شناسهٔ خبر: 25269 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رافعی: انگار نمی‌خواهند در مورد «داعش» فیلم ساخته شود!

کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» گفت: از تبدیل شدن این فیلم به یک فیلم اکشن و تخیلی نسبت به گروه داعش پرهیز کردیم.

انگار نمی‌خواهند در مورد «داعش» فیلم ساخته شود!

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرنیوز؛ عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» در مورد آخرین وضعیت تولید این فیلم سینمایی افزود: تدوین این فیلم توسط آقای فرهام وفایی شروع شده و تصور می‌کنم تدوین آن تا دو ماه دیگر به سرانجام خواهد رسید و آنگاه فیلم وارد مرحله موسیقی و صداگذاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: این فیلم به زبان عربی ضبط شده است و تمام بازیگران آن عرب زبان هستند. این سومین فیلمی است که من به زبان عربی می‌سازم. اولین فیلم من در مورد جنگ ۳۳ روزه و در حین این جنگ به نام «تولدی دیگر» ساخته شد. فیلم دوم در مورد حضور بیگانگان در منطقه بود که به نام «بیگانگان» تولید شد و سومین آن هم همین فیلم «آوازهای سرزمین من» است.

 



رافعی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با ساخت چنین فیلم‌هایی، فضای سینمای ایران را از ساخت فیلم‌های آپارتمانی خارج کنیم و آن فضاهایی را به مردم نشان دهیم که در سالهای اخیر در مورد گروه داعش از تلویزیون دیدند اما شاید خیلی اطلاع ندارند که داعش چیست؟ چه کسانی هستند و خواستگاه اجتماعی و سیاسی آنان چیست؟ چرا که معمولا در اخبار چنین تحلیل‌هایی وجود ندارد و مردم فقط در اخبار می‌بینیم که مثلا فلان خبرنگار بریتانیایی توسط گروه داعش سر بریده شد و کشته شد ولی علت آن را نمی‌دانند و از پشت پرده این اخبار بی‌اطلاع هستند لذا ما تلاش کردیم در این فیلم به این موضوعات بپردازیم و چون فکر می‌کنیم مخاطبین ایرانی و جهانی در خصوص این گروه نوظهور کنجکاوند که بدانند حرف حساب گروه داعش چیست؟ آیا این گروه مسلمانند؟ و سوال‌های دیگر، بنابراین ترغیب به ساخت این فیلم شدیم.

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: سعی کردیم در حد توان خودمان، اطلاعاتی را در مورد گروههای تکفیری و داعش به تماشاگر منتقل کنیم البته ما برای کسب اطلاعات درست و دقیق از این گروه، از مشاورین زبده‌ای بهره بردیم. ما حتی در مورد مسائل مقاومت و نقش نیروهای مقاومتی مردم در برابر گروه داعش و خواستگاه فکری آنان با سید حسن نصرالله وارد بحث شدیم و پسر ایشان به سر صحنه فیلم آمدند و گفته‌های پدرشان را به ما ابلاغ کردند. در واقع ایشان باید‌ها و نباید‌ها را به ما گوشزد کردند.



کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» اظهار داشت: معتقدم گروه داعش در راستای‌‌ همان موج اسلام هراسی که سال‌ها در منطقه شکل گرفته ایجاد شده است و ما در این فیلم سعی کردیم خیلی دقیق و روشن این مساله را به مخاطب منعکس سازیم.
وی در مورد انتخاب بازیگران عرب زبان برای این فیلم یاد آور شد: هنگامی که داستان این فیلم در یک شهر عربی می‌گذرد - چون داستان این فیلم یک داستان واقعی است که در روستای ربله در سوریه اتفاق افتاده است – لذا ما برای اینکه بتوانیم تصویر واقعی تری از این داستان را به مخاطب منتقل کنیم و همچنین برای همذات پنداری بیشتر تماشاگر ناگزیر به انتخاب بازیگران عرب زبان از جنس‌‌ همان مردمی که این حادثه برای آنان اتفاق افتاده است بودیم.

رافعی در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم با توجه به اینکه به حوادث منطقه‌ای می‌پردازد از سوی مدیران سینمایی هم حمایت شد گفت: مدیران نیت خوبی برای تولید آثاری در مورد وقایع منطقه‌ای دارند اما تاکنون هیچ گونه حمایتی از فیلم ما نکردند. این درحالی است که آنان حتی نه کارگروهی را برای نگارش فیلمنامه‌هایی در این زمینه تشکیل دادند، نه فیلمسازان را در این مور تشویق می‌کنند و نه حمایت مالی از فیلمسازانی می‌کنند که وارد این عرصه شدند. برای همین است که تاکنون هیچ فیلمی در مورد گروه داعش که چند سالی است خاورمیانه را دچار آشوب کرده تولید نشده است و فیلم «آوازهای سرزمین من» اولین فیلمی است که در مورد گروه داعش در جهان ساخته شده است. مدیران ما شاید تصور می‌کنند باید صبر کنند تا این موضوع به اتمام برسد تا آنگاه به یک تحلیل نهایی برسند. مثل زمان جنگ که آن زمان هم، مدیران معتقد بودند حالا نمی‌شود در مورد مسائل جنگ فیلم ساخت و باید صبر کرد تا به تحلیل درستی از جنگ رسید!

عباس رافعی گفت: وقتی که به مسائل منطقه و خواستگاههای فکری و اجتماعی یک موضوع اشراف داشته باشیم می‌توانیم بلافاصله به آن واکنش نشان دهیم. البته فیلم آوازهای سرزمین من با کمک آقای جعفری جلوه و امور بین الملل صدا و سیما ساخته شده است و این همتی بود که این دو نهاد برای تولید آن انجام دادند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما در تولید این فیلم این بود که یک فیلم تخیلی و اکشن از حوادث گروه داعش نسازیم بلکه سعی کردیم به مساله‌ای که در منطقه روی داده است وفادار باشیم. اما از سوی دیگر می‌دانیم که سینما نیاز به داستان دارد و ما پوسته داستان را به صورت تخیلی تصویر کردیم

نظر شما