شناسهٔ خبر: 25219 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیری که کارایی ندارد، برود

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران با انتقاد از مدیریت فرهنگی کشور گفت: در حال حاضر انقلابی‌ترین و دینی‌ترین کار این است که اگر مدیری در مسئولیتی کارایی ندارد، آن مسئولیت را رها کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مجید سرسنگی با ابراز تأسف فراوان از وضعیت مدیریت فرهنگی کشور خواستار ایجاد قرارگاهی فرهنگی برای انسجام برنامه‌های فرهنگی تمام دستگاه‌ها شد.

این مدیر هنری که شامگاه چهارم آذرماه در نشستی با تعداد محدودی از خبرنگاران سخن می‌گفت، یادآور شد: اوایل دولت فعلی، شعارهای تندی مطرح و انتظارات زیادی ایجاد شد اما متأسفانه این انتظارات بویژه در بخش فرهنگ در برخی جهات بی‌پاسخ ماند به گونه‌ای که امروز وضعیت هنری مانند تئاتر وخیم است.

سرسنگی اضافه کرد: امیدوارم مسئولان صدای هنرمندان را بشنوند و بی‌تفاوت نباشند چرا که مسئولان موظف به پاسخگویی هستند.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر در ادامه تأکید کرد: مدیری که نمی‌تواند مسئولیت‌پذیر باشد بهتر است آن مسئولیت را قبول نکند. امروزه دینی‌ترین و انقلابی‌ترین کار در شرایط ما این است که اگر مدیری نمی‌تواند کارایی داشته باشد از مسئولیت خود کناره‌گیری کند و بیهوده بهانه نیاورد.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید شرایط لازم برای مدیران هنری را تعریف کند. از سوی دیگر یک مدیر منتخب اول باید برنامه بدهد اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. همچنان که هنوز برای مدیران هنری استاندارhemmat khahi-4-158.jpgد نداریم.

سرسنگی تصریح کرد: در چند وقت اخیر هنرمندان سیگنال‌هایی را برای مسئولان وزارت ارشاد فرستاده‌اند و آن‌ها باید این علائم را ببینند و به هنرمندان اعتماد کنند. وزارت ارشاد باید بپذیرد در بعضی جاها نواقصی دارد و باید آن‌ها را اصلاح کند.

قائم مقام پیشین سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پاسخ به پرسشی درباره موازی کاری در مجموعه شهرداری گفت: هنوز در شهرداری مانند برخی دیگر از نهادها یکسری پراکندگی‌ها و موازی‌کاری‌ها وجود دارد که باید حل شود یعنی شهرداری هم باید تکلیفش را معلوم کند که مرجعش برای فعالیت‌های فرهنگی هنری کیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شهرداری سالانه 2000 میلیارد تومان برای فعالیت‌های فرهنگی هزینه می‌کند، خاطرنشان کرد: البته شهرداری کارهای مفیدی هم انجام داده است، اما فعالیت این نهاد فقط به ساخت سالن محدود نمی‌شود بلکه وظایفی نرم‌افزاری هم دارد.

سرسنگی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها اظهار تأسف کرد، تعطیلی بویژه در جایی مانند شهرداری که مورد اعتماد مردم است، آسیب‌رسان است چرا که آن نیاز از بین نمی‌رود بلکه به شکل دیگری تأمین می‌شود. بنابراین با پاک کردن صورت مسئله به جایی نمی‌رسیم و این آسان‌ترین کار است.

مدیر خانه هنرمندان ایران اضافه کرد: مشکل موسیقی را نمی‌توان با بستن کلاس‌ها حل کرد. هر کس که به مسئولان رده بالا گزارش‌های نادرست نمی‌دهد، به نظام و انقلاب و دفاع مقدس خیانت می‌کند. این گونه نیست که هر که موسیقی کار کند مولف باشد. ما موسیقی را نمی‌شناسیم و بلد نیستیم از قدرتش استفاده کنیم.

سرسنگی افزود: بستن کلاس‌های موسیقی و انجام ندادن هیچ کاری که نشد مدیریت، مدیریت این است که کار درست انجام دهیم.

او اظهار تأسف کرد: چرا چشم‌مان را بر واقعیت‌ها می‌بندیم و هر که از توسعه هنر سخن گفت به او انگ می‌زنیم که پیرو ولایت فقیه نیست، بسیجی و انقلابی نیست و... . کم‌کاری مدیران را نباید به حساب انقلاب گذاشت.

او با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری از وضعیت فرهنگی کشور متذکر شد: چرا در کشوری که سالانه بیش از 300 میلیارد تومان برای فرهنگ و هنر هزینه می‌شود، رهبر باید نگران این بخش باشد. ایشان این وضعیت را می‌بیند و سخنانی می‌گوید که این سخنان به مدیران می‌رسد اما آن‌ها تصور می‌کنند به جای درست کردن وضعیت فرهنگی، باید آموزشگاه‌ها، کلاس‌ها و فعالیت‌ها را تعطیل کنند!

سرسنگی با اشاره به چند شغله بودن مدیران هنری گفت: مدیری که 10 شغل دارد معلوم است نمی‌تواند یک مجموعه فرهنگی را اداره کند و ما این کم‌کاری‌ها را به حساب مخالفت نظام با هنر می‌گذاریم.

وی یکی از مشکلات مهم در کشور را نبود توازن دانست و توضیح داد: در حال حاضر هیچ توازنی میان فعالیت‌های آموزش عالی، آموزش و پرورش و دیگر نهادها وجود ندارد. ما برای موج فارغ‌التحصیلان تئاتر، موسیقی و... فضای کار ایجاد نکرده‌ایم و این چنین است که موسیقی ما زیرزمینی شده است چون روی زمین برایش فضا درست نکرده‌ایم. در حالی که اگر هماهنگی میان بخش‌های مختلف بوجود بیاید فارغ‌التحصیلان هنری به راحتی می‌توانند در آموزش و پرورش، تلویزیون و... مشغول به کار شوند.

سرسنگی خواستار انسجام برنامه‌های فرهنگی و هنری شد و تأکید کرد: تا وقتی یکپارچگی بوجود نیاید، بجایی نمی‌رسیم. در حال حاضر هیچ نیازسنجی وجود ندارد. خنده‌دار نیست که بعد از 35 سال که از انقلاب می‌گذرد تازه دکترای هنر اسلامی را تعریف کرده‌ایم و پیش از این دانشجویان ما در کمبریج هنر اسلامی می‌خواندند. این همه مشکل مدیریت داریم اما در میان انبوه کتاب‌هایی که نوشته و ترجمه می‌شود یک کتاب درباره مدیریت هنری وجود ندارد.

مدیر خانه هنرمندان ایران در ادامه درباره کمرنگ شدن فعالیت‌های خانه هنرمندان در زمینه موسیقی گفت: در حوزه اجرای موسیقی کم کار کرده‌ایم چون فضایش را نداریم. البته در حوزه پژوهشی فعالیت داشته‌ایم.

او یادآور شد: دو سال پیش با برج میلاد گفت‌وگو کردیم که برنامه‌های موسیقی‌مان را آنجا برگزار کنیم که متأسفانه نشد اما قطعا در برنامه توسعه خانه هنرمندان یک سالن موسیقی برای آثار فرهنگی خواهیم داشت.

سرسنگی ادامه داد: در حال حاضر نیز سالن سینماتک راه افتاده اما هنوز کامل نشده است و ما از گروه هنر و تجربه خواستیم بخشی از بودجه را به تجهیز این سالن اختصاص بدهند.

این مدیر هنری از توسعه فضاهای خانه هنرمندان و همین‌طور تفاهم‌نامه‌هایی با مجموعه سعدآباد برای گسترش فعالیت‌های هنری خبر داد و گفت: قرار است مجموعه سعدآباد برای اجرای تئاتر، موسیقی، برپایی نمایشگاه‌های تجسمی و نمایش فیلم با خانه هنرمندان ایران همکاری داشته باشد.

سرسنگی در ادامه ابراز امیدواری کرد با تغییری که در شهرداری منطقه 6 رخ داده است، گشایشی در احداث تماشاخانه شماره 3 ایرانشهر ایجاد شود.

وی درباره تغییر کاربری سوله‌های ارتش واقع در ضلع شمالی باغ هنر نیز توضیح داد: درباره سوله‌های ارتش نیز شخصا نامه‌ای به امیر صالحی فرمانده ارتش نوشتم و درخواست اختصاص زمانی برای ملاقات کردم تا به همراه تعدادی از پیشکسوتان تئاتر به دیدن ایشان برویم.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به دریافت نکردن پاسخ نامه خود به فرمانده ارتش ادامه داد: اگر نهاد ارتش این سوله‌ها را که شهرداری مبلغی نیز بابت آن‌ها پرداخت کرده در اختیار تئاتر قرار دهد، هنرمندان تئاتر سپاسگزار خواهند بود و با داشتن این سوله‌ها نیازمندی‌های ما به لحاظ سالن اجرا و تمرین تئاتر تا حد زیادی رفع می‌شوند.

نظر شما