شناسهٔ خبر: 25215 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داوری اردکانی: بحث «استاندارد» در تعلیم و تربیت ضروری است

رئیس فرهنگستان علوم گفت: استاندارد امری پسندیده است اما وقتی به تعلیم و تربیت و مباحث تربیتی می‌رسد ممکن است کسانی این لفظ را نپسندند. در حالی که ضروری است تعلیم و تربیت هم دارای استاندارد باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ همایش دو روزه نخستین همایش استاندارد آموزش و آموزش استاندارد (4 الف) در چرخه آموزش کشور صبح امروز در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

رضا داوری‌اردکانی رئیس فرهنگستان علوم در این مراسم گفت: استاندارد چیزی است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد؛ استاندارد ملاک و میزان است و هیچ کاری را در عرصه تکنولوژی بدون داشتن ملاک و میزان نمی‌توان انجام داد.

* عده‌ای در مسائل تربیتی لفظ «استاندارد» را نمی‌پسندند

وی اظهار داشت: در فضایی که ما از آن سخن می‌گوییم، استاندارد امری پسندیده است و وقتی به تعلیم و تربیت و مباحث تربیتی می‌رسد ممکن است کسانی این لفظ را نپسندند. این مسئله را از آن جهت گفتم که بنده تجربه‌ای در این زمینه دارم.

رئیس فرهنگستان علوم عنوان کرد: اولین باری که لفظ استاندارد را در علم شنیدم در یک مقاله‌ای که در مجله فرانسوی بود و عنوان آن «زندگی استاندارد» بود، زندگی استاندارد در نظر نویسنده این مقاله، زندگی آمریکایی بود و اظهار تاسف و نگرانی از اینکه اروپای غربی به خصوص فرانسه در حال پیروی از شیوه زندگی آمریکایی بود.

وی ادامه داد: بنده به درست و غلط بودن این مسئله کاری ندارم و فقط حکایت می‌کنم که در آنجا استاندارد را با لحن منفی به کار گرفته بودند. بعضی از اساتید تعلیم و تربیت نیز همین کار را انجام دادند و این مشکل رفع‌شدنی است. مشکل این است که کسانی استاندارد را ستایش می‌کنند و کسانی هم می‌گویند استاندارد یعنی مقیدکردن،‌ محدود کردن و قانع شدن که به طور کلی می‌توان این مطلب را رفع کرد.

داوری‌اردکانی تصریح کرد: بنده به اشاره و به سبک خودم سخن می‌گویم؛ استاندارد متعلق به دنیای تکنولوژی و مربوط به تکنیک است و اصلا از تکنیک آغاز شده است. در گذشته، اندازه و اعتدال همیشه بوده اما استاندارد به معنی کنونی لفظ نمی‌توانسته وجود داشته باشد و ضرورتی برای آن وجود نداشت.

وی گفت: استاندارد برای جهانی است که دارای اندازه‌های دقیق بوده و برای جهان نان و تکنولوژی است. در صنعت، تکنولوژی، تولید صنعتی، تولید تکنولوژیک، استاندارد یک ضرورت است و در همه جا یک ضرورت به شمار می‌رود مگر آموزش ما و تعلیم و تربیت ما از هم جدا هستند؟ مگر جامعه، مجموعه اجزا و اشیای کنار هم نهاده شده نیست که با هم هیچ ارتباطی نداشته باشند؟

* هر کشوری استاندارد خود را می‌تواند داشته باشد

چهره ماندگار فلسفه ایران ابراز داشت: جامعه بشری، جامعه‌ای در هم فشرده و به هم بسته و صاحب یک نوع وحدت است بنابراین نه تکنولوژی از آموزش جدا است و نه فرهنگ از آموزش و تکنولوژی و نه سیاست از این سه جدا نیست بلکه همه اینها با هم پیوستگی دارند.

وی عنوان کرد: جامعه خوب،‌جامعه‌ای است که همه اینها در یک تناسب باشند و چنین جامعه‌ای می‌تواند استاندارد داشته باشد و استاندارد را رعایت کند چرا که می‌دانیم داشتن استاندارد و رعایت استاندارد، دو امر متفاوت از هم هستند.

داوری‌اردکانی با بیان اینکه ما امروز در کاروان تاریخ تجدد، یک غافله طولانی داریم، عنوان کرد: به هر حال همه کشورها چه پیشرو باشند و چه پیشرو نباشند و نظریه‌ای نداشته باشند، می‌توانند ملاک و میزانی از پیشرفت و وضع مطلوب داشته باشند. بنابراین هر کشور توسعه نیافته‌ای هم می‌تواند نظری داشته باشد نسبت به چیزی که می‌خواهد به آن برسد یا امکان رسیدن به آن را تصور می‌کند و همان را می‌تواند استاندارد در نظر بگیرد.

* استاندارد آموزشی ما باید در همین ایران تعیین شود

وی اظهار داشت: معمولا استاندارد در هر جایی، همان جا تعیین می‌شود. استاندارد تکنولوژی ما در همین جا تعیین می‌شود، استاندارد آموزشی ما هم باید همین جا باشد لذا هر چه کار ظریف‌تر ودقیق‌تر می‌شود استاندارد نیز محلی‌تر و منطقه‌ای می‌شود.

این استاد فلسفه ادامه داد:‌ آنچه مصرف جهانی دارد استانداردش جهانی‌تر است و آنچه مادی‌تر است استانداردش جهانی است و همچنین آنچه پیچیدگی، ظرایف و به دقت نیاز دارد.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: به هر حال ضرورت است به فکر استاندارد باشیم و تعلیم و تربیت هم -با وجود اینکه کسانی با آن مخالفت می‌کنند- باید دارای استاندارد باشد. متاسفانه ما در دهه‌های اخیر موفق نشدیم زبان فارسی را به فرزندانمان یاد بدهیم. بنده از زبان خودی و زبان مادری حرف نمی‌زنم.

به گزارش فارس، داوری‌اردکانی با ذکر یک خاطره ادامه داد: 50 سال پیش در یک روزنامه‌ای مقاله‌ای می‌نوشتم. در کلاس پنجم ابتدایی یک کتاب جغرافیایی خوب و منظم بود من در حالی که 20 ساله بودم این کتاب را می‌خواندم و از آن خوشم می‌آمد اما در پایان مقاله به نظر می‌رسد این کتاب برای دانش‌آموزان پنجم ابتدایی زیاد باشد. دو روز بعد که به دفتر مجله رفتم به من اطلاع دادند از دفتر وزیر چند نسخه از مجله ما را خریداری کرده‌اند، سپس بعد از 10 روز در حالی که وسط سال تحصیلی قرار داشتیم دکتر عیسی صدیق وزیر آموزش و پرورش آن زمان دستور داد این کتاب را از دروس دوره ابتدایی خارج کنند.

وی افزود: من نمی‌گویم این کار خوب است یا بد، اما وزیر آموزش و پرورش تشخیص داده بود این کتاب به اندازه فهم دانش‌آموز پنجم ابتدایی نیست.

ریاضی را بیش از اندازه تدریس می‌کنیم

داوری‌اردکانی گفت: برای اینکه تمام فرزندان ریاضی بخوانند تردیدی نیست اما به جای پنج صفحه ریاضی، 20 برابر به آنها ریاضی تدریس کردیم که کار درستی نیست! استاندارد یعنی به اندازه بودن و ما باید مجالی برای فرزندانمان باقی بگذاریم تا فرصتی برای مطالعه داشته باشند.

وی تصریح کرد:‌ اگر کشوری بخواهد به استاندارد برسد باید افرادی در کشور برای استاندارد در کشور باشند، تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش برای این شروع شد که آموزش و پرورش را استاندارد کنند اما متاسفانه این اقدام به سرانجام نرسید.

رئیس فرهنگستان علوم در پایان ابراز داشت: استاندارد جمع ثبات تغییر است؛ ثبات دارد اما وقتی شرایط و مقتضیات تغییر می‌کند استاندارد هم تغییر می‌کند. تغییر استاندارد یک نوع بیداری همراه با جامعه می‌خواهد.

نظر شما