نام یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی ثبت شده باشد. به همین دلیل، فعالان این حوزه‌ها گاهی برای خود، مطابق تقویم میلادی برنامه‌ریزی می‌کنند، مانند روز 19 آگوست که به‌عنوان روز جهانی عکاسی شناخته می‌شود.

البته به‌نظر می‌رسد برخی انجمن‌های هنری هم بالاخره تصمیم گرفتند برای داشتن صفحه‌ای در تقویم اقدام کنند. چندی پیش، اعضای انجمن مجسمه‌سازان ایران اعلام کردند که می‌خواهند زادروز «ابوالحسن صدیق» را به‌عنوان روز مجسمه و مجسمه‌سازی در تقویم ثبت کنند. اقدامی که ظاهرا در حد حرف باقی ماند و مراحل عملی آن طی نشد.

از سوی دیگر، اعضای انجمن هنرمندان نقاش هم همراه با ارائه‌ی پیشنهادهایی برای همکاری با آموزش و پرورش و ... بیان کردند که می‌خواهند برای داشتن هفته‌ی هنر، یک روز را به نام روز نقاشی در تقویم ثبت کنند. آن‌ها پیشنهاد کردند که زادروز «کمال‌الملک» به این نام ثبت شود. البته آن‌ها نیز هنوز اقدامات عملی لازم را مانند مراجعه به شورای فرهنگ عمومی انجام نداده‌اند.

 

شورای فرهنگ عمومی چه می‌گوید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی - دبیر شورای فرهنگ عمومی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به این پرسش که شورای در برابر پیشنهاد ثبت روزهای نقاشی و مجسمه‌سازی چه برنامه‌ای دارد؟ اظهار کرد: با توجه به این‌که من خود دستی در هنرهای تجسمی دارم و جامعه‌ی هنری من را به‌عنوان هنرمند می‌شناسند، از این موضوع استقبال می‌کنم؛ ولی هنوز درخواست انجمن‌ها مبنی بر ثبت این روزها در تقویم هنوز به‌دست ما نرسیده است.

او ادامه داد: من در زمینه‌ی ثبت روزهای هنری، روند طبیعی کار را طی می‌کنم. به این ترتیب که بعد از مطرح شدن موضوع در دبیرخانه، ابتدا بررسی می‌کنیم که آیا روزی مانند آن وجود دارد؟ بعد از آن‌که مطمئن شدیم از پیش، روزی به این نام در تقویم ثبت نشده، مراحل ثبت را پیگیری می‌کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: البته انتظارهای بسیاری از دستگاه‌ها را در یک روز می‌توان خلاصه کرد، مثلا برای بلاهای طبیعی، وجود یک روز کافی است. در حالی که آتش‌نشان‌ها و نجات‌غریق‌ها هر کدام یک روز را در تقویم می‌خواستند. باید به این نکته توجه کنیم که اگر بخواهیم این‌قدر تنوع نام‌های مختلف را در تقویم داشته باشیم، این موضوع لوث می‌شود. کلا تقویم 365 روز دارد، ولی بیشتر از این تعداد روز، عنوان را در تقویم ثبت کرده‌ایم که خیلی از آن‌ها در ضمیمه قرار گرفته‌اند.

شاهمرادی درباره‌ی درباره‌ی ثبت روزهای هنری نیز گفت: اگر درخواست این موضوع مطرح شود، موضوع در دبیرخانه‌ی شورای فرهنگ عمومی جرح و تعدیل می‌شود و فکر می‌کنم که می‌توان یک روز را به‌طور کلی برای «هنرهای تجسمی» در نظر گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما