شناسهٔ خبر: 25289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر انتشارت نامک از انتشار ترجمه های تازه اش درباره صفویه و آل بویه خبر داد

مدیر انتشارات نامک از آماده شدن ترجمه دو کتاب تاریخی با عناوین«زوال صفویه و سقوط اصفهان» (رودی متی) و «ایران در عصر آل بویه» (روی پرویز متحده) خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد منبت‌کاران درباره ترجمه دو کتاب در حوزه تاریخ گفت: کتاب «زوال صفویه و سقوط اصفهان» اثر (رودی متی، ایران‌شناس آمریکایی و استاد مطالعات ایرانی دانشگاه مریلند) با ترجمه مانی صالحي علامه و کتاب «ایران در عصر آل بویه» تالیف (روی پرویز متحده، استاد تاریخ فکری خاورمیانه و متخصص فرهنگ ایران دانشگاه هاروارد) با برگردان محمد دهقانی در آینده نزدیک منتشر می‌شود. 

مدیر انتشارات نامک درباره کتاب «ایران در عصر آل بویه» عنوان کرد: آل‌بویه نخستین حکومت شیعه بعد از اسلام بوده که خلفای بغداد از آن پیروی می‌کردند. روی پرویز متحده با تسلط بر منابع عربی و فرنگی توانسته تحقیق جامع و استواری درباره یکی از مهمترین خاندان‌های حکومتگر ایران ارائه دهد. 

وی با اشاره به اين كه متن انگلیسی کتاب «زوال صفویه و سقوط اصفهان» در بيست‌و يكمين دوره جايزه كتاب سال برگزيده شد افزود: این کتاب با نظارت مستقیم نویسنده ترجمه شده است و به مساله پیچیده انحطاط ایران در دورانی می‌پردازد که اغلب ایرانیان و بسیاری از شرق‌شناسان آن را نه تنها مرحله‌ای سخت تعیین کننده در کشور بلکه یکی از دوره‌های باشکوه تاریخ ایران می‌دانند. صفویان نخستین سلسله پس از حمله مغول بودند که از ایران قلمرو  واحد و منسجمی ساختند.

منبت‌کاران ادامه داد: همچنین این کتاب رودی متی در 14 جولای 2012 (24 تیر 1391) جایزه‌ بهترین کتاب را در چهاردهمین مراسم سالانه‌ مطالعات خاورمیانه‌ای که از سوی انجمن دوستی بریتانیا و کویت برگزار شد به خود اختصاص داد.

رودی (رودالف) متی از سال 1993 تا 2011 در دانشگاه دلاور تدریس می‌کرد و چهار سال آخر استاد ممتاز تاریخ در کرسی یونیدل در آن دانشگاه بود. وی در حال حاضر استاد مطالعات ایرانی کرسی دکتر روشن در دانشگاه مریلند در شهر کالج پارک است.

روی پرویز متحده (متولد ۳ ژوئیه ۱۹۴۰) استاد دانشگاه هاروارد در زمینه تاریخ فکری خاورمیانه و متخصص فرهنگ ایرانیان است. وی جز نویسندگان جلد چهارم تاریخ ایران کمبریج (قسمت عباسیان) به‌شمار می‌رود.

نظر شما