شناسهٔ خبر: 25222 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهدای خانه پدری فرخی یزدی به سازمان میراث فرهنگی

رضا سخندان خواهرزاده فرخی یزدی خانه پدری فرخی یزدی را به سازمان میراث فرهنگی سپرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ رضا سخندان خواهر زاده 95 ساله فرخی یزدی این خانه را به میراث فرهنگی سپرده است تا شاید خانه فرخی یزدی مرمت و تبدیل به مامن امنی برای شاعران و نویسدگان یزد شود.

سید مصطفی فاطمی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد امیدوار است که سازمان میراث فرهنگی یزد با احیای این خانه بتواند دینش را به یکی از بزرگترین آزادیخواهان ایران ادا کند.

وی می‌گوید: در کنار خانه فرخی یزدی چند خانه تاریخی دیگر نیز قرار دارد که در صورت خرید این خانه‌ها و همچنین بازسازی دوباره قبر وحشی بافقی که نزدیک خانه فرخی یزدی است. می‌توان مجموعه تاریخی فرهنگی را در این قسمت از یزد احیا کرد.

وی ادامه می‌دهد: شواهد تاریخی نشان می‌دهد که وقتی 80 سال پیش، پهلوی اول قصد احداث خیابان پهلوی را داشته، بخشی از این طرح شامل صحن امامزاده شازده فاضل هم بوده و بنابراین، سنگ قبر وحشی بافقی شاعر قرن دهم هجری که در آن محدوده، در 100 متری خانه فرخی، قرار داشته، جدا شده و به اداره مالیه یزد انتقال یافته که البته در آنجا هم پس از مدتی شکسته و از بین رفته است. در نهایت هم در یکی از پارک های یزد، برای او، یادمان تعبیه می‌نمایند.

فاطمی در ادامه از برنامه میراث فرهنگی یزد برای بازسازی و ایجاد موزه فرخی یزدی خبر داد و خاطرنشان ساخت: بادگیر خانه تخریب شده و نیاز به مرمت هایی است که از دیروز شروع شده و اگر تا شش ماه آینده به انجام برسد، می‌توانیم تا یک سال آینده موزه فرخی یزدی که شامل دست نوشته‌ها و وسایل شخصی چون عصا و عینک فرخی یزدی را داشته باشیم.

آقای سخندان محل دقیق دوخته شدن لب‌های فرخی یزدی را مقابل دارالحکومه یزد (محل فعلی اداره میراث فرهنگی یزد) عنوان کرد. زیرا ایشان زیر شلاق ضعیم الدوله؛ حاکم یزد دشنام داده بود. پس از آن، مردم در تلگرافخانه شهر تحصن کرده و او هم از زندان گریخته و به تهران می‌آید. در پایتخت روزنامه طوفان را راه انداخته و وکیل مردم یزد در مجلس می‌شود.

شرافت، رییس میراث فرهنگی یزد نیز از مرمت و احیای خانه فرخی یزدی خبر داد و گفت: خوشبختانه خانه فرخی یزدی به سازمان میراث فرهنگی احیا شده و حالا وظیفه ما ساماندهی آن است.

به گفته او در کنار آن خانه‌های ارزشمند دیگری نیز قرار دارد که سازمان میراث فرهنگی تصمیم به خرید آن داشته و امیدوارست در این قسمت از یزد مجموعه فرهنگی و تاریخی احیا کند.

گفته می‌شود که این خانه متعلق به یکی از پهلوانان نامی در دوران صفویه بوده است و زمانی مامن مردم در زمان‌های حمله و عناد با آن‌ها به شمار می‌رفت. در کنار این دو بنا، خانه والی یزد نیز قرار دارد.

شرافت می‌گوید که اگر این دو خانه خریداری شود، ما می‌توانیم مجموعه کامل تاریخی و فرهنگی را در موچه آروک احیا کنیم.

در حال حاضر هیات امنای برای ساماندهی این خانه متشکل از دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی تشکیل شده است. در صورت مرمت خانه فرخی یزدی قرار است که این خانه دارای سه کاربری شود. نخست موزه که وسایل و لوازم متعلق به فرخی یزدی در آن قرار می‌گیرد و بخش دیگر تبدیل به خانه فرهنگی برای شعرا و نویسندگان یزد و آخرین بخش نیز موزه‌ای برای تاریخ شهر یزد می‌شود.

هیات امنا متشکل از تعدادی از فرهیختگان و پژوهشگر میراث فرهنگی برای همفکری برای پیگیری ساماندهی این مجموعه است. خانه فرخی یزدی قرار نبیست صرفا موزه شود بلکه کانونی است برای رفت و آمد و حضور اندیشمندان و شعرای یزد.

فرخی یزدی شاعر و روزنامه نگار آزادی خواه و دمکرات صدر مشروطیت است. وی سردبیر روزنامه طوفان بود. و در زندان قصر با آمپول هوا به قتل رسید.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۸-۲۶ ۱۴:۲۹ 0 0

    امروز در کوچه محل این خانه از هر کسی پرسیدم خانه یزدی کجاست   نمیدانست به میراث فرهنگی رفتم نمیدانستند. بالاخره از گوگل دقیقا محل را پیدا کردم.خانه مخروبه بودو هیچ نام و نشانی وهم نداشت و کاملا رها شده بود. چنین غفلتی در سرزمین ادب بخشودنی نیست. 94/8/26
                                

نظر شما