شناسهٔ خبر: 25317 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینماها از فردا رنگ حقیقت می‌گیرند

برنامه نمایش فیلم‌های هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ عموم مستندسازان، اهالی رسانه و علاقمندان سینمای مستند می‌توانند برنامه نمایش کامل هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دو زبان فارسی و انگلیسی را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.cinematajrobi.ir و www.defc.ir ملاحظه نمایند.

 مجموع فیلم‌هایی که در هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌روند، بالغ بر 287 فیلم مستند می‌شود که 170 فیلم مستند ایرانی (مسابقه و خارج از مسابقه) و 117 فیلم مستند خارجی (مسابقه و جنبی) خواهند بود.

در بخش مسابقه ملی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، 118 فیلم پذیرفته شدند که شامل 29 مستند بلند، 37 مستند نیمه‌بلند و 52 فیلم مستند کوتاه می‌شود. 12 فیلم مستند ایرانی هم در بخش «خارج از مسابقه» روی پرده می‌روند. در بخش «جایزه شهید آوینی» جشنواره سینماحقیقت نیز 23 فیلم مستند به نمایش درمی‌آیند که 17 فیلم از مجموع این آثار، در بخش مسابقه ملی هم پذیرفته شده‌اند.

 در بخش «مستند شهر» جشنواره که با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برپا شده، 13 فیلم مستند روی پرده می‌رود. از این جمع، 6 فیلم در بخش مسابقه ملی هم شرکت دارند در بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» هم که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شده، 11 فیلم مستند پذیرفته شده‌اند که از این تعداد، 3 فیلم در بخش مسابقه ملی هم شرکت دارند.

در بخش مرور سینمای مستند اصفهان، 20 فیلم مستند از آثار منتخب 20 مستندساز اصفهانی به نمایش درمی‌آید و در آیین پایانی جشنواره از آنان تقدیر می‌شود. در بخش «مسابقه بین‌الملل» جشنواره نیز 30 فیلم مستند از 23 کشور جهان پذیرفته شدند که از این تعداد، 13 فیلم در بخش مستندهای کوتاه، 9 فیلم در بخش مستندهای نیمه‌بلند و 8 فیلم نیز در بخش مستندهای بلند به رقابت خواهند پرداخت. در بخش جنبی بین‌المللی هم 87 فیلم مستند خارجی که برخی از آنها، برگزیده جشنواره‌های مهمی چون ایدفا هلند، ونیز ایتالیا، برلین آلمان و... هستند، به این شرح به نمایش درمی‌آیند: روزگار ما: 12 فیلم؛ مستند قوم‌شناسی استونی: 11 فیلم؛ نمایش‌های ویژه: 10 فیلم؛ آینه یک جشنواره: ویزیون دورئل: 8 فیلم؛ مستند ژاپن: 8 فیلم؛ نگاهی دیگر: 7 فیلم؛ مستند ورزشی: 7 فیلم؛ زیستگاه ما: 6 فیلم؛ پرتره: 6 فیلم؛ در قلب شرق: 5 فیلم؛ بزرگداشت هدی هانیگمان: 4 فیلم؛ پیشنهاد استاد: 3 فیلم

علاقمندان می‌توانند فایل PDF برنامه جشنواره را روی لینک ذیل مشاهده کنند: http://defc.ir/files/Jadval_%20Barnameh.Final.pdf جلسات نقد و بررسی جلسات نقد و بررسی فیلم‌های هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ساعت 18 عصر هر روز، در سالن شماره 3 سینما فلسطین برپا می‌شود تا آثار منتخبی از بخش مسابقه ملی و مسابقه بین‌الملل جشنواره توسط اعضای انجمن منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گیرد. پیش از شروع جلسات نقد و بررسی و از ساعت 17:30 عصر هر روز هم از کتاب‌های جدید بخش پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به بهانه برپایی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت منتشر شده، رونمایی خواهد شد.

 مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

نظر شما